Výuka, akce a aktivity ústavu
Rétorická soutěž na téma Proč je dobré v dnešní době být učitelem?
Poselství, láska, náročná profese, která má smysl, otázky misogynie, diagnózy či multiprofesionalita – tato podtéma byla předmětem obsahu rozprav, stand-up, básní a prezentací studentů, kteří se dne 16. 4. 2025 zapojili do rétorické soutěže s tématem Proč je dobré v dnešní době být učitelem?
Velké poděkování patří organizátorům, porotě – dr. Ivě Žákové a Mgr. Tereze Kolumber, dr. Romanu Božíkovi a kolegyni dr. Libuši Jelénkové za osobní a studentské publikum.
Přínosem akce bylo jednoznačně osobní setkání a předání poselství významu učitelské profese, ale také konstruktivní zpětná vazba, která byla poskytnuta všem soutěžícím. Především byl naplněn cíl dát příležitost k vyjádření vlastního postoje, názoru či myšlenky k dané problematice formou řečnických žánrů.
Zvláštní ocenění za rétorické zpracování prezentace tématu:
Stanislav Kytlica, 3. r. kombinovaného studia Sociální pedagogika
Zvláštní ocenění za prezentaci žánru poezie:
Báčková Karin, 2. r. prezenčního studia Učitelství pro mateřské školy
Další ocenění prezentující studenti:
Gejdošová Vendula, 4. r. Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Mléčková Tereza, 3. ročník Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Mikšánková Lucie, 3. ročník Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Děkujeme všem soutěžícím, oceněni byli všichni malým pohárem a odměnou.
Rétorická soutěž (nejen) pro studenty učitelství
Mluv, získej zpětnou vazbu, potlesk a odměnu!
Připrav si zajímavou originální řeč / stand up / úvahu / rétorický výstup na téma „Proč je v dnešní době dobré být učitelem?“ v maximálním rozsahu 5 minut.
Jedná se o originální zpracování a přístup k tématu, prezentaci bez „prezentace“ s cílem oslovit publikum v rámci rétorického projevu.
Kdo se může účastnit: každý student, kterého téma zajímá a má k němu co říci J.
Kdy: 16. 4. 2025 od 10 hodin U18/128
Odborná porota: akademičtí pracovníci ÚŠP
Garanti akce: Ústav školní pedagogiky – PhDr. Roman Božik, Ph.D., PhDr. Barbora Petrů Puhrová, Ph.D.

Ve dnech 3. a 5. 12. opět navštívili fakultu humanitních studií děti z mateřských škol. Studenti oborů Učitelství pro mateřské školy a studenti Učitelství pro 1. stupeň základní školy spolu s dr. Libuší Jelénkovou připravili pro děti celkem čtyři interaktivní výchovné koncerty. Malí posluchači byli vtaženi do tajů písniček s předvánoční tematikou, zapojili se při různých hudebních hrách a spolu se studenty zpívali a muzicírovali. Na chodbách školy děti potkaly i sv. Mikuláše s andělem a čertem a dostaly sladkou odměnu.
Projektový den v rámci předmětu Integrovaná výuka anglického jazyka (CLIL)
Anglický projektový den “Vánoční tradice ve světě: CLIL Cesta k multikulturnímu porozumění” představoval skvělou příležitost pro děti ZŠ k obohacení jejich znalostí o světových kulturách a zároveň k rozvoji jazykových dovedností prostřednictvím aktivního učení. Tato akce posílila nejen jejich vědomosti o Vánocích, ale také podnítila zájem o další kultury a tradice. Aktivity byly studentkami pedagogických oborů navrženy tak, aby poskytly žákům jedinečnou příležitost prozkoumat a porovnat vánoční tradice a zvyky napříč různými kulturami, to vše s respektováním klíčového konceptu CLILu 4C’s.
Akce Noci vědců: Život s mikroby – Interaktivní edukace pro děti od předškolního věku
V rámci Noci vědců Ústav školní pedagogiky Fakulty humanitních studií UTB připravil edukativní program zaměřený na imunitní systém, mikroorganismy a hygienu, který byl určen pro děti od předškolního věku. Cílem akce bylo formou zábavných a interaktivních aktivit přiblížit dětem základní vědecké koncepty, jako jsou bakterie, viry, imunita, hygiena a očkování, a zároveň je motivovat k prozkoumání mikrosvěta kolem sebe.
Prvním bodem programu byly zábavné pokusy, které dětem názorně ukázaly, jak funguje naše imunita. V experimentu s kyselým žaludečním deštěm děti zjistily, jak se kyselina v žaludku podílí na ochraně těla před mikrobními nástrahami. V dalším pokusu si děti vyzkoušely, jak slzy pomáhají chránit oči před infekcemi, čímž se seznámily s jedním z mechanismů imunitní obrany těla. Rovněž jsme prozkoumaly vrstvy kůže a její význam k ochraně celého těla.
Druhým experimentem jsme dětem nabídli kreativní aktivitu, kde si mohly vyzkoušet, jak vypadají bakterie a viry. Pomocí modelovacích hmot a barevných materiálů se děti seznámily s tím, jak mohou bakterie vypadat, a rozlišovaly mezi různými typy mikroorganismů. Tento kreativní přístup dětem pomohl nejen pochopit, jak bakterie a viry vypadají, ale také si zapamatovat jejich základní charakteristiky.
