Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Docent

doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.

Ústav školní pedagogiky
E-mail: stepanik@utb.cz TEL: +420 576 037 337 Kancelář:
U18/427

Po studiu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor Učitelství anglického jazyka a českého jazyka a literatury pro SŠ a 2. stupeň ZŠ, pracoval jako učitel na ZŠ, SŠ a VOŠ. V roce 2014 dokončil doktorský studijní program oboru Pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. O šest let později se habilitoval v oboru Pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Výzkumně se zajímá o didaktiku mateřského jazyka na základní a střední škole, problémy výuky češtiny a rozvoj komunikační kompetence žáků. Od roku 2013 spolupořádá výuku českého jazyka na letních jazykově-kulturních táborech v Edmontonu v Kanadě a v roce 2017 vyučoval český jazyk na letní škole v Calgary v Kanadě. V letech 2022 až 2024 působil jako proděkan pro vědu, výzkum a doktorská studia na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.


Životopis

Vzdělání

Habilitační řízení (doc.)                                                                              
Pedagogika
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
2020
Rigorózní řízení (PhDr.)
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
2015
Doktorský studijní program (Ph.D.)                                                            
Pedagogika
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
2010–2014
Magisterský studijní program (Mgr.)                                                          
Učitelství anglického jazyka a českého jazyka a literatury pro SŠ a 2. stupeň ZŠ
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
2003–2010

Stáže a studijní pobyty

Varšavská univerzita, Varšava, Polsko 2023
Pedagogická univerzita, Krakov, Polsko 2019
Prešovská univerzita v Prešově, Slovensko 2019
United College Cork, Cork, Irsko 2018
Běloruská státní univerzita, Minsk, Bělorusko 2017
University of Alberta, Edmonton, Kanada 2013–2014, 2016
Sheffield Hallam University, Sheffield, Spojené království 2013

Průběh zaměstnání

Proděkan pro vědu, výzkum a doktorská studia                                           
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
2022–2024
Docent                                                                                                          
Katedra českého jazyka a literatury
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
od 2020
Odborný asistent
Katedra českého jazyka
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
2014–2020
Učitel SŠ
Gymnázium, Přípotoční 1337, Praha 10
2015–2020
Učitel VOŠ
Vyšší odborná škola publicistiky, Opatovická 160/18, Praha 1
2014–2018
2011–2013
Czech Research Assistant                                                                             
University of Alberta, Wirth Institute for Austrian and Central
European Studies
2013–2014
Asistent
Katedra českého jazyka
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, M. D. Rettigové 4, Praha 1
2011–2013
Učitel SŠ
Obchodní akademie, Heroldovy sady 1, Praha 10
Vyšší odborná škola publicistiky, Opatovická 160/18, Praha 1
2006–2013
Učitel ZŠ                                                                                                       
Tyršova základní škola, Praha 5
2004–2006

Členství v organizacích

Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
ARLE – International Association for Research in L1 Education
ČPdS – Česká pedagogická společnost
Předseda Národního kabinetu českého jazyka a literatury
Člen panelu pro revize RVP na NPI ČR
ČLen panelu pro přípravu kompetenčního rámce učitelství českého jazyka a literatury

Další publikace

Monografie

  • Štěpáník, S. (2020). Výuka češtiny mezi tradicí a inovací.
  • Štěpáník, S., Hájková, E., Eliášková, K., Liptáková, Ľ., & Szymańska, M. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.
  • Štěpáník, S. et al. (2019). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi.
  • Pieniążek, M., & Štěpáník, S. (Eds.). (2016). Teaching of national languages in the V4 countries. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Kapitoly v monografiích

  • Štěpáník, S. (2022). Ke kognitivní náročnosti výuky syntaxe: produktivní kultura vyučování a učení ve výuce českého jazyka. In T. Janík, J. Slavík, & T. Češková et al., Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách (s. 165–191). Masarykova univerzita.
  • Štěpáník, S., & Topolovská, T. (2022). Recepce lyrické cizojazyčné poezie a multimodalita komunikátu. In T. Janík, J. Slavík, & T. Češková et al., Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách (s. 193–210). Masarykova univerzita.
  • Mátlová, V., & Štěpáník, S. (2020). Kognitivně-komunikační pojetí výuky českého jazyka na střední škole. In D. Greger, J. Simonová, M. Chvál, & J. Straková (Eds.), Když výzkum mění praxi: Deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu (s. 111–125). Pedagogická fakulta UK.
  • Štěpáník, S. (2020). Between Grammar and Communication: Teaching L1 in the Czech Republic and England. In B. Green, & P.-O. Erixon (Eds.), Rethinking L1 Education in the Global Era. Springer.

Práce publikované v recenzovaných odborných časopisech vydávaných v ČR a SR

  • Štěpáník, S., & Šindelková, M. (2024/2025). „To je bude bavit…“: k didaktickému vyprazdňování obsahu ve výuce češtiny. Český jazyk a literatura, 75(1), 11–21.
  • Štěpáník, S. (2023/2024). K roli dialektu ve výuce češtiny. Český jazyk a literatura, 74(5), 223–230.
  • Štěpáník, S. (2022). Interakční stylistika a její didaktické implikace. Jazyk a kultúra, 13(51), 202–214.
  • Eliášková, K., & Štěpáník, S. (2022). Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech. Speciální pedagogika, 32(1–2), 77–92.

Práce publikované v recenzovaných odborných časopisech vydávaných v zahraničí

  • Štěpáník, S. (2022). The danger of shedding the content in grammar teaching: an example in Czech. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Languages & Literature, 15(4), 1–17.
  • Štěpáník, S. (2021). Związek między reformą założeń, procesu i rezultatów nauczania języka czeskiego. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, (30), 99–115.
  • Štěpáník, S. (2019). Pupil preconception as a source of solutions to lingering problems of grammar teaching? L1–Educational Studies in Language and Literature, (19), 1–24.
  • Vlčková-Mejvaldová, J., & Štěpáník, S. (2019). Percepce výslovnostních chyb učiteli českého jazyka. Bohemistyka. (2), 245–274.

Fakulty a součásti

Zavřít