Proběhl týden Prázdninové angličtiny
26. srpna 2024Centrum jazykového vzdělávání Fakulty humanitních studií (FHS) Univerzity Tomáše Bati (UTB) ve Zlíně připravilo na konec srpna tři týdenní prázdninové jazykové kurzy pro šesťáky a sedmáky, pro osmáky a deváťáky, a pro středoškolské studenty.
Účastníci si mohli vyladit formu pro další studium angličtiny, odbourat obavy z mluveného projevu, začít konverzovat, zopakovat a procvičit gramatiku i slovní zásobu, a to prostřednictvím komunikačních aktivit ve dvojicích i skupinkách.
„Letos jsme zorganizovali už 4. ročník. Každý rok se snažíme přinést do kurzu nějakou inovaci. Tentokrát jsme přizvali hned čtyři rodilé mluvčí ze tří zemí, a to z Indie, Pákistánu a Etiopie, kteří obohatili znalosti účastníků o své zkušenosti. Prázdninová škola totiž není myšlena jako klasické doučování. Přibližujeme angličtinu zábavnou formou a snažíme se učit hrou a soutěžemi,“ vysvětlila garantka a zároveň i vyučující univerzitních jazykových kurzů Jana Semotamová.
Ve skupině žáků 6. a 7. tříd se probírala témata prázdnin, léta a cestování, povídalo se o oblíbených filmech, o sportu a jídle, lidském těle, vesmíru i o zvířatech. Také se zkoumalo, jak funguje scénář. Na to si pak studenti vlastní scénář i vytvořili a rovnou podle něj své příběhy zahráli. Nechyběly ani soutěže, hry a další aktivity zaměřené na komunikaci a týmovou spolupráci. Účastníci si tak rozšířili a procvičili slovní zásobu daných témat; vytvořili bezvadný tým a skvěle spolupracovali.
Ti starší, osmáci a deváťáci, měli už hodiny obohacené o zážitky zahraničních lektorů.
Zjistili se tak, že v Etiopii jsou jinak hodiny a že v září budou mít teprve rok 2017, mohli si vyzkoušet pravý etiopský tanec či národní etiopský oděv. Jejich písmo připomíná naši hlaholici, a kdo chtěl, nechal si napsat těmito znaky své jméno.
Jak se žije v Pákistánu, co je to ramadán, proč nosí ženy vždy na hlavách šátky, jaká je národní květina či sport. To vše a spoustu dalšího se účastníci dozvěděli a navíc ještě ochutnali pákistánské národní jídlo Halawa a nápoj Lassi.
Svou zemi představili i Indové, povyprávěli o tradicích a festivalech, podnebí i vegetaci, nejzajímavějších destinacích či jídle. Pro všechny uvařili vynikající indickou specialitu kuře 65, jasmínovou rýži a sladký národní nápoj. Měli připravené hry, kvízy a sportovní aktivity, které se zkoušely v paku.
Bylo zajímavé dozvědět se, jak rozdílné jsou to kultury, jak odlišně lidé žijí v různých koutech světa. Studenti měli možnost diskutovat, vyjadřovat své názory i pocity; každé téma přineslo něco nového a zajímavého.
Osobní zážitky vyučujících byly dokumentovány fotkami a videi, žáci byli motivováni, aby všude při cestování ochutnali to typické pro danou zemi. Aby při svých cestách v Peru vyzkoušeli morčata, která jsou chuťově něco mezi králíkem a kuřetem, v Thajsku brouky, kteří křupou jako oříšky, jinde nejrůznější druhy ryb či ovoce, které v Česku není možno vidět, natož ochutnat. Účastníci se dozvěděli spoustu zajímavostí, například jaký je rozdíl mezi marmelade a džemem, a jak vůbec slovo marmeláda vzniklo. Většina účastníků nevěděla, jaký je rozdíl mezi výrazy lunch a dinner. Co je full English breakfast, a co vlastně slovo breakfast znamená, byla další z mnoha témat, o kterých předtím nikdy neslyšeli.
Jak připravit typické britské poached egg poradil na videu Jamie Oliver a domácí úkol byl na světě.
Nadýchaný zákusek Pavlova je původem z Nového Zélandu, nebo z Austrálie? Jaká je jeho historie, jak chutná, jak se připravuje, a hlavně jak se rozplývá na jazyku doma vyrobená Pavlova? Teorie se propojila s praxí a zážitek byl dokonalý.
Zjistili, že některá gesta mají v různých zemích úplně opačný význam, z čeho se skládá britská vlajka. A bylo toho ještě daleko víc.
Středoškoláci se zaměřili na širokou škálu témat, včetně jídla, sportu, kulturních odlišností, technologií, budoucnosti a příběhů. Studenti si rozšířili své jazykové znalosti o anglické idiomy spojené s jídlem a při vyprávění příběhů jsme se věnovali děsivým frázím a příslušným idiomům. Zabývali se také kulturními rozdíly a diskutovali o tom, jak různé zvyky a tradice ovlivňují interakci mezi kulturami. Část kurzu byla věnována technologiím a budoucnosti, kde debatovali o pokroku moderních technologií a jejich vlivu na naše životy. Diskuse byly plné energie a inspirace. Všichni studenti si velmi cenili příležitosti pracovat s rodilými mluvčími a vyjádřili přání, aby takových lekcí bylo více. Celkově náš letní kurz nabídl vynikající příležitost pro rozvoj jazykových dovedností, zvýšení kulturního povědomí a obohacující setkání s různými tématy a zkušenostmi.
Kromě certifikátů a výukových materiálů si všichni odnesli spoustu dárečků – trička a peněženky FHS, zápisníky, propisky, jojo…
Účastníky jsme požádali, aby nám napsali, co si o společně stráveném týdnu myslí, a tady je aspoň zlomek reakcí:
„Kurz byl nejlepší, co jsem zažil.“
„Byla to zábava, vůbec jsem se nenudila, naučila jsem se spoustu nových věcí.“
„Byla to moc dobrá zkušenost a zdokonalila se mi angličtina.“
„Nebylo to jenom učení, ale hráli jsme hry, zábavnou formou jsme se naučili víc, jak ve škole.“
„Kurz splnil moje očekávání, protože se mluvilo celou dobu anglicky.“
„Tady jsem se naučila spoustu nových věcí, poznala nové přátele a zlepšila se v angličtině.“
„Bavilo mě to a určitě to pro mě byla příjemná výplň konce prázdnin.“
„Zpočátku jsem měl obavy, ale pak se mi to moc líbilo, všechny hry, prezentace i vyprávění o zkušenostech byly zajímavé.“
„Prázdninová angličtina byla super. Moc děkuji…“
Co dodat? „Celý náš tým rozšířený o zahraniční kolegy, který se na přípravě a realizaci podílel, je moc rád, že přesně to, co jsme nabízeli, účastníci ve svých zpětných vazbách oceňují a že právě zábrany mluvit anglicky překonali a odbourali a ještě si to s námi užili. Už teď nás napadá, co dalšího netradičního připravit na další, už 5. ročník naší Prázdninové angličtiny, aby se i ti, kteří se chtějí znovu přihlásit, rozhodně nenudili. Ačkoliv příprava kurzů i samotná výuka je časově náročná a navíc ukrajuje část letního volna, všichni členové realizačního týmu jsou zajedno v tom, že tyto kurzy realizované Fakultou humanitních studií zlínské univerzity mají smysl. Jsou žádaným zpestřením prázdnin pro zájemce o angličtinu a výzvou pro lektory. ”uzavřela organizátorka Jana Semotamová.