Poslední kniha docenta Kalendy a profesora Desjardinse odevzdána do nakladatelství
7. ledna 2025Spolupráce profesora Richarda Desjardinse (University of California, Los Angeles) a docenta Jana Kalendy (UTB ve Zlíně), která započala během jeho pobytu na UCLA přinesla další ovoce. Oba badatelé dokončili editaci prozatím nejrozsáhlejší publikace o systémech vzdělávání dospělých – Modern Guide to Adult Learning Systems, kterou v tomto roce vydá nakladatelství Edward Elgar v rámci své edice Modern Guide.
Jejich nová kniha propojuje teorii a empirií s cílem posunout hranice dosavadního poznání o vzdělávání a učení dospělých na úrovni jednotlivých států. Zatímco teoretická část publikace sepsaná Desjardinsem a Kalendou předkládá dosud nejsystematičtější uchopení teorie systémů vzdělávání dospělých (Adult Learning Systems), empirická část knihy poskytuje ucelený pohled na vývoj 15 národních systémů vzdělávání dospělých v rozvinutých tržních demokraciích.
Jednotlivé empirické kapitoly jsou sepsány odborníky ze Švédska, Nizozemska, Německa, Norska, Rakouska, Dánska, Jižní Koreje, Velké Británie, Portugalska, Belgie, Itálie, Bulharska a Řecka. Kromě nich se do empirických analýzy vývoje v České republice a v Maďarsku rovněž zapojili i další členové Centra výzkumu – Tomáš Karger a Jitka Vaculíková. Výsledná kniha není unikátní jen ve svém pojetí a rozsahu, ale také v tom, že mnoho systémů vzdělávání dospělých je zde detailně analyzováno vůbec poprvé.
Editoři plánují knihu a její hlavní výsledky představit v rámci sympozií na největších evropských konferencích o vzdělávání (ECER 2025 v Bělehradě) a vzdělávání dospělých (ESREA 2025 v Praze).