Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

Ústav školní pedagogiky

Výuka, akce a aktivity ústavu

Ve dnech 3. a 5. 12. opět navštívili fakultu humanitních studií děti z mateřských škol. Studenti oborů Učitelství pro mateřské školy a studenti Učitelství pro 1. stupeň základní školy spolu s dr. Libuší Jelénkovou připravili pro děti celkem čtyři interaktivní výchovné koncerty. Malí posluchači byli vtaženi do tajů písniček s předvánoční tematikou, zapojili se při různých hudebních hrách a spolu se studenty zpívali a muzicírovali. Na chodbách školy děti potkaly i sv. Mikuláše s andělem a čertem a dostaly sladkou odměnu.
Projektový den v rámci předmětu Integrovaná výuka anglického jazyka (CLIL)
Anglický projektový den “Vánoční tradice ve světě: CLIL Cesta k multikulturnímu porozumění” představoval skvělou příležitost pro děti ZŠ k obohacení jejich znalostí o světových kulturách a zároveň k rozvoji jazykových dovedností prostřednictvím aktivního učení. Tato akce posílila nejen jejich vědomosti o Vánocích, ale také podnítila zájem o další kultury a tradice. Aktivity byly studentkami pedagogických oborů navrženy tak, aby poskytly žákům jedinečnou příležitost prozkoumat a porovnat vánoční tradice a zvyky napříč různými kulturami, to vše s respektováním klíčového konceptu CLILu 4C’s.
Akce Noci vědců: Život s mikroby – Interaktivní edukace pro děti od předškolního věku

V rámci Noci vědců Ústav školní pedagogiky Fakulty humanitních studií UTB připravil edukativní program zaměřený na imunitní systém, mikroorganismy a hygienu, který byl určen pro děti od předškolního věku. Cílem akce bylo formou zábavných a interaktivních aktivit přiblížit dětem základní vědecké koncepty, jako jsou bakterie, viry, imunita, hygiena a očkování, a zároveň je motivovat k prozkoumání mikrosvěta kolem sebe.

Prvním bodem programu byly zábavné pokusy, které dětem názorně ukázaly, jak funguje naše imunita. V experimentu s kyselým žaludečním deštěm děti zjistily, jak se kyselina v žaludku podílí na ochraně těla před mikrobními nástrahami. V dalším pokusu si děti vyzkoušely, jak slzy pomáhají chránit oči před infekcemi, čímž se seznámily s jedním z mechanismů imunitní obrany těla. Rovněž jsme prozkoumaly vrstvy kůže a její význam k ochraně celého těla.

Druhým experimentem jsme dětem nabídli kreativní aktivitu, kde si mohly vyzkoušet, jak vypadají bakterie a viry. Pomocí modelovacích hmot a barevných materiálů se děti seznámily s tím, jak mohou bakterie vypadat, a rozlišovaly mezi různými typy mikroorganismů. Tento kreativní přístup dětem pomohl nejen pochopit, jak bakterie a viry vypadají, ale také si zapamatovat jejich základní charakteristiky.

Hygiena je klíčová pro udržení zdraví, a proto jsme se dětem věnovali i této oblasti. V rámci aktivity “Třpytková hygiena” si děti na ruce nanesly třpytky, které představovaly “nečistoty” a bakterie. Následně se děti učily správně si umývat ruce, aby “nečistoty” zmizely. Pomocí této hry si děti uvědomily, jak je důležité důkladně umýt ruce, a zároveň si osvojily správnou hygienickou praxi, která posiluje jejich imunitní systém.

V dalším experimentu se děti staly “imunitními superhrdiny”. Pomocí jednoduchých materiálů si děti vytvářely modely bílých krvinek, které chrání tělo před infekcemi. Děti se také seznámily s očkováním jako způsobem, jak tělo připravit na boj proti nemocem. Tento blok pomohl dětem pochopit, jak imunitní systém bojuje proti infekcím a jak je očkování důležitým nástrojem prevence.

Děti měly možnost seznámit se s mikroskopem a zjistit, jak funguje. Pomocí jednoduché sestavy si každé dítě postavilo vlastní mikroskop, který mu umožnil prozkoumat obrázky různých bakterií a virů. Tento experiment dětem ukázal, jak může mikroskop odhalit detaily, které jsou pro lidské oko neviditelné, a jak se mikroorganismy liší ve své struktuře a velikosti.

