Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

FAQ – často kladené otázky

Vážení studenti, níže naleznete odpovědi na časté otázky:

  1. Jaký má být rozsah bakalářské práce?
  2. Může být Podklad pro zadání BP ve slovenštině?
  3. Je potřeba v BP čerpat z literatury, kterou jsem uvedl v Podkladu? To, co jsem potřeboval, jsem v uvedených knihách nenašel. V průběhu psaní bakalářské práce jsem nalezl knihy, které mi poslouží mnohem více.
  4. Jaká má být barva desek bakalářské práce a písma na deskách? Má být text na deskách v češtině?
  5. Jak uložit práci ve formátu PDF/A a jak postupovat, pokud k BP chci přidat přílohy?
  6. Do BP se na začátek vkládá zadání bakalářské práce a poté zde bývá prohlášení autora. Máme si vytisknout dokument dostupný na internetu, sami podepsat a do BP práce vložit?
  7. Jaký je rozdíl mezi abstraktem a anotací?
  8. Jak dlouho trvá předání bakalářské práce na sekretariátu ÚMJL?
  9. Kde se dozvím bližší informace o bakalářské práci a státních závěrečných zkouškách?
  10. Co se stane, když nestihnu BP odevzdat do 6. 5. 2025 do 14:00 hod. Můžu někoho požádat o prodloužení termínu?
  11. Jak mám postupovat, když se rozhodnu v řádném termínu bakalářskou práci neodevzdat a státnice odložit?
  12. Týká se nás opatření ohledně GDPR – podpisy na Zadání BP a Prohlášení autora?
  13. Jaké soubory máme poslat do Knihovny UTB, pokud tiskneme BP jejich prostřednictvím?
  14. Jak poznám, že práce byla na sekretatiátu ÚMJL přijata?
  15. Kdy budou uveřejněny posudky vedoucího a oponenta práce?

 

  1. Jaký má být rozsah bakalářské práce?

Hlavní část bakalářské práce (tj. od úvodu po bibliografii vč., bez abstraktu, poznámek pod čarou, příloh, atd.) má mít rozsah 55 000–99 000 znaků včetně mezer. Není žádný limit stránek, počítají se pouze znaky.

Při nahrávání práce do Stagu se uvádí rozsah práce po poslední číslovanou stranu (tedy do seznamu příloh podle naší šablony). Bibliografie se tedy ještě započítává, ale přílohy už nemají číslované strany. Řiďte se prosím pokyny ve Stagu.

Neplatí vždy, že čím je práce delší, tím lépe. Příliš dlouhá práce může signalizovat neschopnost studenta vypořádat se se zkoumaným materiálem a vystihnout jeho podstatu.

  1. Může být Podklad pro zadání BP ve slovenštině?

Ne, Podklad musí být celý v češtině, tzn. jak název, tak zásady pro vypracování.

  1. Je potřeba v BP čerpat z literatury, kterou jsem uvedl v Podkladu? To, co jsem potřeboval, jsem v uvedených knihách nenašel. V průběhu psaní bakalářské práce jsem nalezl knihy, které mi poslouží mnohem více.

Zdroje máte mít alespoň rámcově prostudované do listopadu, kdy předkládáte Podklad pro zadání BP.  V Podkladu tedy uvádíte tu literaturu, ze které budete v BP vycházet. Knihy, které jsou uvedeny v Zadání (které je podepsané ředitelem ústavu a děkanem FHS), musíte v BP použít, k tomu samozřejmě doplníte další literaturu, kterou budete považovat za důležitou.

  1. Jaká má být barva desek bakalářské práce a písma na deskách? Má být text na deskách v češtině?

Studenti odevzdávají 2 vyhotovení bakalářské práce v listinné formě. UTB si po obhajobě ponechá jedno vyhotovení k uložení (archivaci), druhé bude po obhajobě studentům vráceno. Vyhotovení BP k uložení musí být v lepené vazbě – další informace jsou ve směrnici rektora č. 23/2024 Pravidla pro zadávání a zpracování bakalářských ….prací…

Na ukázky tištěných bakalářských prací se můžete přijít podívat na sekretariát ÚMJL, U18A/413.

  1. Jak uložit práci ve formátu PDF/A a jak postupovat, pokud k BP chci přidat přílohy?

Viz Příloha č. 1 ke Směrnici rektora č. 23/2024 Formální úprava a odevzdávání bakalářských, diplomových a rigorózních. Odpověď najdete v odst. 1c a 2.

  1. Do BP se na začátek vkládá Zadání bakalářské práce a poté zde bývá Prohlášení autora. Máme si vytisknout dokument zaslaný asistentkou ústavu a do BP ho vložit?

