Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
Docent

doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.

Centrum výzkumu FHS
E-mail: kalenda@utb.cz Mobil: +420 733 690 925 TEL: +420 576 037 333 Kancelář:
U18/438

Krátký životopis

Jan Kalenda je docent v oblasti vzdělávání dospělých, ředitel Centra výzkumu Fakulty humanitních studií (FHS) a garant doktorského studijního programu s rozsáhlými dovednostmi v oblasti řízení a výzkumu. Mezi lety 2017 a 2022 působil jako prorektor pro pedagogiku (2017-2019) a následně jako prorektor pro kvalitu (2019-2022). V této roli byl zodpovědný za implementaci nových standardů pro vysoké školství na UTB a vybudování systému zajišťování kvality, včetně zisku institucionální (NAÚ) a evropské (EUA) akreditace pro UTB. Do této funkce byl jmenován jako jeden z nejmladších akademických pracovníků v České republice. Během tohoto období byl rovněž zodpovědný za přípravu, zisk a spoluřízení několika rozsáhlých projektů z Evropských strukturálních fondů s celkovým souhrnným rozpočtem přesahujícím 750 milionů korun. Třikrát byl oceněn mezi nejlepšími zaměstnanci FHS UTB.  Po skončení této administrativní funkce strávil akademický rok 2022/2023 jako stipendista Fulbrightovi komise na University of California, Los Angeles (UCLA).  Jako výzkumník byl zapojen do mnoha projektů zaměřených na celoživotní učení a s ním související politiku, podpořených ze strany GAČR, Slovenské grantové agentury VEGA, European Training Foundation, CEDEFOP nebo programem ERASMUS plus. Mimo Fulbrightovo stipendium na UCLA získal důležité mezinárodní zkušenosti z výzkumných pobytů a spolupráce s kolegy z University of Glasgow, Německého institutu pro vzdělávání dospělých (Deutsche Institut fur Erwaschenenbildung), Linköping University, University of Verona a Arctic University of Norway.

Výzkumný profil

Od počátku své kariéry si vybudoval rozmanitý interdisciplinární profil, který mu umožnil rozšířit své výzkumné zájmy i mimo oblast vzdělávání dospělých. Čerpá přitom z přístupů a metod vypůjčených z (historické) sociologie, (sociální) psychologie, digitálních studií a historického institucionalismu, aby obohatil výzkum zaměřený na učení a vzdělávání dospělých. Jeho hlavním výzkumným cílem je posunout hranice poznání v oblasti zapojení do učení a vzdělávání dospělých a vývoje systémů vzdělávání dospělých. V tomto ohledu se jeho dosavadní výzkum zaměřuje na tři vzájemně propojená témata:

1/ Zapojené do učení a vzdělávání dospělých: Faktory a procesy ovlivňující účast ve vzdělávání dospělých, zahrnující nejen sociální a institucionální faktory, ale také sadu psychosociálních faktorů/konceptů, jako jsou motivace, překážky a postoje.

2/ Institucionální rámec učení a vzdělávání dospělých a vývoje států: Analýza formování států a změn politických institucí odpovědných za politiku celoživotního učení a koordinaci. V této souvislosti spolueditoval knihu  The Modern Guide to Adult Learning Systems (2025) a dále pak publikoval Formation of Adult Learning Systems in Central Europe (2024), Vratký triumf: Vývoj neformálního vzdělávání v České republice (2021) a Formování evropských států: Autoři, modely a teoretická syntéza (2014), které poskytují systematickou analýzu dlouhodobých sociálních změn, politiky vzdělávání dospělých a vývoje států.

3/ Teoretické a metodologické inovace: Aplikace nových teoretických a metodologických přístupů v českých sociálních vědách, zejména ve výzkumu vzdělávání, včetně situační analýzy, historického institucionalismu, politické ekonomie vzdělávání a teorie sebeurčení.

Publikoval nebo spolupracoval na pěti knihách a více než 60 recenzovaných výzkumných článcích, kapitolách a příspěvcích v konferenčních sbornících. Jeho výzkum byl publikován v prestižních recenzovaných časopisech, včetně např. Adult Education Quarterly, Journal of Further and Higher Education, European Journal of Education, Higher Education Quarterly, International Journal of Media & Cultural Politics, Studies in Continuing Education, Český sociologický časopis, International Journal of Lifelong Education, Human Affairs, International Journal of Educational Psychology  a v mnoha dalších.

