Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
Zpět

Studium v oblasti pedagogických věd k získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy

Příjem přihlášek pro akademický rok 2023/2024 byl ukončen.

Pracoviště

  • Ústav školní pedagogiky

Odborný garant

  • Mgr. Libuše Jelénková, Ph.D.

Organizační garant

  • Mgr. Jana Vašíková, PhD.

Kontakt pro informace ke studiu

  • czv-praxe@fhs.utb.cz, tel. +420 576 032 023

Program CŽV určen
pro

  • absolventy akreditovaného magisterského studijního programu (Mgr., Ing. – včetně absolventů lingvistických oborů) ve studijním oboru, který odpovídá charakteru všeobecně vzdělávacího nebo odborného předmětu SŠ: anglický jazyk, přírodopis, biologie, dějepis, chemie, ekonomické předměty, matematika, informatika, výchova k občanství, základy společenských věd, hudební výchova, tělesná výchova, český jazyk).

Anotace

  • Studium se opírá o doporučené moduly ze Standardu studia v oblasti pedagogických věd k získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy, které zahrnují oblast pedagogicko-psychologickou, oborově didaktickou a oblast pedagogické praxe a její reflexe.
  • MODUL – 1. semestr – je zaměřen především na porozumění základní pedagogické a psychologické terminologii včetně jejich reflexe v pedagogické praxi. Student získá základní teoretické znalosti, které jsou průběžně reflektovány ve vztahu k poznatkům vnímaným v kontextu školy a třídy a profesního jednání učitele. Prvotní znalosti a dovednosti jsou dále prohlubovány v rámci dalších modulů, a to již ve vztahu ke koncepcím konkrétní oborové didaktiky. Student získá rovněž nezbytné předpoklady pro tvorbu profesního portfolia. Řízená reflektovaná praxe přispívá k propojování teoretických znalostí s prakticky získanými zkušenostmi a dovednostmi studenta.
  • MODUL – 2. semestr – v souladu s gradujícím obsahem napříč semestry je zaměřen na rozvoj poznatků z oblasti speciální pedagogiky s cílem vytvářet vhodné podmínky pro učení všech žáků, být schopen diagnostikovat jejich vzdělávací potřeby, podílet se na preventivních programech školy a koncipovat výuku podle úrovně a individuálních předpokladů žáků. Studenti se hlouběji seznamují s principy psychického vývoje žáků, s efektivním řízením třídy jako sociální skupiny. Součástí tohoto modulu je již zaměření na specifika oborové základny znalostí a dovedností učitele vybraného předmětu s oporou o oborově didaktickou praxi a její reflexi. Na základě získaných znalostí a dovedností student plánuje, realizuje a následně hodnotí vlastní jednání v roli učitele.
  • MODUL – 3. semestr – je zaměřen na upevnění znalostí a dovedností z pedagogiky, psychologie a oborové didaktiky tak, aby student byl schopen uplatnit profesní kompetence v kontextu školy a třídy. Studenti jsou schopni aplikovat vhodné postupy komunikace s rodiči žáků a dalšími partnerskými institucemi školy s cílem podpory sociálního klimatu třídy a školy. Student si osvojuje efektivní strategie pro výukovou komunikaci ve školní třídě. S oporou o reflektovanou oborově didaktickou praxi student zdokonaluje své schopnosti projektování výuky, realizace didaktické transformace učiva, ale i reflexe výuky daného předmětu. Vše dokladuje ve vlastním profesním portfoliu, které následně obhajuje u závěrečné zkoušky. V souladu s aktuálními strategiemi vzdělávací politiky jsou rozvíjeny také digitální kompetence budoucího učitele a jejich uplatnění při výuce v konkrétních předmětech na druhém stupni ZŠ a SŠ.

Profil absolventa

Absolvent studia bude připraven vést výuku daného předmětu a podílet se na realizaci školního kurikula na daném stupni vzdělání:

  • reflektovat pojmy a představy o učení, vzdělávání a vzdělanosti;
  • plánovat, realizovat a reflektovat výuku;
  • vytvářet ve vyučování vhodné podmínky pro učení všech žáků včetně zapojení asistenta pedagoga a uplatňování formativního hodnocení, využívat širokou škálu metod a forem výuky a vhodně je kombinovat s ohledem na výchovně-vzdělávací situace;
  • aplikovat oborově didaktické kompetence při přípravě, realizaci a reflexi pedagogických procesů;
  • podílet se na pedagogických procesech celé školy;
  • komunikovat s rodiči (zákonnými zástupci žáka) na podporu žákova učení.

Požadavky k přijetí

  • podání správně vyplněné přihlášky pro daný kurz v termínu 5. 6. – 11. 8. 2023 (do naplnění kapacity)
  • doklady o dosaženém vysokoškolském vzdělání: ověřená kopie diplomu a kopie dodatku k diplomu (pokud jej uchazeč má; v opačném případě bude řešeno individuálně)
  • strukturovaný životopis (max. 2 strany A4)

Požadované kompletní dokumenty je třeba zaslat poštou na adresu:
Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně, Štefánikova 5670, 760 01 Zlín nebo doručit osobně do schránky podatelny, dveře č. 120, přízemí budovy U18/A, Štefánikova 5670, Zlín. Na obálce uveďte “přihláška CŽV”.

Časový a obsahový plán programu

  • 3 semestry
  • celková dotace 250 hodin
  • Studium bude probíhat formou prezenční výuky, skládající se z přednášek, seminářů, řízených konzultací a reflektované pedagogické a oborově didaktické praxe.
  • Výuka probíhá cca 1x 14 dní v pátek odpoledne a v sobotu.

Způsob zakončení studia

Závěrečná zkouška se skládá z těchto částí:

  • prezentace a obhajoba písemně zpracovaného profesního portfolia,
  • ústní zkouška ze základů pedagogiky s didaktikou a psychologie.
  • Závěrečná zkouška probíhá před komisí, která je minimálně tříčlenná. Organizace a průběh závěrečné zkoušky koresponduje s normami Fakulty humanitních studií UTB ve Zlíně pro bakalářské státní závěrečné zkoušky.
  • Absolventi získají Osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání.

Cena studia

  • 25 000,- Kč
  • nelze hradit splátkově

Počet účastníků

  • 30 – 50

Fakulty a součásti

Zavřít