Zpráva o výsledcích hodnocení kvality výuky na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně za LS 2022/2023
15. srpna 2023Hodnocení kvality výuky v letním semestru akademického roku 2022/2023 probíhalo od 15. 5. 2023 do 18. 6. 2023. Studenti byli infomováni o hodnocení kvality výuky e-mailem a na sociálních sítích Facebook a Instagram FHS. Ankety se prostřednictvím IS/STAG zúčastnilo 526 studentů prezenční i kombinované formy z celkového počtu 1 653 studentů FHS, což přestavuje 32 %. Počet studentů udává studenty v daném akademickém roce, kteří nemají přerušené studium a kteří mohli hodnotit alespoň jeden z předmětů ankety, tj. předmět zapsaný v daném semestru. Vedle bodového hodnocení studenti FHS uvedli 518 anonymních a 77 podepsaných připomínek k předmětů. Oproti letnímu semestru 2021/2022 se počet anonymních i podepsaných připomínek, spolu s procentem hodnotících studentů snížil (567 anonymních a 65 podepsaných připomínek v LS 2021/2022, 34 % hodnotících studentů). Toto snížení však nepovažujeme za razantní a věříme, že se počet studentů, kteří se zapojují do hodnocení kvality výuky, bude zvyšovat.
Hlavní výsledky:
Studenti se vyjadřovali ke čtyřem otázkám na škále 1 – 5 bodů. Průměrné ohodnocení všech položek respondenty FHS odpovídalo 4,2 bodům. Tento výsledek interpretujeme jako výborný a je srovnatelný s výsledky hodnocení kvality výuky na jiných fakultách UTB ve Zlíně. Níže předkládáme tabulku, která prezentuje průměrné hodnocení jednotlivých položek (otázek) dotazníku hodnocení kvality výuky.
Položka | Průměrné hodnocení |
Jak celkově hodnotíte vyučujícího? | 4,4 |
Jak celkově hodnotíte přednášky? | 4,2 |
Jak celkově hodnotíte semináře? | 4,3 |
Jak celkově hodnotíte cvičení? | 4,3 |
Z hlediska posouzení kvality výuky jsou pro nás velmi důležité komentáře studentů. V komentářích pod jednotlivými předměty studenti hodnotili zejména obsahovou stránku předmětů a jejich přínos pro další studium a následné uplatnění v praxi. Velmi pozitivně hodnotili respondenti vyučující (4,4 bodů). Kladné hodnocení vyučujících se odrazilo i ve velkém počtu pozitivních slovních komentářů studentů napříč ústavy a centry FHS. Studenti oceňovali zejména odbornost pedagogů, jejich profesionální přístup ve výuce, připravenost na výuku, ale také ochotu pomáhat, či jejich lidskost.
Vedle pochvalných hodnocení a komentářů se objevovaly i připomínky studentů a doporučení týkající se výuky a její organizace v prezenční i v kombinované formě, ukončení předmětu, komunikace studentů s vyučujícími, ale také prostředí fakulty, učeben a jejich funkčnosti. Všem připomínkám, ať již pozitivním, či negativním, je věnována důkladná pozornost ze strany ústavů i vedení fakulty, s cílem průběžně eliminovat oprávněné nedostatky a zachovat či zlepšit úroveň pedagogického a studijního prostředí.
Další postup:
S připomínkami k předmětům a vyučujícím se seznámili garanti studijních programů, ředitelé ústavů/Centra jazykového vzdělávání (CJV), i vyučující. Ředitelé a garanti diskutovali negativní komentáře s příslušnými vyučujícími, u relevantních připomínek společně hledali cesty k nápravě. Na ústavech/CJV budou nadále probíhat hospitace. Ředitelé ústavů/CJV, garanti studijních programů, garanti předmětů i vyučující odpovídali na anonymní i neanonymní komentáře. Hodnocení kvality výuky bylo diskutováno na poradách ústavů/CJV. S výsledky hodnocení byli seznámeni členové kolegia děkana, výsledky a závěry z hodnocení kvality výuky budou na zářijovém zasedání představeny členům Akademického senátu a následně s nimi budou seznámeni také členové Rady studijních programů FHS.
K hodnocení kvality výuky za LS 2022/2023 uskuteční FHS do konce října 2023 setkání se studenty, kde budou mít studenti možnost diskutovat o studijních záležitostech, výsledcích hodnocení a o přijatých opatřeních. Konkrétní studijní záležitosti a problémy mohou studenti v průběhu semestru projednávat s vyučujícími i v rámci jejich konzultačních hodin a obracet se rovněž na zástupce studentů v Akademickém senátu FHS.
Všem připomínkám a podnětům k výuce, k semestru či k technickému zázemí výuky a prostředí FHS byla a je věnována pozornost. U relevantních a odůvodněných připomínek fakulta i jednotlivé ústavy již podnikly či průběžně podnikají konkrétní kroky ke změně, úpravě, nápravě.
Děkujeme všem studentům, kteří se hodnocení kvality výuky v letním semestru 2022/2023 zúčastnili. Hodnocení, názory, ale i připomínky každého studenta jsou důležitou zpětnou vazbou pro všechny vyučující i pro vedení fakulty a napomáhají k dalšímu zdokonalování výukového procesu.
Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA
Proděkanka pro studium FHS