
Mgr. Iva Žáková, Ph.D.
Ústav školní pedagogikyVystudovala Pedagogickou fakultu Masarykovy Univerzity v Brně, obor speciální pedagogika se zaměřením na logopedii a surdopedii. Bakalářské studium ukončila také na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, a to v oboru Sociální pedagogika. Při studiu pracovala jako učitelka v mateřské škole, logopedka v atestační přípravě a poté se začala věnovat osobám s narušenou komunikační schopností. Od roku 2016 působila na Ústavu školní pedagogiky jako asistentka. V roce 2023 dokončila úspěšně doktorský studijní program Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě Masarykovy Univerzity v Brně. Od téhož roku pracuje na pozici odborný asistent. Základní oblastí jejího odborného zájmu je oblast řečového a jazykového vývoje u dětí předškolního věku, narušené komunikační schopnosti a specificky narušeného vývoje řeči. Výzkumně se také profiluje v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostice SPU. Její výuka se orientuje na oblasti speciální pedagogiky, inkluzivního vzdělávání, spolupráce mezi mateřskou a základní školou. Pravidelně se účastní odborných konferencí, podílí se na organizaci různých aktivit fakulty, např. Fóra mladých výzkumníků a koordinuje projekt Junior Univerzita.
Aktuálně pracuje ve výzkumném týmu zabývajícím se tématem plynulého přechodu dítěte do první třídy.
Výuka
Konzultační hodiny
Pondělí 9.00-10.00, dále dle individuální domluvyŽivotopis
Vzdělání
2016 - 2023: Masarykova Univerzita Brno, Fakulta pedagogická, katedra speciální pedagogiky, obor speciální pedagogika, doktorské studium
2010-2015: Masarykova Univerzita Brno, Fakulta pedagogická, katedra speciální pedagogiky, obor Logopedie, bakalářské a navazující magisterské studium
2009 -2012: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, obor sociální pedagogika, bakalářské studium
Průběh zaměstnání
2023 - dosud: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Ústav školní pedagogiky, odborný asistent
2015 - 2017: Ordinace klinického logopeda
2016 - dosud: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Ústav školní pedagogiky, asistentka
Členství v organizacích
Česká pedagogická společnost
Česká asociace pedagogického výzkumu
AKL ČR- Asociace klinických logopedů České Republiky
Tvůrčí činnost
Publikace
Výstupy z projektů
Další publikace
Jančík Petrová, Z., Vašíková, J., & Žáková, I. (2025). “I’m Just Looking at the Pictures and…”: The Role of Illustrations in Books from the Perspective of Preschool Children. Journal of Research in Childhood Education, 1-16.
Žáková, Iva. Diagnostika jazykových schopností u dětí s vývojovou dysfázií. Disertační práce. MUNI 2023.
ŽÁKOVÁ, Iva. Diagnostika jazykových schopností u dětí s vývojovou dysfázií. In XV. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2021. 2021.
ŽÁKOVÁ, Iva. Support the development of communication competencies in kindergarten. In: 13th International Technology, Education and Development Conference (INTED2019) [online]. Valencia: IATED-Int Assoc Technology Education & Development, 2019, s. 435-440. [cit. 2023-03-22]. ISSN 2340-1079. Dostupné z: https://library.iated.org/view/ZAKOVA2019SUP.
ŽÁKOVÁ, Iva a Jana VAŠÍKOVÁ. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017. 126 s. ISBN 978-80-7454-713-3.
ŽÁKOVÁ, Iva. Analysis of the level of language skills of preschool children. In: ICERI2016: 9th International Conference of Education, Research and Innovation [online]. Seville: IATED- The International Academy of Technology, Education and Development, 2016, s. 5732-5737. [cit. 2023-03-22]. ISSN 2340-1095. Dostupné z: https://library.iated.org/view/ZAKOVA2016ANA.