Hodnocení kvality výuky ZS 2022/2023
27. března 2023V zimním semestru akademického roku 2022/2023, konkrétně 19. 12. 2022 – 2. 2. 2023, proběhlo hodnocení kvality výuky na Fakultě humanitních studií, Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Studenti byli informováni o hodnocení kvality výuky prostřednictvím emailu, na stránkách www.fhs.utb.cz, sociálních sítích Facebook a Instagram FHS. Hodnocení kvality, které probíhalo v systému IS/STAG, se zúčastnilo 662 studentů z celkového počtu 1789 studentů. Kvalitu výuky hodnotilo 37 % studentů, což je téměř totožný výsledek se zimním semestrem akademického roku 2021/2022 (38 %). Celkově bylo zaznamenáno 742 anonymních připomínek a 78 připomínek podepsaných. Z časového hlediska můžeme vidět, že se počet anonymních připomínek zvyšuje (2020: 402, 2021: 607, 2022: 742) a naopak počet podepsaných připomínek se snižuje (2020: 103, 2021: 118, 2022: 78). Nutno konstatovat, že i když se počet anonymních připomínek zvyšuje, jedná se z 84 % o pozitivní zpětnou vazbu. Je to důkazem toho, že studentům záleží na tom, aby fakulta, vedení jednotlivých ústavů a center a jednotliví vyučující předmětů získali vedle číselného hodnocení i slovní zpětnou vazbu, se kterou mohou nadále pracovat.
Hlavní výsledky:
Oblast hodnocení | 2021/2022 | 2022/2023 |
Cvičení | 4,6 | 4,4 |
Seminář | 4,4 | 4,3 |
Přednáška | 4,3 | 4,2 |
Vyučující | 4,7 | 4,4 |
Průměr hodnocení | 4,4 | 4,3 |
V rámci hodnocení kvality výuky za ZS 2022/2023 studenti odpovídali na čtyři otázky, u kterých se na škále velmi negativně (1 bod) až velmi pozitivně (5 bodů) vyjadřovali ke kvalitě seminářů, cvičení, přednášek a hodnotili vyučujícího předmětu.
Detailnější informace o hodnocení poskytuje uvedená tabulka, která obsahuje srovnání se zimním semestrem akademického roku 2021/2022. Výsledky hodnocení jsou přibližně konstantní.
Významným parametrem hodnocení kvality výuky jsou komentáře studentů, které poskytují cennou zpětnou vazbu ke konkrétnímu předmětu. Všechny komentáře studentů byly analyzovány a bylo na ně reagováno.
Hodnocení vyučujících bylo velmi pozitivní. Celkem 140 vyučujících ze 179 dosáhlo hodnocení mezi 4 až 5 body, tedy velmi pozitivní až spíše pozitivní hodnocení. 36 vyučujících bylo hodnoceno jako neutrální a pouze 3 vyučující byli hodnoceni ryze negativně. S těmito vyučujícími byly sjednány schůzky a prodiskutovány možnosti nápravy. Studenti u vyučujících oceňují především vstřícnost, empatii a spravedlnost. Rovněž pozitivně kvitují jasnou komunikaci mezi vyučujícím a studentem, uvádění smyslu probírané látky a její propojení s praxí nebo logickou strukturu učiva na přednáškách a seminářích. Významným negativem byla neadekvátní dehonestující komunikace mezi některými vyučujícími a studenty. Tento způsob komunikace byl s vyučujícím diskutován a byla vyžádána náprava tohoto jednání. Věříme, že se dané v dalších letech nebude již opakovat.
Z hlediska hodnocení cvičení, seminářů a přednášek jsme dosáhli výborného hodnocení. Studenti oceňovali, pokud měly tyto formy výuky jasnou a ucelenou strukturu a jejich obsah byl v souladu se sylabem předmětu. Naopak jako negativum spatřovali požadavek vyučujícího na povinnou docházku na přednášky a nedostatečnou zpětnou vazbu k odevzdaným úkolům nebo činnostem studenta. Nejednalo se však o plošné připomínky. Dané se vztahovalo pouze k vybraným předmětům, kdy byly opět komunikovány možnosti zlepšení s vyučujícím, a byla sjednána náprava.
V rámci hodnocení kvality výuky se v komentářích také objevovaly technické připomínky, jako byla nefunkční technika v některých místnostech, nedodržování kapacit výukových prostor, nedostatek mikrovlnek nebo zima v učebnách. Tyto technické nedostatky byly komunikovány s tajemníkem FHS UTB. V rámci hodnocení prostředí FHS UTB se objevovaly především pozitivní připomínky, kdy si studenti pochvalovali příjemnou atmosféru na FHS UTB, nové prostory a studentský klub.
Další postup:
Tato zpráva neobsahuje úplný výčet pozitivních a negativních připomínek studentů. S celkovým výčtem komentářů k předmětům a vyučujícím se seznámili garanti studijních programů, ředitelé ústavů/center i vyučující.
Ředitelé a garanti diskutovali negativní komentáře s příslušnými vyučujícími, u relevantních připomínek společně hledali cesty k nápravě. Na ústavech/CJV budou nadále probíhat hospitace. Ředitelé ústavů/CJV, garanti studijních programů, garanti předmětů i vyučující odpovídali na anonymní i neanonymní komentáře. Hodnocení kvality výuky bylo diskutováno na poradách ústavů/CJV. S výsledky hodnocení byli seznámeni členové kolegia děkana, výsledky a závěry z hodnocení kvality výuky budou na březnovém zasedání představeny členům Akademického senátu a následně s nimi budou seznámeni také členové Rady studijních programů FHS.
K hodnocení kvality výuky za ZS 2022/2023 uskuteční vedení FHS do konce dubna 2023 setkání se studenty, kde budou mít studenti možnost diskutovat o studijních záležitostech, výsledcích hodnocení a o přijatých opatřeních. Konkrétní studijní záležitosti a problémy mohou studenti v průběhu semestru projednávat s vyučujícími i v rámci jejich konzultačních hodin a obracet se rovněž na zástupce studentů v Akademickém senátu FHS.
Všem připomínkám a podnětům k výuce, k semestru či k technickému zázemí výuky a prostředí FHS byla a je věnována pozornost. U relevantních a odůvodněných připomínek fakulta i jednotlivé ústavy již podnikly či průběžně podnikají konkrétní kroky ke změně, úpravě, nápravě.
Děkujeme všem studentům, kteří se hodnocení kvality výuky v zimním semestru 2022/2023 zúčastnili. Hodnocení, názory, ale i připomínky každého studenta jsou důležitou zpětnou vazbou pro všechny vyučující i pro vedení fakulty a napomáhají k dalšímu zdokonalování výukového procesu. Četná slovní ocenění a poděkování studentů jsou pedagogy tou nejlepší vizitkou a odměnou za jejich pedagogickou práci.