Dovednosti a leadership

Disponuje širokou škálou výzkumných dovedností, které zahrnují jak používání kvalitativních, tak pokročilých kvantitativních výzkumných metod . Současně má bohaté zkušenosti s mezinárodním srovnávacím výzkumem. S ohledem na to vedl několik mezinárodních projektů zahrnujících sběr dat ve čtyřech nebo více evropských zemích. V roce 2018 byl napříkald lídr výzkumu sbírajícího data od respondentů v Polsku, Maďarsku, Slovensku a České republice. V roce 2020 vedl projekt zaměřený na netradiční studenty v Polsku, Srbsku, Slovensku, České republice a Švédsku. Následně v roce 2022 řídil výzkum o celoživotním učení mezi respondenty ve Velké Británii, Švédsku, Německu a České republice. 

V současnosti připravuje společně s profesorem Richardem Desjardinsem (UCLA) a profesorkou Ellen Boeren (University of Glasgow) zcela nové šetření o systémech vzdělávání dospělých v pěti evropských zemích (Itálie, Velká Británie, Česká republika, Německo, Švédsko), které přinese zcela unikátní pohled na to, jak jednotlivé země ovlivňují prostředí pro učení a vzdělávání svých občanů.

Mimo výzkumné dovednosti má rovněž bohaté projektové a manažerské dovednosti. Během své kariéry byl zodpovědný za přípravu a řízení či spoluřízení pěti významných investičních projektů financovaných z EU s celkovým rozpočtem přesahujícím 750 milionů korun (Strategický projekt UTB I., Strategický investiční projekt ERD UTB I., Projekt IKAROS, DUO – Strategický projekt UTB II., Strategický investiční projekt, ERD UTB II. a ADAPT TBU). V těchto projektech měl roli vedoucího projektu, projektového manažera či člena užšího realizačního týmu.

Dále působil jako hlavní řešitel či jako člen řešitelského týmu v osmi středně velkých výzkumných projektech s kumulovaným rozpočtem přesahujícím 20 milionů korun: (1) GAČR (Projekty: “Slepá místa neformálního vzdělávání dospělých v České republice” a “Cesty k inkluzivní škole 21. století: Etnografický přístup”), (2) Slovenské vědecké agentury – VEGA (Projekt: “Koncept docility v teorii vzdělávání dospělých”), (3) Visegrádského fondu (Projekt: “Měření excelence univerzit ve V4 regionu”), (4) ETF (Projekt: “Nové prostředí učení pro dospělé”), (6) CEDEFOF (Projekt: “Učňovské vzdělávání pro dospělé v Evropě”), (7) ERASMUS plus (Projekt: “Vývoj diagnostického a intervenčního přístroje fenoménu docility dospělých”), (8) Fulbrightovy komise (Projekt: “Politická ekonomie systémů vzdělávání dospělých ve střední Evropě: Od jejich vzniku k liberalizaci”).

Kromě toho vedl nebo byl zapojen do více než tuctu menších výzkumným a rozvojových projektů na národní úrovni v oblasti vzdělávání, celoživotního učení, sociologie nebo vysokého školství (např. IGA, CRP, aj.).


Výuka

Konzultační hodiny

Pátek: 13:30-15:30

Životopis

Vzdělání

  • 2010–2013: Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Ph.D. Sociologie
  • 2008–2010: Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci,, Mgr. Sociologie – Andragogika
  • 2005–2008: Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Bc. Sociologie – Andragogika

Průběh zaměstnání

  • 2025 - : UTB, Ředitel Centra výzkumu FHS
  • 2023 - : UTB, Garant doktorského studia
  • 2019-2022: UTB, Prorektor pro kvalitu
  • 2017-2019: UTB, Prorektor pro pedagogiku
  • 2013–2017: UTB, Ředitel Centra výzkumu FHS
  • 2014–2016: UPOL, Odborný asistent, Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie
  • 2012–2013: UTB, Odborný asistent, Ústav pedagogických věd, FHS.

 

Fakulty a součásti

Zavřít