Pracoviště
|
|
Odborný garant
|
- Mgr. Libuše Jelénková, Ph.D.
|
Organizační garant
|
|
Kontakt pro informace ke studiu
|
- czv-praxe@fhs.utb.cz, tel. +420 576 032 023
|
Program CŽV určen
pro
|
- absolventy akreditovaného magisterského studijního programu (Mgr., Ing. – včetně absolventů lingvistických oborů) ve studijním oboru, který odpovídá charakteru všeobecně vzdělávacího nebo odborného předmětu SŠ: anglický jazyk, přírodopis, biologie, dějepis, chemie, ekonomické předměty, matematika, informatika, výchova k občanství, základy společenských věd, hudební výchova, tělesná výchova, český jazyk).
|
Anotace
|
- Studium se opírá o doporučené moduly ze Standardu studia v oblasti pedagogických věd k získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy, které zahrnují oblast pedagogicko-psychologickou, oborově didaktickou a oblast pedagogické praxe a její reflexe.
- MODUL – 1. semestr – je zaměřen především na porozumění základní pedagogické a psychologické terminologii včetně jejich reflexe v pedagogické praxi. Student získá základní teoretické znalosti, které jsou průběžně reflektovány ve vztahu k poznatkům vnímaným v kontextu školy a třídy a profesního jednání učitele. Prvotní znalosti a dovednosti jsou dále prohlubovány v rámci dalších modulů, a to již ve vztahu ke koncepcím konkrétní oborové didaktiky. Student získá rovněž nezbytné předpoklady pro tvorbu profesního portfolia. Řízená reflektovaná praxe přispívá k propojování teoretických znalostí s prakticky získanými zkušenostmi a dovednostmi studenta.
- MODUL – 2. semestr – v souladu s gradujícím obsahem napříč semestry je zaměřen na rozvoj poznatků z oblasti speciální pedagogiky s cílem vytvářet vhodné podmínky pro učení všech žáků, být schopen diagnostikovat jejich vzdělávací potřeby, podílet se na preventivních programech školy a koncipovat výuku podle úrovně a individuálních předpokladů žáků. Studenti se hlouběji seznamují s principy psychického vývoje žáků, s efektivním řízením třídy jako sociální skupiny. Součástí tohoto modulu je již zaměření na specifika oborové základny znalostí a dovedností učitele vybraného předmětu s oporou o oborově didaktickou praxi a její reflexi. Na základě získaných znalostí a dovedností student plánuje, realizuje a následně hodnotí vlastní jednání v roli učitele.
- MODUL – 3. semestr – je zaměřen na upevnění znalostí a dovedností z pedagogiky, psychologie a oborové didaktiky tak, aby student byl schopen uplatnit profesní kompetence v kontextu školy a třídy. Studenti jsou schopni aplikovat vhodné postupy komunikace s rodiči žáků a dalšími partnerskými institucemi školy s cílem podpory sociálního klimatu třídy a školy. Student si osvojuje efektivní strategie pro výukovou komunikaci ve školní třídě. S oporou o reflektovanou oborově didaktickou praxi student zdokonaluje své schopnosti projektování výuky, realizace didaktické transformace učiva, ale i reflexe výuky daného předmětu. Vše dokladuje ve vlastním profesním portfoliu, které následně obhajuje u závěrečné zkoušky. V souladu s aktuálními strategiemi vzdělávací politiky jsou rozvíjeny také digitální kompetence budoucího učitele a jejich uplatnění při výuce v konkrétních předmětech na druhém stupni ZŠ a SŠ.
|
Profil absolventa
|
Absolvent studia bude připraven vést výuku daného předmětu a podílet se na realizaci školního kurikula na daném stupni vzdělání:
- reflektovat pojmy a představy o učení, vzdělávání a vzdělanosti;
- plánovat, realizovat a reflektovat výuku;
- vytvářet ve vyučování vhodné podmínky pro učení všech žáků včetně zapojení asistenta pedagoga a uplatňování formativního hodnocení, využívat širokou škálu metod a forem výuky a vhodně je kombinovat s ohledem na výchovně-vzdělávací situace;
- aplikovat oborově didaktické kompetence při přípravě, realizaci a reflexi pedagogických procesů;
- podílet se na pedagogických procesech celé školy;
- komunikovat s rodiči (zákonnými zástupci žáka) na podporu žákova učení.
|
Požadavky k přijetí
|
- podání správně vyplněné přihlášky pro daný kurz v termínu 5. 6. – 11. 8. 2023 (do naplnění kapacity)
- doklady o dosaženém vysokoškolském vzdělání: ověřená kopie diplomu a kopie dodatku k diplomu (pokud jej uchazeč má; v opačném případě bude řešeno individuálně)
- strukturovaný životopis (max. 2 strany A4)
Požadované kompletní dokumenty je třeba zaslat poštou na adresu:
Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně, Štefánikova 5670, 760 01 Zlín nebo doručit osobně do schránky podatelny, dveře č. 120, přízemí budovy U18/A, Štefánikova 5670, Zlín. Na obálce uveďte “přihláška CŽV”. |
Časový a obsahový plán programu
|
- 3 semestry
- celková dotace 250 hodin
- Studium bude probíhat formou prezenční výuky, skládající se z přednášek, seminářů, řízených konzultací a reflektované pedagogické a oborově didaktické praxe.
- Výuka probíhá cca 1x 14 dní v pátek odpoledne a v sobotu.
|
Způsob zakončení studia
|
Závěrečná zkouška se skládá z těchto částí:
- prezentace a obhajoba písemně zpracovaného profesního portfolia,
- ústní zkouška ze základů pedagogiky s didaktikou a psychologie.
- Závěrečná zkouška probíhá před komisí, která je minimálně tříčlenná. Organizace a průběh závěrečné zkoušky koresponduje s normami Fakulty humanitních studií UTB ve Zlíně pro bakalářské státní závěrečné zkoušky.
- Absolventi získají Osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání.
|
Cena studia
|
- 25 000,- Kč
- nelze hradit splátkově
|
Počet účastníků
|
|