doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
Centrum výzkumu FHSU18/438
Identifikátory autora
Krátký životopis
Jan Kalenda je docent v oblasti vzdělávání dospělých a garant doktorského studia na Fakultě humanitních studií (FHS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (UTB) s rozsáhlými dovednostmi v oblasti řízení a výzkumu. Mezi lety 2017 a 2022 působil jako prorektor pro pedagogiku (2017-2019) a následně jako prorektor pro kvalitu (2019-2022). V této roli byl zodpovědný za implementaci nových standardů pro vysoké školství na UTB a vybudování systému zajišťování kvality, včetně zisku institucionální (NAÚ) a evropské (EUA) akreditace pro UTB. Do této funkce byl jmenován jako jeden z nejmladších akademických pracovníků v České republice. Během tohoto období byl rovněž zodpovědný za přípravu, zisk a spoluřízení několika rozsáhlých projektů z Evropských strukturálních fondů s celkovým souhrnným rozpočtem přesahujícím 750 milionů korun. Dvakrát byl oceněn mezi nejlepšími zaměstnanci FHS UTB.
Po skončení této administrativní funkce strávil akademický rok 2022/2023 jako stipendista Fulbrightovi komise na University of California, Los Angeles (UCLA), kde napsal svou první zahraniční knihu “Formation of Adult Learning Systems in Central Europe” (Springer). Jako výzkumník byl zapojen do mnoha projektů zaměřených na celoživotní učení a s ním související politiku, podpořených ze strany GAČR, Slovenské grantové agentury VEGA, European Training Foundation, CEDEFOP nebo programem ERASMUS plus.
Mimo Fulbrightovo stipendium na UCLA získal důležité mezinárodní zkušenosti z výzkumných pobytů a spolupráce s kolegy z University of Glasgow, Německého institutu pro vzdělávání dospělých (Deutsche Institut fur Erwaschenenbildung), nebo Arctic University of Norway.
Výzkumný profil
Od počátku své kariéry si vybudoval rozmanitý interdisciplinární profil, který mu umožnil rozšířit své výzkumné zájmy i mimo oblast vzdělávání dospělých. Čerpá přitom z přístupů a metod vypůjčených z (historické) sociologie, (sociální) psychologie, digitálních studií a historického institucionalismu, aby obohatil výzkum zaměřený na učení a vzdělávání dospělých. Jeho hlavním výzkumným cílem je posunout hranice poznání v oblasti zapojení do učení a vzdělávání dospělých a vývoje systémů vzdělávání dospělých. V tomto ohledu se jeho dosavadní výzkum zaměřuje na tři vzájemně propojená témata:
- Účast na učení a vzdělávání dospělých: Faktory a procesy ovlivňující účast na učení a vzdělávání dospělých, zahrnující nejen sociální a institucionální faktory, ale také sadu psychosociálních faktorů/konceptů, jako jsou motivace, překážky a postoje.
- Teoretické a metodologické inovace: Aplikace nových teoretických a metodologických přístupů v českých sociálních vědách, zejména ve výzkumu vzdělávání, včetně situační analýzy, historického institucionalismu, politické ekonomie vzdělávání a teorie sebeurčení.
- Institucionální rámec učení a vzdělávání dospělých a vývoje států: Analýza formování států a změn politických institucí odpovědných za politiku celoživotního učení a koordinaci. V této souvislosti vydal knihu “Formation of Adult Learning Systems in Central Europe” (2024), stejně jako “Vratký triumf: Vývoj neformálního vzdělávání dospělých v České republice mezi lety 1997–2016 (2021) a “Formování evropských států: Autoři, modely a teoretická syntéza” (2014), které poskytují systematickou analýzu dlouhodobých sociálních změn, politiky vzdělávání dospělých a vývoje států.
Publikoval nebo spolupracoval na čtyřech knihách a více než 60 recenzovaných výzkumných článcích, kapitolách a příspěvcích v konferenčních sbornících. Jeho výzkum byl publikován v prestižních recenzovaných časopisech, včetně např. Adult Education Quarterly, Journal of Further and Higher Education, European Journal of Education, Higher Education Quarterly, International Journal of Media & Cultural Politics, Studies in Continuing Education, Český sociologický časopis, International Journal of Lifelong Education, Human Affairs, International Journal of Educational Psychology a v mnoha dalších.
