doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Ústav školní pedagogikyPo studiu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor Učitelství anglického jazyka a českého jazyka a literatury pro SŠ a 2. stupeň ZŠ, pracoval jako učitel na ZŠ, SŠ a VOŠ. V roce 2014 dokončil doktorský studijní program oboru Pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. O šest let později se habilitoval v oboru Pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Výzkumně se zajímá o didaktiku mateřského jazyka na základní a střední škole, problémy výuky češtiny a rozvoj komunikační kompetence žáků. Od roku 2013 spolupořádá výuku českého jazyka na letních jazykově-kulturních táborech v Edmontonu v Kanadě a v roce 2017 vyučoval český jazyk na letní škole v Calgary v Kanadě. V letech 2022 až 2024 působil jako proděkan pro vědu, výzkum a doktorská studia na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Životopis
Vzdělání
Stáže a studijní pobyty
Průběh zaměstnání
Členství v organizacích
Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
ARLE – International Association for Research in L1 Education
ČPdS – Česká pedagogická společnost
Předseda Národního kabinetu českého jazyka a literatury
Člen panelu pro revize RVP na NPI ČR
ČLen panelu pro přípravu kompetenčního rámce učitelství českého jazyka a literatury
Tvůrčí činnost
Publikace
Výstupy z projektů
Další publikace
Monografie
- Štěpáník, S. (2020). Výuka češtiny mezi tradicí a inovací.
- Štěpáník, S., Hájková, E., Eliášková, K., Liptáková, Ľ., & Szymańska, M. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.
- Štěpáník, S. et al. (2019). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi.
- Pieniążek, M., & Štěpáník, S. (Eds.). (2016). Teaching of national languages in the V4 countries. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Kapitoly v monografiích
- Štěpáník, S. (2022). Ke kognitivní náročnosti výuky syntaxe: produktivní kultura vyučování a učení ve výuce českého jazyka. In T. Janík, J. Slavík, & T. Češková et al., Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách (s. 165–191). Masarykova univerzita.
- Štěpáník, S., & Topolovská, T. (2022). Recepce lyrické cizojazyčné poezie a multimodalita komunikátu. In T. Janík, J. Slavík, & T. Češková et al., Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách (s. 193–210). Masarykova univerzita.
- Mátlová, V., & Štěpáník, S. (2020). Kognitivně-komunikační pojetí výuky českého jazyka na střední škole. In D. Greger, J. Simonová, M. Chvál, & J. Straková (Eds.), Když výzkum mění praxi: Deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu (s. 111–125). Pedagogická fakulta UK.
- Štěpáník, S. (2020). Between Grammar and Communication: Teaching L1 in the Czech Republic and England. In B. Green, & P.-O. Erixon (Eds.), Rethinking L1 Education in the Global Era. Springer.
Práce publikované v recenzovaných odborných časopisech vydávaných v ČR a SR
- Štěpáník, S., & Šindelková, M. (2024/2025). „To je bude bavit…“: k didaktickému vyprazdňování obsahu ve výuce češtiny. Český jazyk a literatura, 75(1), 11–21.
- Štěpáník, S. (2023/2024). K roli dialektu ve výuce češtiny. Český jazyk a literatura, 74(5), 223–230.
- Štěpáník, S. (2022). Interakční stylistika a její didaktické implikace. Jazyk a kultúra, 13(51), 202–214.
- Eliášková, K., & Štěpáník, S. (2022). Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech. Speciální pedagogika, 32(1–2), 77–92.
Práce publikované v recenzovaných odborných časopisech vydávaných v zahraničí
- Štěpáník, S. (2022). The danger of shedding the content in grammar teaching: an example in Czech. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Languages & Literature, 15(4), 1–17.
- Štěpáník, S. (2021). Związek między reformą założeń, procesu i rezultatów nauczania języka czeskiego. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, (30), 99–115.
- Štěpáník, S. (2019). Pupil preconception as a source of solutions to lingering problems of grammar teaching? L1–Educational Studies in Language and Literature, (19), 1–24.
- Vlčková-Mejvaldová, J., & Štěpáník, S. (2019). Percepce výslovnostních chyb učiteli českého jazyka. Bohemistyka. (2), 245–274.