Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
Zpět

Prázdninová škola angličtiny

Centrum jazykového vzdělávání FHS UTB uskutečnilo na konci srpna tradiční týdenní prázdninové kurzy angličtiny pro žáky základních a středních škol.

Letošní 5. ročník nabídl výuku ve dvou skupinách rozdělených podle věku a jazykové úrovně (11–13 let a 14–17 let). Cílem kurzů bylo posílit jazykové dovednosti účastníků, odbourat obavy z mluveného projevu, podpořit konverzaci, zopakovat a procvičit gramatiku i slovní zásobu – a to především prostřednictvím komunikativních aktivit ve dvojicích a menších skupinách.

Kurzy Prázdninové angličtiny nejsou koncipovány jako klasické doučování. Přibližujeme angličtinu zábavnou formou, snažíme se učit hrou a soutěžemi. I letos jsme do kurzu pro starší studenty pozvali zahraniční lektory ze tří zemí – Indie, Pákistánu a Bangladéše. Ti obohatili program nejen po jazykové stránce, ale i sdílením vlastních kulturních zkušeností,“ vysvětlila garantka a vyučující univerzitních jazykových kurzů Jana Semotamová.

Mladší účastníci se během týdne věnovali tématům jako léto a dovolená, film, zájmy, sport či jídlo. Nechyběly deskové hry, tvorba vlastních vtipů a komiksů ani oblíbené písničky, u kterých si děti procvičily poslech. Vrcholem programu byla akční pohybová hra Among Us, která nejen rozšířila slovní zásobu, ale také pomohla stmelit skupiny v dobře spolupracující týmy.

Výuka starších studentů byla zaměřena na poznávání rodných zemí zahraničních lektorů. Někteří účastníci se tak například poprvé dozvěděli o Bangladéši – o bohaté kultuře, největších mangrovech světa i národním symbolu, bengálském tygrovi. Překvapilo je rovněž, že tato země má šest ročních období. Účastníci se též dozvěděli, jak se žije v Pákistánu, co je to ramadán, proč ženy nosí na hlavách šátky a že národními symboly země jsou jasmín, mango a markhur, neboli koza šrouborohá.

Indická lektorka představila svou zemi, kde se hovoří 22 oficiálními jazyky a roste přes 47 000 druhů rostlin. Poutavě vyprávěla o tradičních festivalech světla a barev, podnebí a vegetaci, významných destinacích i národní kuchyni. Pro účastníky navíc připravila indickou specialitu – kuře s jasmínovou rýží Kozhi Varuthathu.

Díky těmto setkáním si studenti uvědomili, jak rozdílné mohou být kultury a životní styl v různých koutech světa. Každé téma přineslo nejen nové informace, ale i příležitost k diskuzi, vyjadřování názorů a sdílení vlastních pocitů.

Lektoři studenty učili národní tanec i hymnu, tvořili s nimi papírové květiny nebo z mrkve vyřezávali píšťalky. Sdíleli také fotografie a videa z cest a motivovali žáky, aby sami při cestování ochutnávali typické pokrmy. Diskuze se stočila i k exotickým jídlům – například k pečeným morčatům v Peru, smaženým broukům v Thajsku či neznámým druhům ovoce a ryb.

Účastníci se dozvěděli také řadu jazykových zajímavostí – například rozdíl mezi marmalade a jam, význam slova breakfast či to, jak se liší výrazy lunch a dinner. S pomocí videa Jamieho Olivera si vyzkoušeli připravit typické britské poached egg (ztracené vejce). Zjistili také, že některá gesta mají v různých zemích odlišný nebo dokonce opačný význam.

Studenti si velmi cenili příležitosti pracovat se zahraničními lektory. Celkově kurz přinesl nejen rozvoj jazykových dovedností, ale i zvýšení kulturního povědomí a inspirativní setkání s odlišnými tradicemi a zkušenostmi.

Kromě certifikátů a výukových materiálů si účastníci odnesli i dárky – trička FHS, zápisníky, propisky, pastelky, jo-jo a další drobnosti.

Na závěr jsme studenty požádali, aby nám napsali, co si o společně stráveném týdnu myslí, a tady je aspoň pár reakcí:

Celý náš tým rozšířený o zahraniční kolegy má radost, že účastníci oceňují právě to, co jsme jim chtěli nabídnout – odbourání zábran při mluvení anglicky, nové zážitky a zároveň spoustu zábavy. Už teď přemýšlíme, co netradičního připravíme na příští, už 6. ročník, aby se k nám studenti rádi vraceli. Ačkoliv příprava i samotná výuka jsou časově náročné a ukrajují část letního volna, všichni členové realizačního týmu se shodují, že tyto kurzy mají smysl – jsou obohacující pro účastníky i pro samotné lektory,“ uzavřela organizátorka Jana Semotamová.

Na závěr jsme studenty požádali, aby nám napsali, co si o společně stráveném týdnu myslí, a tady je aspoň pár reakcí, co se účastníkům nejvíce líbilo:
„I když to bylo hrou, naučila jsem se nová slova a fráze. Lektoři k nám měli příjemný přístup, a tak jsem se nebála udělat chybu.“
„Nejvíce se mi líbilo mluvení lektorů s hrdostí o své zemi, hraní her s kamarády a dobré svačinky.“
„Byli jste skvělí a jsem ráda, že jsem poznala jiné kultury a přízvuk, pomohlo mi to více rozumět.“
Děkuji za všechno, byl to užitečný týden, na který budu ráda vzpomínat.“

Fakulty a součásti

Zavřít