Výuka, akce a aktivity ústavu
Onboarding pro nové studující Učitelství pro 1. stupeň základní školy na FHS UTB ve Zlíně
Ve dnech 15. až 17. září 2025 proběhl na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně onboardingový kurz pro nové studující programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem bylo nejen usnadnit adaptaci na vysokoškolské prostředí a seznámit studenty se zvyklostmi fakulty, ale také podpořit orientaci v požadavcích učitelské profese, rozvíjet týmovou spolupráci a v neposlední řadě přiblížit možnosti studentského života ve Zlíně. Předmět měl charakter motivačního vstupu do studia. Současně sloužil jako nástroj prevence studijní neúspěšnosti a předčasného ukončení studia (drop-outu).
Realizované aktivity byly zaměřeny na vzájemné seznámení studentů, „nalodění“ na společnou cestu za učitelskou profesí a seznámení se specifiky studijního programu, který s velkou dávkou motivace ke studiu představila jeho garantka doc. PhDr. Marcela Janíková, Ph.D., ředitelka Ústavu školní pedagogiky.
Během tří dnů studenti realizovali řadu interaktivních aktivit, například „Orienťák po Zlíně“ s cílem poznat město Zlín, jeho významné budovy a instituce, rozvíjet orientaci v novém prostoru a zejména skrze plnění různých úkolů navazovat nové (profesní) vztahy ve skupině. V rámci zadaných úkolů měli studenti například pořídit fotografie u alespoň pěti základních škol, fotografii Krajská knihovny, ale také dveře od kanceláře děkana FHS UTB ve Zlíně. Součástí programu bylo natočení rozhovorů s náhodným kolemjdoucím na téma „Zlín očima obyvatel“ a s jakýmkoli studujícím na UTB ve Zlíně na téma „Jaké je studium na UTB?“.
Další aktivitou podporující koncept udržitelnosti byla skupinová výzva s názvem „Večeře za babku aneb ukaž, co umíš“. Studující měli za úkol v rámci finančního rozpočtu maximálně 200 Kč na pětičlennou skupinu nakoupit a připravit pro ostatní společné občerstvení. Studenti byli velmi kreativní a ukázali, že i s omezeným rozpočtem lze vytvořit chutné, nápadité a udržitelné občerstvení (a nechyběla ani sladká tečka). Požitek z jídla propojovali s představováním vlastních prezentací fotografií a rozhovorů jednotlivých skupin. Zároveň také hodnotili připravená jídla, která podléhala těmto kritériím: rozmanitost nabídky, ohled na alergie a jiná dietní omezení, neopakování nápadů mezi skupinami a ekologický přístup (např. bez zbytečných obalů, využití lokálních surovin).
Významným elementem programu bylo vytvoření společné „Ročníkové krabice“, do které každý studující napsal dopis sám sobě do budoucna, jak se vidí za pět let. Začali jsme také rozvíjet představy o učitelské profesi u studujících, kdy v rámci dalšího skupinového úkolu vytvářeli písemné a grafické obrazy o „Učiteli, kterým chci být“ s popisem či vyjádřením jeho kompetencí, vizuálních představ či osobnostních charakteristik.
Program předmětu byl organizován vyučujícími Ústavu školní pedagogiky, doprovodný program zajistila Knihovna UTB a Poradenské centrum pro studenty.
Onboardingový kurz se setkal s velmi pozitivním ohlasem. Studující oceňovali v prvé řadě stmelení kolektivu, poznání svých spolužáků i v neformální rovině, ale také možnost poznat Zlín a svou „alma mater“. Kurz současně započal dlouhou cestu stávání se učitelem, na níž budou hrát klíčovou roli spolupráce, respektující komunikace, kreativita a improvizace a permanentní reflexe s nutností celoživotního vzdělávání.
