Studijní program | Předškolní pedagogika |
Forma studia | kombinovaná |
Délka studia, dosažený titul | 2 roky; Mgr. |
Počet uchazečův minulém akademickém roce | 34 |
Počet přijatých v minulém akademickém roce |
20 |
Požadavky | Student musí mít ukončeno vysokoškolské studium bakalářského stupně studijního programu/oboru Učitelství pro mateřské školy nebo příbuzného učitelského programu/oboru zaměřeného na preprimární pedagogiku. Příbuznost absolvovaného studijního programu/oboru posuzuje přijímací komise na základě předloženého, úředně ověřeného dokladu o dosaženém vzdělání (bakalářský nebo magisterský vysokoškolský diplom).
|
Přijímací řízení:
Obsah studijního oboru:
Navazující magisterský studijní obor „Předškolní pedagogika“ poskytuje absolventovi vysokoškolské vzdělání potřebné pro výkon profese učitele mateřské školy. Zároveň však podtrhuje význam univerzitního vzdělávání a tím i vyjadřuje komparativní rozdílnost mezi získaným středoškolským a vysokoškolským vzděláním učitelek mateřských škol.
Obor připravuje studenta i na to, aby pochopil podstatu vědy a podporu výzkumné činnosti, v tomto případě podporu předškolní pedagogiky jako vědní disciplíny. Studijní obor připravuje absolventa k práci v mateřských školách a specializovaných předškolních zařízeních i institucích, které se zabývají dětmi předškolního věku. Zároveň umožňuje prohloubení vědomostí především v oblasti řízení, práce v týmu a také pro teoretickou analýzu kurikulárních dokumentů. Studium vybavuje absolventa potřebnými profesními kompetencemi v souladu s požadavky v oblasti předškolního vzdělávání v ČR i v zemích EU v návaznosti na platný zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), zákon č. 563/2004 Sb.
o pedagogických pracovních a na základě kurikulárních dokumentů – Národního programu rozvoje vzdělávání
v ČR (tzv. Bílé knihy, 2001) a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2004).
Cílem oboru je zvýšit možnosti kvalitní univerzitní přípravy učitelů, budoucích ředitelů mateřských škol v souladu s požadavky vyplývajícími z mezinárodních vyhlášení OECD i ze strategických dokumentů vzdělávací politiky ČR.
Předměty studijního oboru jsou koncipovány do tří oblastí:
- Předměty společného základu, teoretické předměty (tvoří východiska pro studium dalších předmětů, jsou nositeli univerzitního vzdělávání).
- Předměty didaktického charakteru (navazující předměty).
- Předměty praktického zaměření (další profilující předměty).
Profil absolventa:
Absolvent studijního oboru dokáže projektovat a implementovat výchovnou a vzdělávací činnost v institucích předškolní výchovy. Má vědomosti o kulturních a sociálních souvislostech výchovy, zná základní psychologické podmínky výchovy a vzdělávání, umí aplikovat pedagogické a didaktické programy příslušných výchovných institucí. Absolvent studijního programu má šanci prostřednictvím struktury povinně volitelných předmětů postupně se specializovat a získat nové poznatky v oblastech:
- tvorby projektů pro děti předškolního věku,
- vytváření projektů a grantových portfolií,
- diagnostikování dětí (předškolního věku) se speciálními potřebami.