Hygiena je klíčová pro udržení zdraví, a proto jsme se dětem věnovali i této oblasti. V rámci aktivity “Třpytková hygiena” si děti na ruce nanesly třpytky, které představovaly “nečistoty” a bakterie. Následně se děti učily správně si umývat ruce, aby “nečistoty” zmizely. Pomocí této hry si děti uvědomily, jak je důležité důkladně umýt ruce, a zároveň si osvojily správnou hygienickou praxi, která posiluje jejich imunitní systém.
V dalším experimentu se děti staly “imunitními superhrdiny”. Pomocí jednoduchých materiálů si děti vytvářely modely bílých krvinek, které chrání tělo před infekcemi. Děti se také seznámily s očkováním jako způsobem, jak tělo připravit na boj proti nemocem. Tento blok pomohl dětem pochopit, jak imunitní systém bojuje proti infekcím a jak je očkování důležitým nástrojem prevence.
Děti měly možnost seznámit se s mikroskopem a zjistit, jak funguje. Pomocí jednoduché sestavy si každé dítě postavilo vlastní mikroskop, který mu umožnil prozkoumat obrázky různých bakterií a virů. Tento experiment dětem ukázal, jak může mikroskop odhalit detaily, které jsou pro lidské oko neviditelné, a jak se mikroorganismy liší ve své struktuře a velikosti.
Na závěr akce si děti vyzkoušely stavění modelů DNA a RNA, což jim pomohlo lépe pochopit, jak funguje genetická informace. Pomocí barevných potravin, jako jsou bonbony a gumové medvídky, děti stavěly jednoduché modely DNA. Pro starší děti byla připravena aktivita, při které si vytvořily modely DNA origami. Tato aktivita dětem ukázala, jak je genetická informace uložena v DNA a jak RNA pomáhá při její přenosu.
Závěr
Akce Život s mikroby byla příležitostí pro děti, aby se seznámily se základy imunity, hygieny a mikrosvěta, a to formou zábavných experimentů, her a tvořivých aktivit. Děti se tak nejen pobavily, ale i vzdělávaly v oblastech, které jsou důležité pro jejich zdraví a rozvoj. Program přispěl k rozšíření jejich vědeckých znalostí a podpořil zájem o vědu a výzkum již v útlém věku.
Mikuláš v mateřských školách
Již tradičně studenti Ústavu školní pedagogiky navštěvují mateřské školy ve dnech sv. Mikuláše. Letos tomu nebylo jinak a jejich kroky zamířily do Univerzitní mateřské školy Qočna a do Mateřské školy Dětská ve Zlíně. Studenti potěšili děti z mateřských škol milou návštěvou a veselou nadílkou. Tato pravidelná dobrovolná akce studentů podporuje a upevňuje spolupráci fakulty s praxí.
Projektové dny na ZŠ Mikuláše Alše
Ve dnech 11. a 18. listopadu 2024 proběhly na ZŠ Mikuláše Alše projektové dny na téma Ochrana člověka za běžných a mimořádných událostí. Témata jednotlivých stanovišť byla zaměřena kupříkladu na první pomoc, volání na integrovaný záchranný systém a úrazy v přírodě. Žáci řešili i emoce či duševní zdraví. Rádi bychom poděkovali paní ředitelce školy Aleně Grajciarové a všem paním učitelkám za jejich spolupráci a podporu. Projektové dny jsou nejen obohacením výuky na základní škole, ale také skvělou příležitostí pro naše studující, kteří zde získávají cenné zkušenosti z praxe.
Ještě jednou děkujeme ZŠ Mikuláše Alše za spolupráci a těšíme se na další společné projekty!
Optimální rozvoj jazyka a řeči u dětí předškolního věku jako nástroj prevence logopedických obtíží
V předmětu Základy logopedie pracovali studenti 2. ročníku Učitelství pro mateřské školy na projektu, který si kladl cíl podpořit rozvoj jazyka a řeči u dětí v mateřské škole. Studenti rozdělení do skupin plánovali a vytvářeli oblasti rozvoje pro jazykové roviny, řeč a komunikaci. Ve finální podobě projektu studenti budou schopni teoreticky popsat tyto oblasti, rozlišit je, a také zaznamenat důležité mezníky ve vývoji jazyka a řeči u dětí. V aplikační části projektu je cílem převést teoretické znalosti do praktické roviny a vytvořit aktivitu nebo hračku, která efektivně podpoří oblast jazyka a řeči u dětí a zároveň bude působit preventivně v oblasti narušené komunikační schopnosti.
Na Ústavu školní pedagogiky připravujeme vzdělávací akce pro děti základních a mateřských škol.
Výuka dramatické výchovy
V předmětu Dramatická výchova pro učitele, studentky 2. r. Učitelství pro základní školy pracovaly ve skupinách na aplikaci. Cílem předmětu byla aplikace verbálně-zvukových metod, kdy studentky zpracovávaly televizní pořady s dialogy, akcí či soutěží. Cílem předmětu je nejen osobnostně-sociální rozvoj dovedností budoucích učitelů, ale také práce s průpravnými hrami, metodami a technikami dramatické výchovy uplatnitelnými se žáky na 1. stupni základní školy.
Projektové dny
Studenti na Ústavu školní pedagogiky se zúčastnili i projektových dnů, kde probíhá prezentace a diskuse o vytvářených projektech.