Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
Zpět
Hodnocení studia

Zpráva o výsledcích hodnocení kvality výuky na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně za ZS 2023/2024

V zimním semestru akademického roku 2023/2024, konkrétně 18. 12. 2023 – 1. 2. 2024, proběhlo hodnocení kvality výuky na Fakultě humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (dále jen ,,FHS UTB“). Studenti byli informováni o hodnocení prostřednictvím e-mailu, na stránkách www.fhs.utb.cz, sociálních sítích Facebook a Instagram FHS.

Hodnocení kvality, které probíhalo v systému IS/STAG, se zúčastnilo 676 studentů z celkového počtu 1680 studentů. Kvalitu výuky hodnotilo 40 % studentů FHS UTB, což je výsledek téměř totožný se zimním semestrem akademického roku 2021/2022 (38 %) a zimního semestru akademického roku 2022/2023 (37 %). Celkově bylo zaznamenáno 1098 anonymních připomínek a 71 připomínek podepsaných. Z časového hlediska můžeme vidět, že se počet anonymních připomínek zvyšuje (2020: 402, 2021: 607, 2022: 742, 2023: 1098) a naopak počet podepsaných připomínek se snižuje (2020: 103, 2021: 118, 2022: 78, 2023: 71). Nutno konstatovat, že i když se počet anonymních připomínek zvyšuje, jedná se z 80 % o pozitivní zpětnou vazbu. Je to důkazem toho, že studentům záleží na tom, aby fakulta, vedení jednotlivých ústavů a center a jednotliví vyučující předmětů získali vedle číselného hodnocení i slovní zpětnou vazbu, se kterou mohou nadále pracovat.

Mezifakultní srovnání účasti na hodnocení kvality výuky

 

Fakulta Účast (%) Počet studentů Průměrné hodnocení Připomínky k výuce Ostatní připomínky
anonymní podepsané průměr na studenta k semestru technické
FAI 51 683 4,2/4,3 1037 107 1,7 159 100
FAME 37 701 4,1 1051 93 1,6 100 43
FHS 40 676 4,1/4,2 1098 71 1,7 102 23
FLKŘ 34 426 4,1 634 78 1,7 76 22
FMK 54 558 4,2 1441 118 2,8 150 60
FT 33/31 378 4,3 439 104 1,4 54 18
UTB 42/43 3422 4,2 5700 571 1,8 641 266

 

V rámci hodnocení kvality výuky za ZS 2023/2024 studenti odpovídali na čtyři otázky, u kterých se na škále velmi negativně (1 bod) až velmi pozitivně (5 bodů) vyjadřovali ke kvalitě seminářů, cvičení, přednášek a hodnotili vyučujícího předmětu. Tyto otázky byly v tomto hodnocení doplněny o otázku: ,,Získal/a jste znalosti a dovednosti popsané v sylabu předmětu?“ Otázka nahrazuje samostatné výzkumné šetření, které se v akademickém roce 2022/2023 zaměřovalo na výsledky učení. Realizace dvou výzkumných šetření v jednom semestru byla vyhodnocena jako zatěžující.

Výsledky hodnocení kvality výuky na FHS UTB

Detailnější informace o hodnocení poskytuje níže uvedená tabulka, která obsahuje meziroční srovnání. Výsledky hodnocení jsou přibližně konstantní, i když je patrné mírné snížení průměrného hodnocení.

Oblast hodnocení 2021/2022 2022/2023 2023/2024
Cvičení 4,6 4,4 4,2
Seminář 4,4 4,3 4,1
Přednáška 4,3 4,2 4,1
Vyučující 4,7 4,4 4,2
Průměr hodnocení 4,4 4,3 4,2

 

Významným parametrem hodnocení kvality výuky jsou komentáře studentů, které poskytují cennou zpětnou vazbu ke konkrétnímu předmětu. Všechny komentáře studentů byly analyzovány a bylo na ně reagováno. V případě, že student uvedl anonymní připomínku, nezobrazuje se mu reakce fakulty na jeho komentář. Souvisí to se zachováním anonymity studentů.

