Zpráva o výsledcích hodnocení kvality výuky na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně za ZS 2023/2024
5. března 2024V zimním semestru akademického roku 2023/2024, konkrétně 18. 12. 2023 – 1. 2. 2024, proběhlo hodnocení kvality výuky na Fakultě humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (dále jen ,,FHS UTB“). Studenti byli informováni o hodnocení prostřednictvím e-mailu, na stránkách www.fhs.utb.cz, sociálních sítích Facebook a Instagram FHS.
Hodnocení kvality, které probíhalo v systému IS/STAG, se zúčastnilo 676 studentů z celkového počtu 1680 studentů. Kvalitu výuky hodnotilo 40 % studentů FHS UTB, což je výsledek téměř totožný se zimním semestrem akademického roku 2021/2022 (38 %) a zimního semestru akademického roku 2022/2023 (37 %). Celkově bylo zaznamenáno 1098 anonymních připomínek a 71 připomínek podepsaných. Z časového hlediska můžeme vidět, že se počet anonymních připomínek zvyšuje (2020: 402, 2021: 607, 2022: 742, 2023: 1098) a naopak počet podepsaných připomínek se snižuje (2020: 103, 2021: 118, 2022: 78, 2023: 71). Nutno konstatovat, že i když se počet anonymních připomínek zvyšuje, jedná se z 80 % o pozitivní zpětnou vazbu. Je to důkazem toho, že studentům záleží na tom, aby fakulta, vedení jednotlivých ústavů a center a jednotliví vyučující předmětů získali vedle číselného hodnocení i slovní zpětnou vazbu, se kterou mohou nadále pracovat.
Mezifakultní srovnání účasti na hodnocení kvality výuky
Fakulta | Účast (%) | Počet studentů | Průměrné hodnocení | Připomínky k výuce | Ostatní připomínky | |||
anonymní | podepsané | průměr na studenta | k semestru | technické | ||||
FAI | 51 | 683 | 4,2/4,3 | 1037 | 107 | 1,7 | 159 | 100 |
FAME | 37 | 701 | 4,1 | 1051 | 93 | 1,6 | 100 | 43 |
FHS | 40 | 676 | 4,1/4,2 | 1098 | 71 | 1,7 | 102 | 23 |
FLKŘ | 34 | 426 | 4,1 | 634 | 78 | 1,7 | 76 | 22 |
FMK | 54 | 558 | 4,2 | 1441 | 118 | 2,8 | 150 | 60 |
FT | 33/31 | 378 | 4,3 | 439 | 104 | 1,4 | 54 | 18 |
UTB | 42/43 | 3422 | 4,2 | 5700 | 571 | 1,8 | 641 | 266 |
V rámci hodnocení kvality výuky za ZS 2023/2024 studenti odpovídali na čtyři otázky, u kterých se na škále velmi negativně (1 bod) až velmi pozitivně (5 bodů) vyjadřovali ke kvalitě seminářů, cvičení, přednášek a hodnotili vyučujícího předmětu. Tyto otázky byly v tomto hodnocení doplněny o otázku: ,,Získal/a jste znalosti a dovednosti popsané v sylabu předmětu?“ Otázka nahrazuje samostatné výzkumné šetření, které se v akademickém roce 2022/2023 zaměřovalo na výsledky učení. Realizace dvou výzkumných šetření v jednom semestru byla vyhodnocena jako zatěžující.
Výsledky hodnocení kvality výuky na FHS UTB
Detailnější informace o hodnocení poskytuje níže uvedená tabulka, která obsahuje meziroční srovnání. Výsledky hodnocení jsou přibližně konstantní, i když je patrné mírné snížení průměrného hodnocení.
Oblast hodnocení | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 |
Cvičení | 4,6 | 4,4 | 4,2 |
Seminář | 4,4 | 4,3 | 4,1 |
Přednáška | 4,3 | 4,2 | 4,1 |
Vyučující | 4,7 | 4,4 | 4,2 |
Průměr hodnocení | 4,4 | 4,3 | 4,2 |
Významným parametrem hodnocení kvality výuky jsou komentáře studentů, které poskytují cennou zpětnou vazbu ke konkrétnímu předmětu. Všechny komentáře studentů byly analyzovány a bylo na ně reagováno. V případě, že student uvedl anonymní připomínku, nezobrazuje se mu reakce fakulty na jeho komentář. Souvisí to se zachováním anonymity studentů.
