Blended Intensive Program
Stigma and Discrimination in Health Care: Approaches to Improve Awareness
Ve dnech 17. až 21. června 2024 se studenti prezenční formy studijního programu Všeobecného ošetřovatelství z Ústavu zdravotnických věd Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně zúčastnili části projektové aktivity Blended Intensive Program v rámci ERASMUS+, pod názvem Stigma and Discrimination in Health Care: Approaches to Improve Awareness, která se konala na univerzitě Polytechnic of Leiria v Portugalsku.
Odbornému setkání předcházela postupná on-line příprava. Do společného prezenčního setkání se zapojili studenti Simona Mojžíšková, Andrea Mrtvá, Kristýna Různarová, Alexandra Sarminová a Daniel Vejražka, spolu s jejich vyučujícími Mgr. Evou Šalenovou a Mgr. Petrem Zemánkem, Ph.D. V rámci tohoto mezinárodního programu bylo umožněno studentům i pedagogům hlouběji proniknout do problémů souvisejících se stigmatizací a diskriminací v oblasti zdravotní péče, včetně rozvoje jejich odborných jazykových kompetencí. Část projektu ERASMUS+, věnovaná zmíněným problémům Stigma and Discrimination in Health Care: Approaches to Improve Awareness, byla vytvořena a financována Evropskou unií, kde byla kombinována on-line výuka s prezenčními setkáními s cílenou motivací k získání a sdílení odborných znalostí. Během týdne prezenčních aktivit v Leirii se účastníci zapojili do série workshopů, přednášek i praktických cvičení, jejichž cílem bylo podpořit hlubší pochopení problémů, kterým čelí pracovníci v pomáhajících profesích. Spolupráce studentů a pedagogů zásadním způsobem přispěla k obohacení akademických a osobních zkušeností všech zainteresovaných. V Leirii byli přítomni, mimo studentů a pedagogů z Polytechnic Institute of Leiria a UTB, též zástupci univerzit NHL Stenden Hogeschool (Nizozemí), Universidad Pontificia de Salamanca (Španělsko) a Universidad de Burgos (Španělsko). Poděkování patří zejména organizátorům z Escola Superior de Saúde z Polytechnic Institute of Leiria (Portugalsko), a to Dr. Catarina Tomás, Dr. Ana Querido, Dr. Tiago Nascimento, Dr. Joana Sousa, panu děkanovi Dr. Rui Manuel Pinto a Tânia da Mota, za perfektně připravený program, osobní angažovanost a podporu studentů i kolegů ze všech zapojených univerzit. Možnost zúčastnit se odborných aktivit, které představovaly celkovou výukovou zátěž 81 hodin, lze hodnotit jako zkušenost, přínosnou nejen pro profesní rozvoj, ale významnou také pro navázání kontaktů s předními odborníky v rámci Evropské unie.
- ONLINE ČÁST: 7. 5. 2024 – 4. 6. 2024
Prezentace BIP, skupinová prezentační aktivita, prezentace asynchronní práce, přednášky, případové studie, plnění zadaných úkolů a cvičení, témata jako např. psychologie bolesti, život s onemocněním HIV (součástí prezentace osobní zkušenosti pacienta), transgenderová problematika, multikulturní aspekty práce ve zdravotnictví apod.
- PREZENČNÍ ČÁST VÝUKY: 17. 6. 2024 – 20. 6. 2024
První den: Zahájení BIP v Escola Superior de Saúde z Polytechnic Institute of Leiria. Diskuse o možnostech spolupráce mezi univerzitami. Návštěva univerzitního kampusu. Zahajovací zasedání – správní rada Esslei, koordinace BIP, představení účastníků, seznamovací aktivity. Vyhodnocení dosavadní práce v online prostoru.
Druhý den: Skupinová aktivita, přednáška. Práce ve skupinách – práce na případových studiích – příprava prezentace. Lektoři koordinují práci studentů. Informace o fungování zdravotního a sociálního systému v Portugalsku.
