Zpráva o výsledcích hodnocení kvality výuky na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně za LS 2024/2025
V letním semestru akademického roku 2024/2025, konkrétně v období od 8. května do 15. června 2025, proběhlo na Fakultě humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (dále jen „FHS UTB“) pravidelné hodnocení kvality výuky. Tento proces slouží k průběžnému monitorování a vyhodnocování úrovně výuky, se zaměřením na identifikaci silných stránek a oblasti vyžadující zlepšení. Studující byli o možnosti zapojení informováni prostřednictvím e-mailu, webových stránek fakulty a sociálních sítí (Facebook a Instagram FHS). Evaluace byla realizována elektronicky prostřednictvím systému IS/STAG, což umožnilo efektivní sběr i následnou analýzu získaných dat. Do evaluace se zapojilo celkem 440 studujících, což odpovídá účasti 27,4 %. V rámci hodnocení bylo zaznamenáno 696 připomínek, z toho 662 anonymních a 34 podepsaných. Průměrná známka kvality výuky dosáhla hodnoty 4,18 na pětibodové škále (1 = nejhorší, 5 = nejlepší). Tento výsledek potvrzuje dlouhodobě stabilní úroveň spokojenosti studujících s výukou na FHS UTB. Ve srovnání s předchozími roky se jedná o obdobný výsledek, který signalizuje udržitelnost a kvalitu výukové strategie fakulty. FHS UTB si udržuje stabilně vyšší účast studujících na hodnocení kvality výuky s pozitivním hodnocením. Detailnější meziroční srovnání letních semestrů je uvedeno v tabulce níže. Hodnocení kvality výuky v letním semestru Oblast hodnocení 2022/2023 2023/2024 2024/2025 Cvičení 4,26 4,27 4,25 Seminář 4,18 4,12 4,16 Přednáška 4,07 4,07 4,03 Vyučující 4,28 4,28 4,23 Výstupy učení -- 4,25 4,22 Průměr hodnocení 4,22 4,22 4,18 Analýza pozitivních ohlasů studentů na výuku na FHS UTB zdůrazňuje několik výrazných předností. Studenti nejčastěji vyzdvihují vysokou odbornou úroveň vyučujících, jejich osobní přístup a schopnost vytvářet podpůrné prostředí. Semináře jsou vnímány jako dobře organizované, prakticky zaměřené a velmi užitečné pro osvojování dovedností a přenos teorie do praxe. Opakovaně se v hodnoceních objevuje uznání pedagogických schopností vyučujících, jejich vstřícnosti a ochota přizpůsobit se individuálním potřebám studentů. Kladně je rovněž vnímána rovnováha mezi teoretickými znalostmi a jejich uplatněním, což usnadňuje porozumění i praktické využití učiva v budoucím povolání. Studující také oceňují interaktivní povahu výuky rozmanitost metod – například práci s případovými studiemi, diskuse či samostatné úkoly. Tyto formy podporují aktivní zapojení a rozvoj kritického myšlení. Zpětná vazba často upozorňuje na jasnost výkladu, přehlednost struktury výuky i transparentnost v hodnocení, což přispívá k efektivitě vzdělávacího procesu a dokládá jeho vysokou kvalitu. Vedle pozitivních komentářů se v hodnocení kvality výuky objevily i podněty ke zlepšení. Mezi slabé stránky byly zařazeny opakované technické potíže (výpadky wi-fi, poruchy projekční techniky či oken). Technické obtíže aktuálně řešíme, neboť probíhá revize jednotlivých místností. Dalším nedostatkem jsou přeplněné nebo nedostačující prostory, které budeme v zimním semestru 2025/2026 řešit optimalizací rozvrhů a aktualizací kapacit místností v systému STAG. Na základě těchto a dalších návrhů fakulta přijme konkrétní kroky – například zpřesnění sylabů s důrazem na srozumitelnost požadavků, stabilizaci rozvrhů s cílem omezit změny během semestru, rozvoj kolegiální zpětné vazby nebo rozvoj výuky založené na konstruktivistických principech s větší aktivizací studentů. Součástí dlouhodobé strategie je také podpora profesního růstu akademiků, zejména v oblasti pedagogických dovedností a inovativních výukových metod. Probíhá i úprava národního dokumentu Kompetenční rámec vysokoškolského vyučujícího, který se přizpůsobuje kontextu FHS a zdůrazňuje jak roli vyučujícího, tak aktivní zapojení studentů. Představení tohoto upraveného modelu je plánováno na zimní semestr akademického roku 2025/2026. Vedení fakulty děkuje všem studujícím, kteří se zapojili do hodnocení kvality výuky. Vaše zpětná vazba je klíčová pro neustálé zkvalitňování vzdělávacího procesu. S důvěrou a oceněním za vaši participaci bude fakulta pokračovat v rozvoji a implementaci opatření vedoucích k dalšímu zlepšování studijního prostředí. Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA proděkanka pro studium
Detail článku