Hodnocení vyučujících bylo velmi pozitivní. Studenti u vyučujících oceňují především vstřícnost, empatii a spravedlnost. Rovněž pozitivně kvitují jasnou komunikaci mezi vyučujícím a studentem, uvádění smyslu probírané látky a její propojení s praxí nebo logickou strukturu učiva na přednáškách a seminářích. Objevily se i hodnocení, která poukazovala na problémy ve výuce. Významným negativem byly změny pravidel a požadavků během semestru, vyžadování docházky na přednáškách, časté rušení výuky nebo nevhodná komunikace vyučujícího se studenty. S negativně hodnocenými vyučujícími byly sjednány schůzky a prodiskutovány možnosti nápravy. Věříme, že se dané v dalších letech nebude opakovat.
Z hlediska hodnocení cvičení, seminářů a přednášek jsme dosáhli výborného hodnocení. Studenti oceňovali, pokud měly tyto formy výuky jasnou a ucelenou strukturu a jejich obsah byl v souladu se sylabem předmětu. Naopak jako negativum spatřovali požadavek vyučujícího na povinnou docházku na přednášky a nedostatečnou zpětnou vazbu k odevzdaným úkolům nebo činnostem studenta či časté prezentování na seminářích bez zpětné vazby. Nejednalo se však o plošné připomínky. Dané se vztahovalo pouze k minimálnímu počtu předmětům, u nichž byly opět probírány možnosti zlepšení s vyučujícím, a byla sjednána náprava.
V rámci hodnocení kvality výuky se v komentářích také objevovaly technické připomínky, jako byla nefunkční technika v některých místnostech, nedodržování kapacit výukových prostor, nedostatek mikrovlnek nebo zima v učebnách. Tyto technické nedostatky byly řešeny s tajemníkem FHS UTB. Aktuálně byla přenastavena vzduchotechnika v přednáškových místnostech. V polovině semestru budeme efektivitu přenastavení vyhodnocovat. Mnoho komentářů bylo vztaženo k úklidu. Tato situace byla řešena s novou úklidovou firmou.
V hodnocení prostředí FHS UTB se objevovaly především pozitivní připomínky, přičemž si studenti pochvalovali příjemnou atmosféru na fakultě, nové prostory a studentský klub.
Navržené postupy
Tato zpráva neobsahuje úplný výčet pozitivních a negativních připomínek studentů. S celkovým výčtem komentářů k předmětům a vyučujícím se seznámili garanti studijních programů, ředitelé ústavů/center, vedení fakulty a vyučující.
Ředitelé a garanti diskutovali negativní komentáře s příslušnými vyučujícími, u relevantních připomínek společně hledali cesty k nápravě. Na ústavech/centrech budou nadále probíhat hospitace. Ředitelé ústavů/center, garanti studijních programů, garanti předmětů i vyučující odpovídali na anonymní i neanonymní komentáře. Hodnocení kvality výuky bylo diskutováno na poradách ústavů/center. S výsledky hodnocení byli seznámeni členové kolegia děkana, na březnovém zasedání budou představeny členům Akademického senátu FHS a následně s nimi budou seznámeni také členové Rady studijních programů FHS.
K hodnocení kvality výuky uskutečnilo vedení FHS 4. 3. 2024 setkání se studenty, kde měli studenti možnost diskutovat o studijních záležitostech, výsledcích hodnocení a o přijatých opatřeních. Konkrétní studijní záležitosti a problémy mohou studenti v průběhu semestru projednávat s vyučujícími i v rámci jejich konzultačních hodin a obracet se rovněž na zástupce studentů v Akademickém senátu FHS.
Všem připomínkám a podnětům k výuce, k semestru či k technickému zázemí výuky a prostředí FHS byla a je věnována pozornost. U relevantních a odůvodněných připomínek fakulta i jednotlivé ústavy již podnikly či průběžně podnikají konkrétní kroky ke změně, úpravě či nápravě.
Děkujeme všem studentům, kteří se hodnocení kvality výuky v zimním semestru 2023/2024 zúčastnili. Hodnocení, názory, ale i připomínky každého studenta jsou důležitou zpětnou vazbou pro všechny vyučující i pro vedení fakulty a napomáhají k dalšímu zdokonalování výukového procesu. Četná slovní ocenění a poděkování studentů jsou pro pedagogy tou nejlepší vizitkou a odměnou za jejich pedagogickou práci.
Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA
Proděkanka pro studium FHS