Témata disertačních prací
Návrh témat disertačních prací pro doktorský studijní program Pedagogika
pro akademický rok 2024/2025:
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
- Kulturně spravedlivá diagnostika
- Proinkluzivní procesy a diverzita v prostředí českého školství
- Přínosy Hejného metody k rozvoji sociálních dovedností a/nebo k rozvoji logického myšlení u žáků ZŠ
- Motivace k učení ve škole i mimo školu v různých typech alternativních vzdělávacích systémů
- Přístup R. Feuersteina realizovaný v ZŠ a jeho přínos k rozvoji sociálních, emočních i kognitivních aspektů výuky
doc. PhDr. Martina Fasnerová, Ph.D.
- Čtenářská pregramotnost v preprimárním vzdělávání
- Rozvoj a ukotvení pregramotností v současném kurikulu
- Kompetence učitele mateřské školy v kontextu současných kurikulárních proměn
- Kompetence učitele primární školy v kontextu současných kurikulárních proměn
doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, Ph.D.
- Specifika problémů ve vyučování u dětí z málo podnětného prostředí
- Ochrana migrujících dětí a jejich sociální integrace
doc. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.
- Vrstevnicky odmítaný žák na základní škole
- Sociální a kulturní překážky ve vzdělávání žáků základních škol
- Rozvoj multikulturní kompetence žáků základních a středních škol
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
- Mechanismy autoregulace chování u vrstevnicky odmítaných žáků
- Projevy autoregulace chování romských dětí ve školním a mimoškolním prostředí
- Autoregulace on-line chování/digitální zkušenosti žáků základních škol
- Well-being a vnímaná autonomie (sense of control) žáků základních a středních škol
doc. PhDr. Marcela Janíková, Ph.D.
- Tělesná výchova na 1. stupni ZŠ: vybrané problémy v kurikulu a didaktice
- Individualizace a diferenciace ve výuce vybraných předmětů na 1. stupni ZŠ
- Přístupy k tvorbě a realizaci kurikula ve vybraných předmětech na 1. stupni ZŠ
- Rozvoj kompetencí začínajících učitelů na 1. stupni ZŠ
prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D.
- Gender v kurikulu mateřské školy (příp. ZŠ, dle případné specifikace zájemce o studium)
- Míra zvědomění pedagogických konceptů u dobrovolných pedagogů volného času v oblasti
výchovy v přírodě (skauting, woodcraft aj.) - Spirituální gramotnost v podmínkách českého školství
doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
- Postoje dospělých/žáků/studentů k neformálnímu vzdělávání
- Motivace dospělých/žáků/studentů k neformálnímu vzdělávání
- Bariéry dospělých/žáků/studentů k neformálnímu vzdělávání
- Srovnávací analýza systémů vzdělávání dospělých ve třech zvolených zemích
prof. Mgr. Soňa Kalenda, Ph.D.
- Využívání ICT v neformálním vzdělávání ohrožených dětí
- Digitální exkluze ohrožených dětí
- Multidisciplinární spolupráce při doprovázení ohrožených dětí (využívajících sociálně aktivizační služby
pro rodiny s dětmi) žijících v nestandardních formách bydlení
prof. PaedDr. Zdena Kráľová, PhD.
- Participace ohrožených dětí a úloha školy
- Emocionálně příznakové stimuly ve výuce cizích jazyků v primárním/sekundárním/terciárním vzdělávání
doc. PhDr. Zuzana Petrová, PhD.
- Individuální strategie počátečního čtení v digitální době
- Interaktivní čtení v mateřské škole a jeho dopady na rozvoj čtenářské pregramotnosti dětí
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
- Zavádění inkluzivní politiky v ČR
- Alternativní přístupy ke vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu
- Význam sociálních a emočních faktorů pro utváření kognitivní struktury v procesu výuky
- Relacionismus a procesualita vzdělávacího procesu jako významné faktory pro budování kognitivní struktury žáků
- Explicitní znalost jako rozvíjení implicitních konstruktů