Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
Zpět

Vydání monografie „Nálepkování nadaných žáků – překážka i příležitost v rozvoji nadání“

V Nakladatelství Univerzity Tomáše Bati vychází nová kniha Evy Klimecké, věnující se problematice nálepkování rozumově nadaných žáků v běžných třídách základních škol.

Rozvoj péče o nadané je vedle nesporných benefitů spojen i s negativními důsledky. Zasahují žáky, kteří procházejí diagnostikou nadání, a stupňují se jejich zařazením do vzdělávání v rámci podpůrných opatření. Problémy souvisí s nešetrným zacházením s nálepkou „nadaný“, což ústí ve vyčleňování, v negativní změnu sociálního a emočního vývoje žáka a v nastavení nevhodných podmínek pro rozvoj nadání. Jedná se o paradoxní jev, který v praxi ukazuje, že vynaložené systémové a legislativní úsilí rozvíjet nadání žáků může prohlubovat nevhodné nálepkování nadaných a vést k nerespektování základních edukačních potřeb všech žáků třídy.

Kniha nabízí ojedinělý pohled na fenomén nálepkování nadaných žáků v běžných třídách základních škol. Upozorňuje na nebývalý rozměr užívání nevhodného nálepkování a rozkrývá podmínky, jež učitele vedou k uplatňování tohoto přístupu. Současně analyzuje vhodné funkční nálepkování nadaných a vyzdvihuje potřebu jeho aplikace v rukou expertních učitelů, kteří účelně pracují s vybranými didaktickými kategoriemi a požadavky celého „systému“. Tento přístup napomáhá zefektivnit a zkvalitnit pedagogickou činnost učitele ve výkonnostně smíšeném kolektivu žáků.

Publikace nabízí čtenáři možnosti, jak postupovat od nevhodného nálepkování, které je spíše překážkou, až k funkčnímu zacházení s nálepkováním, jež lze považovat za příležitost k rozvoji nadání.

Fakulty a součásti

Zavřít