Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
Zpět

Zpráva o výsledcích hodnocení kvality výuky na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně za LS 2024/2025

V letním semestru akademického roku 2024/2025, konkrétně v období od 8. května do 15. června 2025, proběhlo na Fakultě humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (dále jen „FHS UTB“) pravidelné hodnocení kvality výuky. Tento proces slouží k průběžnému monitorování a vyhodnocování úrovně výuky, se zaměřením na identifikaci silných stránek a oblasti vyžadující zlepšení. Studující byli o možnosti zapojení informováni prostřednictvím e-mailu, webových stránek fakulty a sociálních sítí (Facebook a Instagram FHS). Evaluace byla realizována elektronicky prostřednictvím systému IS/STAG, což umožnilo efektivní sběr i následnou analýzu získaných dat.

Do evaluace se zapojilo celkem 440 studujících, což odpovídá účasti 27,4 %. V rámci hodnocení bylo zaznamenáno 696 připomínek, z toho 662 anonymních a 34 podepsaných. Průměrná známka kvality výuky dosáhla hodnoty 4,18 na pětibodové škále (1 = nejhorší, 5 = nejlepší). Tento výsledek potvrzuje dlouhodobě stabilní úroveň spokojenosti studujících s výukou na FHS UTB. Ve srovnání s předchozími roky se jedná o obdobný výsledek, který signalizuje udržitelnost a kvalitu výukové strategie fakulty.

FHS UTB si udržuje stabilně vyšší účast studujících na hodnocení kvality výuky s pozitivním hodnocením. Detailnější meziroční srovnání letních semestrů je uvedeno v tabulce níže.

Hodnocení kvality výuky v letním semestru
Oblast hodnocení 2022/2023 2023/2024 2024/2025
Cvičení 4,26 4,27 4,25
Seminář 4,18 4,12 4,16
Přednáška 4,07 4,07 4,03
Vyučující 4,28 4,28 4,23
Výstupy učení 4,25 4,22
Průměr hodnocení 4,22 4,22 4,18

Analýza pozitivních ohlasů studentů na výuku na FHS UTB zdůrazňuje několik výrazných předností. Studenti nejčastěji vyzdvihují vysokou odbornou úroveň vyučujících, jejich osobní přístup a schopnost vytvářet podpůrné prostředí. Semináře jsou vnímány jako dobře organizované, prakticky zaměřené a velmi užitečné pro osvojování dovedností a přenos teorie do praxe.

Opakovaně se v hodnoceních objevuje uznání pedagogických schopností vyučujících, jejich vstřícnosti a ochota přizpůsobit se individuálním potřebám studentů. Kladně je rovněž vnímána rovnováha mezi teoretickými znalostmi a jejich uplatněním, což usnadňuje porozumění i praktické využití učiva v budoucím povolání. Studující také oceňují interaktivní povahu výuky rozmanitost metod – například práci s případovými studiemi, diskuse či samostatné úkoly. Tyto formy podporují aktivní zapojení a rozvoj kritického myšlení. Zpětná vazba často upozorňuje na jasnost výkladu, přehlednost struktury výuky i transparentnost v hodnocení, což přispívá k efektivitě vzdělávacího procesu a dokládá jeho vysokou kvalitu.

Vedle pozitivních komentářů se v hodnocení kvality výuky objevily i podněty ke zlepšení. Mezi slabé stránky byly zařazeny opakované technické potíže (výpadky wi-fi, poruchy projekční techniky či oken). Technické obtíže aktuálně řešíme, neboť probíhá revize jednotlivých místností. Dalším nedostatkem jsou přeplněné nebo nedostačující prostory, které budeme v zimním semestru 2025/2026 řešit optimalizací rozvrhů a aktualizací kapacit místností v systému STAG. Na základě těchto a dalších návrhů fakulta přijme konkrétní kroky – například zpřesnění sylabů s důrazem na srozumitelnost požadavků, stabilizaci rozvrhů s cílem omezit změny během semestru, rozvoj kolegiální zpětné vazby nebo rozvoj výuky založené na konstruktivistických principech s větší aktivizací studentů.

Součástí dlouhodobé strategie je také podpora profesního růstu akademiků, zejména v oblasti pedagogických dovedností a inovativních výukových metod. Probíhá i úprava národního dokumentu Kompetenční rámec vysokoškolského vyučujícího, který se přizpůsobuje kontextu FHS a zdůrazňuje jak roli vyučujícího, tak aktivní zapojení studentů. Představení tohoto upraveného modelu je plánováno na zimní semestr akademického roku 2025/2026.

Vedení fakulty děkuje všem studujícím, kteří se zapojili do hodnocení kvality výuky. Vaše zpětná vazba je klíčová pro neustálé zkvalitňování vzdělávacího procesu. S důvěrou a oceněním za vaši participaci bude fakulta pokračovat v rozvoji a implementaci opatření vedoucích k dalšímu zlepšování studijního prostředí.

Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA

proděkanka pro studium       

Fakulty a součásti

Zavřít