Třetí den: Skupinové outdoorové aktivity. Přednáška pro studenty i přednáška pro lektory, Prezentace skupinové práce – práce na případových studiích, hraní rolí k případovým studiím, plenární diskuse.
Čtvrtý den: Skupinová dynamika, přednáška „Stigma a diskriminace ve zdravotnictví: pohled pacienta“ (prezentace odborná, přednáška pacienta). Vyhodnocení prezentací jednotlivých skupin, hraní rolí, diskuze.
Pátý den: Vyhodnocení BIP, rozloučení, odjezd
Odezva studentů:
Účast na Blended Intensive Program v rámci ERASMUS+ hodnotíme jako zúčastnění studenti vcelku pozitivně a přínosně pro naše studium, zejména v prohloubení znalostí v problematice stigmatu a diskriminace ve zdravotnictví. Vyzdvihnout bychom určitě chtěli organizující univerzitu Polytechnic of Leiria a jejich pedagogy, připravující tento projekt s velkým nasazením. Jejich snaha byla zejména viditelná v přesně naplánovaném programu, nejen pro studenty, ale i jejich doprovody, jak v rámci distanční, tak i prezenční formě. Program nám umožnil navázat nové cenné kontakty s kolegy z různých zemí a měli jsme tak možnost sdílet rozdílné pohledy na danou problematiku.
Období před samotnou účastí obnášelo drobné komunikační překážky, které měly dle našeho názoru za následek roztříštěnost informací a nejasnosti jak na straně nás, studentů, tak i na straně fakulty. O možnosti účasti na tomto projektu jsme byli informováni nestandardně a nejednotně, což následně vedlo k určitým nepochopením, např. v rámci finančního zajištění. I po začátku distančního programu stále nebyly jasné všechny informace, například o ubytování v místě prezenčního programu, což bylo značně znepokojující. Nejasnost také panovala při objednání dopravy do Portugalska, jelikož jsme nevěděli, kdy a kam přesně se máme dostavit, od jakého termínu máme zajištěno ubytování anebo také kdy program skončí, abychom mohli naplánovat cestu zpět. Jako velké pozitivum však nesmíme opomenout ochotu a vstřícnost akademiků pořádající univerzity, kteří se nám nejen v rámci pravidelných on-line setkání aktivně věnovali.
Distanční část, probíhající on-line přes platformu ZOOM, byla zajímavá zejména přednáškami různých odborníků na danou problematiku. V rámci setkání probíhali i skupinové aktivity, prohlubující naše znalosti nebo nutící přemýšlet nad tématem jinak než doposud. Drobné nedostatky shledáváme v občasném nedostatečném vysvětlení těchto cvičení, které nám následně neumožňovali maximální participaci na nich. Na vině však mohou být i technické závady v průběhu spojení, které se příležitostně vyskytovaly na obou stranách.
Prezenční formu programu hodnotíme velice kladně, program byl přesně naplánovaný a my tak stihli mnoho různých aktivit, workshopů a přednášek odborníků, tak i člověka, který sám diskriminaci zažil. V průběhu celého programu jsme měli možnost se zdokonalit v komunikaci v mezinárodním týmu studentů se supervizí pedagogů ze zúčastněných univerzit. Jako pozitivum vidíme celkový počet účastníků, který tak umožňoval více individualizovány přístup organizátorů, ale i lepší interakci mezi studenty. Velmi se nám taktéž líbilo propojení odborného programu s prohlídkou města.
Na základě reflexe programu navrhujeme možná doporučení pro jeho budoucí zlepšení.
– Včasné a komplexní informace o možnosti účasti na programu, vč. finančního zajištění a dopravy.
– Informační balíček od pořádající instituce – program, doprava, ubytování atd. Jasné a stručné informace na jednom místě, které by nám pomohly se lépe zorientovat v mezinárodním projektu a dát více úsilí do programu samotného, oproti organizačním záležitostem.
– Zpětná vazba pro organizátory, např. pomocí anonymního dotazníku po on-line a v průběhu prezenční části programu pro možnost reakce na případné nedostatky.