Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

2022

OPVVV

Fakultní učitel jako facilitátor kvalitní přípravy budoucích učitelů mateřských škol a 1 . stupně ZŠ

 

Registrační číslo projektu:

  • CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0015923

Doba realizace:

  • 1. 1. 2020 – 31. 12. 2022

Projekt Fakultní učitel FHS UTB ve Zlíně byl realizován od 1. 1. 2020 – 31. 12. 2022 v rámci Operační programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Cílem projektu byla podpora didaktických kompetencí studentů učitelství na UTB ve Zlíně v preprimárním a primárním vzdělávání. Prostředkem k naplnění cílů projektu byla realizace vzdělávacích aktivit pro studenty a pedagogy VŠ, organizace studentských praxí, prohloubení spolupráce studentů, akademiků a učitelů MŠ, ZŠ a jejich účast na zahraničních mobilitách zaměřených na vzájemnou výměnu zkušeností se zahraničními odborníky i praktiky.

Rok 2020 i první polovina roku 2021 bylo období plné překvapení a nečekaných zvratů. Těm se nevyhnul ani projekt Fakultní učitel. Navzdory všem překážkám se díky značnému úsilí celého projektového týmu však přeci jen podařilo zrealizovat řadu aktivit. Většina z nich se sice musela odehrát v online podobě, na druhou stranu tato forma umožnila rozšířit řady účastníků vyjít tak vstříc většímu množství zájemců. Rok 2022 byl již ve znamení prezenční formy výuky, případně i distanční formy výuky, pokud to cíle dané aktivity umožňují.

ZVYŠOVÁNÍ KVALITY A INOVACE STUDENTSKÝCH PEDAGOGICKÝCH PRAXÍ

Semináře pro studenty se realizovaly každý rok pro novou skupinu studentů ve 3 dílčích aktivitách a bly vedeny jak interními tak externími lektory. Od počátku projektu mohli studenti učitelských oborů a programů FHS absolvovat 33 seminářů v uvedených termínech:

Práce s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami v MŠ (20. 10. 2020, 27. 10. 2021, 18. 10. 2022)

Práce s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami v ZŠ (27. 10. 2020, 21. 10. 2021, 3. 10. 2022)

Individualizace výuky na ZŠ (26. 11. 2020, 10. 3. 2022, 27. 9. 2022)

Individualizace práce s dítětem v MŠ (24. 11. 2020, 20. 4. 2021, 31. 3. 2022)

Management věkově heterogenní třídy v MŠ (25. 11. 2020, 22. 4. 2021, 11. 4. 2022)

Práce učitele v malotřídních školách (8. 12. 2020, 23. 11. 2021, 27. 10. 2022)

Možnosti didaktického využití digitálních technologií v pedagogické praxi (19. 11. 2020, 29. 9. 2021, 25. 4. 2022)

Využití interaktivní tabule v podmínkách mateřských a základních škol (2. 12. 2020, 11. 11. 2021, 26. 4. 2022)

Aktivizační metody v podmínkách mateřských a základních škol (25. 2. 2021, 11. 3. 2021, 14. 3. 2022)

Vybrané aktivizační metody v kontextu konceptu STEM I. (29. 10. 2020, 3. 3. 2021, 24. 2. 2022)

Vybrané aktivizační metody v kontextu konceptu STEM II. (1. 12. 2020, 17. 3. 2021, 28. 3. 2022)

Odkaz na vytvořené vzorové lekce naleznete ZDE.

V rámci realizace projektových aktivit probíhaly souvislé i průběžné studentské praxe, při kterých byli studenti v mateřských či základních školách v přímém kontaktu s dětmi a žáky.

Rozvíjení dovedností vysokoškolských pedagogů poskytovat popisnou zpětnou vazbu

V rámci této dílčí aktivity byly realizovány 3 specializované semináře  – Cesta k sobě, cesta k tobě (5/2021), Žít s respektem – Respektovat a být respektován (10/2021) a  seminář Cesta k sobě, cesta k tobě 2 (4/2022). Semináře byly určeny akademickým pracovníkům Ústavu školní pedagogiky FHS UTB ve Zlíně a zaměřily se na zvýšení jejich pedagogických kompetencí.

PODPORA SPOLUPRÁCE VYSOKOŠKOLSKÝCH PEDAGOGŮ A UČITELŮ SPOLUPRACUJÍCÍCH MŠ/ZŠ

V oblasti síťování spolupracujících mateřských a základních škol  a kooperace s vysokými školami proběhlo 6 diskusních setkání VŠ pedagogů, učitelů MŠ a ZŠ, studentů a absolventů. Závěrečné setkání vysokoškolských pedagogů, učitelů z mateřských a základních škol, absolventů i současných studentů učitelství přineslo nejen hodnocení práce v projektu za dobu jeho trvání, ale také nová témata, která ukazují, že škola je živým organismem, který stále čelí různým problémům a výzvám. V rámci Diskusního setkání byly identifikovány oblasti spolupráce mezi fakultou a spolupracujícími – fakultními školami, které budou mít přesah i do dalšího období, zejména v komunikaci mezi studenty, učiteli a koordinátorem praxí. Cílem totiž stále zůstává kvalitní příprava budoucích učitelů v součinnosti s podporou učitelů – facilitátorů v mateřských a základních školách.

ZAHRANIČNÍ MOBILITY STUDENTŮ, VŠ PEDAGOGŮ A MŠ/ZŠ UČITELŮ

Cílem dané aktivity byla výměna zkušeností a seznamování se s příklady dobré praxe u studentů, VŠ pedagogů a učitelů MŠ/ZŠ.

První mobility studentů FHS, VŠ pedagogů a učitelů MŠ/ZŠ byly realizovány v říjnu 2021 a to do Polska na Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. Účastníci mobility během 5 dní navštívili Pedagogickou fakultu v Bydgožšti, inkluzivní školu, mezinárodní školu a soukromou mateřskou školu, kde měli možnost sdílet vzájemně zkušenosti z pedagogické praxe a seznámili se se specifickými přístupy, které nejsou běžné v českých podmínkách.

Další realizovaná mobilita pedagogů VŠ, učitelů MŠ/ZŠ a studentů FHS proběhla v Life Academy, s. r. o., Grossova 4600/1, 058 01 Poprad, Slovensko, kde měli účastníci stáže možnost seznámit se se specifiky dané instituce, nabrali inspiraci při násleších a hospitacích v Lesní mateřské školce, základní škole Krásné sady a ve státní sportovní škole.

Poslední mobilita, v pořadí třetí, byla realizována ve Slovinsku na Univerzitě v Lubljani – University of Ljubljana, Faculty of Education, Kardeljeva ploščad 16, 1000 Ljubljana, Slovenia. Stáže se účastnili opět pedagogové VŠ, učitelé MŠ/ZŠ a studenti FHS, kteří se v rámci 5 dnů účastnili náslechů ve vybraných MŠ a ZŠ, na Pedagogické fakultě se účastnili specializovaných přednášek a absolvovali diskuse jak s pedagogy, tak i se studenty.

 

Fakulty a součásti

Zavřít