Zadání BP:

Asistentka ústavu každému studentovi zaslala e-mailem jeho Zadání BP. Student ho vloží do své BP. Pro účely vložení elektronické verze BP do IS/Stag je nezbytná tato verze bez podpisů.

Asistentka ÚMJL zasílá originály Zadání do Nakladatelství UTB pro vazbu BP. Ze studentem zaslaného souboru k tisku vytáhne pracovník Nakladatelství nepodepsané Zadání a nahradí ho podepsanou verzí. Pokud má student zájem tisknout práci jinde, než v Nakladatelství UTB, domluví si na sekretariátu ÚMJL převzetí originálu Zadání BP.  

Prohlášení autora:

Při objednávce BP v Nakladatelství UTB je třeba vložit do zasílaného souboru s kvalifikační prací formulář Prohlášení autora BP bez podpisu. Toto prohlášení se podepisuje v den obhajoby práce

Do IS/STAG nahrává student kvalifikační práci bez podpisů (týká se Prohlášení autora BP a Zadání BP).

  1. Jaký je rozdíl mezi abstraktem a anotací?

Studenti mohou považovat abstrakt a anotaci za totožnou věc, pokud jejich abstrakt nemá víc než 180 slov. Pokud to odpovídá, mohou zkopírovat abstrakt z bakalářské práce do kolonky “Anotace” v portále. Text abstraktu může být ve slovenštině (na rozdíl od Podkladu, kde musí být téma práce a zásady pro vypracování v češtině).

  1. Jak probíhá předání bakalářské práce na sekretariátu ÚMJL?

Pokud student tiskne BP v Nakladatelství UTB, pak hotové bakalářské práce předá ústavu rovnou Nakladatelství UTB, studenti se nemusí osobně dostavit. Pokud nebude něco v pořádku, ústav bude studenta kontaktovat e-mailem. Dokud není práce převzata, doporučujeme, aby si studenti pravidelně kontrolovali univerzitní e-mail, případně si nechali zprávy přeposílat na e-mail, který kontrolují častěji. Ústav potvrdí ve Stagu přijetí práce, pokud budou splněny všechny náležitosti, uvedené na webu Diplomanti.

  1. Kde se dozvím bližší informace o bakalářské práci a státních závěrečných zkouškách?

K dispozici jsou studentům následující komunikační kanály:

  1. Webové stránky Diplomanti
  2. Aktuality ÚMJL
  3. Moodle: Seminář k bakalářské práci (AMP: R. Trušník /NMP: L. Marek)
  1. Co se stane, když nestihnu BP odevzdat do 6. 5. 2025 do 14:00 hod. Můžu někoho požádat o prodloužení termínu?

Toto je nejstriktnější termín ze všech termínů, které studenti na FHS měli. Kdo neodevzdá BP včas, má nejbližší možnost zase za rok v květnu. Ředitel ÚMJL ani děkan FHS prodloužení termínu nepovolují. Odevzdejte práci s dostatečnou časovou rezevou pro případné úpravy práce dle požadavků asistentky ústavu.

  1. Jak mám postupovat, když se rozhodnu v řádném termínu bakalářskou práci neodevzdat a státnice odložit?

Studenti, kteří v akademickém roce 2024/2025 nebudou skládat SZZ, nahlásí do konce května 2025 na sekretariátu ÚMJL téma a vedoucího bakalářské práce (nahlášení je nutné, i když se jedná o stejné téma), v termínech zápisu se řádně zapíší do dalšího akademického roku a do začátku listopadu 2025 si v osobním portálu IS/STAG aktualizují podklad pro zadání BP. Další informace studenti získají na studijním oddělení.

  1. Jak je to s opatřením ohledně GDPR – podpisy na Zadání BP a Prohlášení autora?

V tištěné bakalářské práci – Zadání BP i Prohlášení autora BP s podpisy
Ve Stagu – Zadání BP i Prohlášení autora BP bez podpisů

13. Jak probíhá tisk přes Nakladatelství UTB?

Soubor určený pro tisk musí být ve formátu PDF/A (na toto si dejte pozor, jiné ústavy akceptují i klasický PDF soubor, my však ne), musí obsahovat nepodepsané Zadání práce (pracovník Nakladatelství ho vyjme a nahradí ho oficiálním Zadáním s podpisy) a nepodepsané Prohlášení autora (podepíšete v den SZZ).

14. Jak poznám, že práce byla na sekretariátu ÚMJL přijata? 

Viz Návod na odevzdání bakalářské práce.

15. Kdy budou uveřejněny posudky vedoucího a oponenta práce?

Posudky budou studentovi k dispozici v IS/Stag tři kalendářní dny před obhajobou práce.

Fakulty a součásti

Zavřít