OD ZAČÁTEČNÍKA K MENTOROVI (podpůrné strategie vzdělávání učitelů ve Zlínském regionu)
CHARAKTERISTIKA PROJEKTU
Projekt reaguje na potřeby Zlínského regionu v oblasti podpůrných strategií směřujících k celoživotnímu vzdělávání a ke kariérnímu růstu pedagogických pracovníků. Cílovou skupinou jsou začínající učitelé (novice) na základních, středních a v mateřských školách, dále učitelé – pokročilí začátečníci (advanced beginners), učitelé kvalifikovaní (competent) a učitelé experti (proficient), ze kterých mohou být kvalitní mentoři začínajících učitelů. Pro tyto cílové skupiny projekt nabízí kurzy v tzv. vzdělávacích aktivitách (modulech).
V projektu jsou vytvořeny strategie na síťování škol, které do spolupráce vstoupí, a z této struktury bude podpořena a doplněna i sít’ škol, které kooperují s Fakultou humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně při zabezpečování odbomých pedagogických praxí studentů. Projekt také představí model síťování absolventů fakulty, kteří v procesu svého dalšího vzdělávání budou vstupovat do jednotlivých vzdělávacích aktivit dle své potřeby a stupně vývoje v učitelské profesi. Pro všechny moduly budou připraveny výukové materiály. Projekt je specificky zaměřen na podporu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v malotřídních školách, které jsou často opomíjeny, ale zahrnuje také učitele v městských školách.
VZDĚLÁVACÍ MODULY
-
Podpora adaptace začínajícího učitele v podmínkách školy.
-
Podpora týmové práce v učitelském sboru.
-
Podpora projektové a kooperativní výuky v mateřských, základních a středních školách Zlínského regionu.
-
Specifické didaktické možnosti práce v malotřídních školách.
-
Možnosti práce s portfoliem učitele.
-
Reflektivní techniky činnosti učitele. Autoregulace.
-
Evaluační a autoevaluační strategie práce učitele v mateřských, základních a středních školách Zlínského regionu.
-
Podpora prezentace vlastní práce a didaktických strategií v cizím jazyce.
-
Síťování škol a příprava „cvičných“ učitelů zaměřená na podporu pedagogických praxí studentů UTB.
-
Příprava odborníka – mentora.
-
Analýza práce učitele s nemocnými dětmi.
-
Metody a možnosti zpracování dat získaných v procesu evaluace v mateřských, základních a středních školách Zlínského regionu.
-
Jak přípravit kvalitní pedagogický projekt?
-
Rozvoj strategií na zlepšování paměťových schopností učitele.
-
Práce učitele s dětmi se specifickými poruchami učení.
-
Strategie školy při rozvíjení spolupráce s rodiči
Realizace vzdělávacích modulů 2015
ŘEŠITELÉ PROJEKTU
Odborný garant projektu:
- prof. PhDr. Hana Lukášová, CSc.
- Konzultační hodiny vyhrazené pro projekt: Pondělí 17:00 – 18:00, U10/420C
Hlavní řešitel projektu projektu:
- doc. PaedDr. Adriana Wiegerová, PhD.
- Konzultační hodiny vyhrazené pro projekt: Středa 12:00 – 13:00, U2/233
Spoluřešitelé – akademičtí pracovníci:
- Mgr. Vladimíra Fonfárová
- prof. PhDr. Peter Gavora, CSc.
- prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.
- Mgr. Ilona Kočvarová, Ph.D.
- Mgr. Věra Kozáková, Ph.D.
- Mgr. Jana Krajcarová, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Alicja Ewa Leix, Ph.D.
- doc. Ing. Anežka Lengálová, Ph.D.
- prof. PhDr. Hana Lukášová, CSc.
- Mgr. Eva Machů, Ph.D.
- doc. PaedDr. Jana Majerčíková, PhD.
- Mgr. Dagmar Moravčíková
- Mgr. Hana Navrátilová
- Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
- PhDr. Petr Snopek, DiS.
- doc. PaedDr. Adriana Wiegerová, PhD.
Lektoři:
- prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc.
- doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
- doc. PaedDr. Hana Horská, CSc.
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Oponenti studijních opor:
- PaedDr. Lucia Ficová, PhD.
- PaedDr. Gabriela Česlová, PhD.
Administrátor projektu:
- Ing. Blanka Hendrychová
Finanční manažer projektu:
- Ing. Adam Cejpek
Správce rozpočtu:
- Ing. Jitka Jašková
Propagátor projektu:
- Bc. Martina Běhůnková, DiS.
Podatelna, zpracovatel cestovních příkazů:
- Renata Kašíková
Zpracovatel elektronických publikací, IT:
- Ing. David Vávra/ Ing. Jan Kolek