Dovednosti a leadership
Disponuje širokou škálou výzkumných dovedností, které zahrnují jak používání kvalitativních, tak pokročilých kvantitativních výzkumných metod . Současně má bohaté zkušenosti s mezinárodním srovnávacím výzkumem. S ohledem na to vedl několik mezinárodních projektů zahrnujících sběr dat ve čtyřech nebo více evropských zemích. V roce 2018 byl napříkald lídr výzkumu sbírajícího data od respondentů v Polsku, Maďarsku, Slovensku a České republice. V roce 2020 vedl projekt zaměřený na netradiční studenty v Polsku, Srbsku, Slovensku, České republice a Švédsku. Následně v roce 2022 řídil výzkum o celoživotním učení mezi respondenty ve Velké Británii, Švédsku, Německu a České republice.
V současnosti připravuje společně s profesorem Richardem Desjardinsem (UCLA) a profesorkou Ellen Boeren (University of Glasgow) zcela nové šetření o systémech vzdělávání dospělých v pěti evropských zemích (Itálie, Velká Británie, Česká republika, Německo, Švédsko), které přinese zcela unikátní pohled na to, jak jednotlivé země ovlivňují prostředí pro učení a vzdělávání svých občanů.
Mimo výzkumné dovednosti má rovněž bohaté projektové a manažerské dovednosti. Během své kariéry byl zodpovědný za přípravu a řízení či spoluřízení pěti významných investičních projektů financovaných z EU s celkovým rozpočtem přesahujícím 750 milionů korun (Strategický projekt UTB I., Strategický investiční projekt ERD UTB I., Projekt IKAROS, DUO – Strategický projekt UTB II., Strategický investiční projekt, ERD UTB II. a ADAPT TBU). V těchto projektech měl roli vedoucího projektu, projektového manažera či člena užšího realizačního týmu.
Dále působil jako hlavní řešitel či jako člen řešitelského týmu v osmi středně velkých výzkumných projektech s kumulovaným rozpočtem přesahujícím 20 milionů korun: (1) GAČR (Projekty: “Slepá místa neformálního vzdělávání dospělých v České republice” a “Cesty k inkluzivní škole 21. století: Etnografický přístup”), (2) Slovenské vědecké agentury – VEGA (Projekt: “Koncept docility v teorii vzdělávání dospělých”), (3) Visegrádského fondu (Projekt: “Měření excelence univerzit ve V4 regionu”), (4) ETF (Projekt: “Nové prostředí učení pro dospělé”), (6) CEDEFOF (Projekt: “Učňovské vzdělávání pro dospělé v Evropě”), (7) ERASMUS plus (Projekt: “Vývoj diagnostického a intervenčního přístroje fenoménu docility dospělých”), (8) Fulbrightovy komise (Projekt: “Politická ekonomie systémů vzdělávání dospělých ve střední Evropě: Od jejich vzniku k liberalizaci”).
Kromě toho vedl nebo byl zapojen do více než tuctu menších výzkumným a rozvojových projektů na národní úrovni v oblasti vzdělávání, celoživotního učení, sociologie nebo vysokého školství (např. IGA, CRP, aj.).
Současný výzkum
Doc. Jan Kalenda, Ph.D. se momentálně zaměřuje na získání finanční podpory pro inovativní měření učení dospělých v ervopském prostoru a vytvoření týmu schopného posunout současné poznání o zapojování dospělých do celoživotního učení. Současně s tím také pracuje na změně způsobu, jakým se přistupuje k uvažování a měření systémů vzdělávání dospělých ve vyspělých průmyslových a post-průmyslových zemích. K tomu účelu společně s kolegy z University of California, Los Angeles, University of Glasgow a Německého institutu pro vzdělávání dospělých (DIE) vytvořil celosvětovou výzkumnou výzkumnou síť, která hodlá tyto ambice v příští letech naplnit.
Výuka
Konzultační hodiny
Pátek: 13:30-15:30Životopis
Vzdělání
- 2010–2013: Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Ph.D. Sociologie
- 2008–2010: Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci,, Mgr. Sociologie – Andragogika
- 2005–2008: Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Bc. Sociologie – Andragogika
Průběh zaměstnání
- 2023 - : UTB, Garant doktorského studia
- 2019-2022: UTB, Prorektor pro kvalitu
- 2017-2019: UTB, Prorektor pro pedagogiku
- 2013–2017: UTB, Ředitel Centra výzkumu FHS
- 2014–2016: UPOL, Odborný asistent, Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie
- 2012–2013: UTB, Odborný asistent, Ústav pedagogických věd, FHS.