Vědecká konference pro žáky
27. května 2022Dne 26. 5. 2022 se na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně konal historicky první ročník Vědecké konference pro žáky. Konference proběhla v rámci fakultního projektu Příprava a fungování Centra podpory vzdělávání, který se zaměřuje na nadané žáky vybraných základních škol ze Zlínského kraje.
Jedná se o ojedinělou akci, kdy mají žáci základních škol možnost navštívit akademickou půdu a v přednáškové aule univerzity před porotou představit téma, které je jim blízké.
Konference se zúčastnilo 50 žákyň a žáků, kteří buď jako jednotlivci, nebo jako tým představili formou prezentace výsledky svého bádání a aktivit. Příspěvky byly zaměřeny technicky, přírodovědecky či humanitně. Hosté měli možnost vyslechnout si velmi rozmanitá a především zajímavá témata jako Japonská válečná kultura, Myšohryz, Výroba léčiv z plevele či Dilatace času. Výkony žáků ze základních škol posuzovala porota sestavená ze zástupců fakulty, akademických pracovníků, která hodnotila mluvený projev žáků, náročnost tématu, způsob zpracování prezentace a především odvahu vystoupit před posluchárnou plnou hostů, spolužáků a učitelů.
„Žáci mě překvapili především svým přirozeným vystupováním a nadšením a zájmem, s jakým hovořili o oblastech svého zájmu a výzkumu. Obdivuhodný výkon předvedl například žák 4. třídy, který se pustil do – na svůj věk – náročného tématu „Sagrada Familia“. Prezentaci zvládl na jedničku jak po stránce znalostí, tak i svého vystupování a poradil si i se správnou výslovností Gaudího staveb“, dodala k soutěži dr. Renata Šilhánová, proděkanka pro vnější vztahy FHS a zároveň jedna z porotkyň.
Po přivítání všech účastníků a hostů v aule FHS zahájil konferenci Oldřich Vojta, absolvent Fakulty multimediálních komunikací a současný student Fakulty technologické, který poutavě vyprávěl o designu obuvi, oděvů nebo skla. Poté se soutěžící rozdělili do tří sekcí, kde probíhaly prezentace.
Na závěr konference se soutěžící setkali i s děkanem FHS, dr. Liborem Markem, který prones krátkou řeč na závěr a předal diplomy za nejlepší prezentace. Za zmínku stojí např. ryze vědecký příspěvek na téma Pozorování a schopnosti regenerace ploštěnky potoční žáka 4. třídy, nebo prezentace „prvňáčka“, který představil téma Ponorka.
„Cílem konference bylo poskytnout žákům platformu, kde mohou sdílet výsledky školního i mimoškolního snažení a zároveň se dozvědět mnoho nového z oblastí, kterým se zase věnují jejich vrstevníci“ uvedl Mgr. Michal Navrátil, hlavní organizátor akce.