Hodnocení vyučujících bylo velmi pozitivní. Studenti u vyučujících oceňují především vstřícnost, empatii a spravedlnost. Rovněž pozitivně kvitují jasnou komunikaci mezi vyučujícím a studentem, uvádění smyslu probírané látky a její propojení s praxí nebo logickou strukturu učiva na přednáškách a seminářích. Objevily se i hodnocení, která poukazovala na problémy ve výuce. Významným negativem byly změny pravidel a požadavků během semestru, vyžadování docházky na přednáškách, časté rušení výuky nebo nevhodná komunikace vyučujícího se studenty. S negativně hodnocenými vyučujícími byly sjednány schůzky a prodiskutovány možnosti nápravy. Věříme, že se dané v dalších letech nebude opakovat.

Z hlediska hodnocení cvičení, seminářů a přednášek jsme dosáhli výborného hodnocení. Studenti oceňovali, pokud měly tyto formy výuky jasnou a ucelenou strukturu a jejich obsah byl v souladu se sylabem předmětu. Naopak jako negativum spatřovali požadavek vyučujícího na povinnou docházku na přednášky a nedostatečnou zpětnou vazbu k odevzdaným úkolům nebo činnostem studenta či časté prezentování na seminářích bez zpětné vazby. Nejednalo se však o plošné připomínky. Dané se vztahovalo pouze k minimálnímu počtu předmětům, u nichž byly opět probírány možnosti zlepšení s vyučujícím, a byla sjednána náprava.

V rámci hodnocení kvality výuky se v komentářích také objevovaly technické připomínky, jako byla nefunkční technika v některých místnostech, nedodržování kapacit výukových prostor, nedostatek mikrovlnek nebo zima v učebnách. Tyto technické nedostatky byly řešeny s tajemníkem FHS UTB. Aktuálně byla přenastavena vzduchotechnika v přednáškových místnostech. V polovině semestru budeme efektivitu přenastavení vyhodnocovat. Mnoho komentářů bylo vztaženo k úklidu. Tato situace byla řešena s novou úklidovou firmou.

V hodnocení prostředí FHS UTB se objevovaly především pozitivní připomínky, přičemž si studenti pochvalovali příjemnou atmosféru na fakultě, nové prostory a studentský klub.

Navržené postupy

Tato zpráva neobsahuje úplný výčet pozitivních a negativních připomínek studentů. S celkovým výčtem komentářů k předmětům a vyučujícím se seznámili garanti studijních programů, ředitelé ústavů/center, vedení fakulty a vyučující.

Ředitelé a garanti diskutovali negativní komentáře s příslušnými vyučujícími, u relevantních připomínek společně hledali cesty k nápravě. Na ústavech/centrech budou nadále probíhat hospitace. Ředitelé ústavů/center, garanti studijních programů, garanti předmětů i vyučující odpovídali na anonymní i neanonymní komentáře. Hodnocení kvality výuky bylo diskutováno na poradách ústavů/center. S výsledky hodnocení byli seznámeni členové kolegia děkana, na březnovém zasedání budou představeny členům Akademického senátu FHS a následně s nimi budou seznámeni také členové Rady studijních programů FHS.

K hodnocení kvality výuky uskutečnilo vedení FHS 4. 3. 2024 setkání se studenty, kde měli studenti možnost diskutovat o studijních záležitostech, výsledcích hodnocení a o přijatých opatřeních.  Konkrétní studijní záležitosti a problémy mohou studenti v průběhu semestru projednávat s vyučujícími i v rámci jejich konzultačních hodin a obracet se rovněž na zástupce studentů v Akademickém senátu FHS.

Všem připomínkám a podnětům k výuce, k semestru či k technickému zázemí výuky a prostředí FHS byla a je věnována pozornost. U relevantních a odůvodněných připomínek fakulta i jednotlivé ústavy již podnikly či průběžně podnikají konkrétní kroky ke změně, úpravě či nápravě.

Děkujeme všem studentům, kteří se hodnocení kvality výuky v zimním semestru 2023/2024 zúčastnili. Hodnocení, názory, ale i připomínky každého studenta jsou důležitou zpětnou vazbou pro všechny vyučující i pro vedení fakulty a napomáhají k dalšímu zdokonalování výukového procesu. Četná slovní ocenění a poděkování studentů jsou pro pedagogy tou nejlepší vizitkou a odměnou za jejich pedagogickou práci.

Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA
Proděkanka pro studium FHS

Fakulty a součásti

Zavřít