Marcela Janíková, Antonín Zderčík, Barbora Petrů Puhrová, Libuše Černá, Iva Žáková
V rámci Noci vědců Ústav školní pedagogiky Fakulty humanitních studií UTB připravil edukativní program zaměřený na imunitní systém, mikroorganismy a hygienu, který byl určen pro děti od předškolního věku. Cílem akce bylo formou zábavných a interaktivních aktivit přiblížit dětem základní vědecké koncepty, jako jsou bakterie, viry, imunita, hygiena a očkování, a zároveň je motivovat k prozkoumání mikrosvěta kolem sebe.
Prvním bodem programu byly zábavné pokusy, které dětem názorně ukázaly, jak funguje naše imunita. V experimentu s kyselým žaludečním deštěm děti zjistily, jak se kyselina v žaludku podílí na ochraně těla před mikrobními nástrahami. V dalším pokusu si děti vyzkoušely, jak slzy pomáhají chránit oči před infekcemi, čímž se seznámily s jedním z mechanismů imunitní obrany těla. Rovněž jsme prozkoumaly vrstvy kůže a její význam k ochraně celého těla.
Druhým experimentem jsme dětem nabídli kreativní aktivitu, kde si mohly vyzkoušet, jak vypadají bakterie a viry. Pomocí modelovacích hmot a barevných materiálů se děti seznámily s tím, jak mohou bakterie vypadat, a rozlišovaly mezi různými typy mikroorganismů. Tento kreativní přístup dětem pomohl nejen pochopit, jak bakterie a viry vypadají, ale také si zapamatovat jejich základní charakteristiky.
Hygiena je klíčová pro udržení zdraví, a proto jsme se dětem věnovali i této oblasti. V rámci aktivity “Třpytková hygiena” si děti na ruce nanesly třpytky, které představovaly “nečistoty” a bakterie. Následně se děti učily správně si umývat ruce, aby “nečistoty” zmizely. Pomocí této hry si děti uvědomily, jak je důležité důkladně umýt ruce, a zároveň si osvojily správnou hygienickou praxi, která posiluje jejich imunitní systém.
V dalším experimentu se děti staly “imunitními superhrdiny”. Pomocí jednoduchých materiálů si děti vytvářely modely bílých krvinek, které chrání tělo před infekcemi. Děti se také seznámily s očkováním jako způsobem, jak tělo připravit na boj proti nemocem. Tento blok pomohl dětem pochopit, jak imunitní systém bojuje proti infekcím a jak je očkování důležitým nástrojem prevence.
Děti měly možnost seznámit se s mikroskopem a zjistit, jak funguje. Pomocí jednoduché sestavy si každé dítě postavilo vlastní mikroskop, který mu umožnil prozkoumat obrázky různých bakterií a virů. Tento experiment dětem ukázal, jak může mikroskop odhalit detaily, které jsou pro lidské oko neviditelné, a jak se mikroorganismy liší ve své struktuře a velikosti.
Na závěr akce si děti vyzkoušely stavění modelů DNA a RNA, což jim pomohlo lépe pochopit, jak funguje genetická informace. Pomocí barevných potravin, jako jsou bonbony a gumové medvídky, děti stavěly jednoduché modely DNA. Pro starší děti byla připravena aktivita, při které si vytvořily modely DNA origami. Tato aktivita dětem ukázala, jak je genetická informace uložena v DNA a jak RNA pomáhá při její přenosu.
Akce Život s mikroby byla příležitostí pro děti, aby se seznámily se základy imunity, hygieny a mikrosvěta, a to formou zábavných experimentů, her a tvořivých aktivit. Děti se tak nejen pobavily, ale i vzdělávaly v oblastech, které jsou důležité pro jejich zdraví a rozvoj. Program přispěl k rozšíření jejich vědeckých znalostí a podpořil zájem o vědu a výzkum již v útlém věku.
Ještě jednou děkujeme ZŠ Mikuláše Alše za spolupráci a těšíme se na další společné projekty!