Na závěr akce si děti vyzkoušely stavění modelů DNA a RNA, což jim pomohlo lépe pochopit, jak funguje genetická informace. Pomocí barevných potravin, jako jsou bonbony a gumové medvídky, děti stavěly jednoduché modely DNA. Pro starší děti byla připravena aktivita, při které si vytvořily modely DNA origami. Tato aktivita dětem ukázala, jak je genetická informace uložena v DNA a jak RNA pomáhá při její přenosu.

Závěr

Akce Život s mikroby byla příležitostí pro děti, aby se seznámily se základy imunity, hygieny a mikrosvěta, a to formou zábavných experimentů, her a tvořivých aktivit. Děti se tak nejen pobavily, ale i vzdělávaly v oblastech, které jsou důležité pro jejich zdraví a rozvoj. Program přispěl k rozšíření jejich vědeckých znalostí a podpořil zájem o vědu a výzkum již v útlém věku.

Mikuláš v mateřských školách
Již tradičně studenti Ústavu školní pedagogiky navštěvují mateřské školy ve dnech sv. Mikuláše. Letos tomu nebylo jinak a jejich kroky zamířily do Univerzitní mateřské školy Qočna a do Mateřské školy Dětská ve Zlíně. Studenti potěšili děti z mateřských škol milou návštěvou a veselou nadílkou. Tato pravidelná dobrovolná akce studentů podporuje a upevňuje spolupráci fakulty s praxí.
Projektové dny na ZŠ Mikuláše Alše
Ve dnech 11. a 18. listopadu 2024 proběhly na ZŠ Mikuláše Alše projektové dny na téma Ochrana člověka za běžných a mimořádných událostí. Témata jednotlivých stanovišť byla zaměřena kupříkladu na první pomoc, volání na integrovaný záchranný systém a úrazy v přírodě. Žáci řešili i emoce či duševní zdraví. Rádi bychom poděkovali paní ředitelce školy Aleně Grajciarové a všem paním učitelkám za jejich spolupráci a podporu. Projektové dny jsou nejen obohacením výuky na základní škole, ale také skvělou příležitostí pro naše studující, kteří zde získávají cenné zkušenosti z praxe.
Ještě jednou děkujeme ZŠ Mikuláše Alše za spolupráci a těšíme se na další společné projekty!
Optimální rozvoj jazyka a řeči u dětí předškolního věku jako nástroj prevence logopedických obtíží
V předmětu Základy logopedie pracovali studenti 2. ročníku Učitelství pro mateřské školy na projektu, který si kladl cíl podpořit rozvoj jazyka a řeči u dětí v mateřské škole. Studenti rozdělení do skupin plánovali a vytvářeli oblasti rozvoje pro jazykové roviny, řeč a komunikaci. Ve finální podobě projektu studenti budou schopni teoreticky popsat tyto oblasti, rozlišit je, a také zaznamenat důležité mezníky ve vývoji jazyka a řeči u dětí. V aplikační části projektu je cílem převést teoretické znalosti do praktické roviny a vytvořit aktivitu nebo hračku, která efektivně podpoří oblast jazyka a řeči u dětí a zároveň bude působit preventivně v oblasti narušené komunikační schopnosti.
Na Ústavu školní pedagogiky připravujeme vzdělávací akce pro děti základních a mateřských škol.  

Výuka dramatické výchovy 
V předmětu Dramatická výchova pro učitele, studentky 2. r. Učitelství pro základní školy pracovaly ve skupinách na aplikaci. Cílem předmětu byla aplikace verbálně-zvukových metod, kdy studentky zpracovávaly televizní pořady s dialogy, akcí či soutěží. Cílem předmětu je nejen osobnostně-sociální rozvoj dovedností budoucích učitelů, ale také práce s průpravnými hrami, metodami a technikami dramatické výchovy uplatnitelnými se žáky na 1. stupni základní školy.
Projektové dny
Studenti na Ústavu školní pedagogiky se zúčastnili i projektových dnů, kde probíhá prezentace a diskuse o vytvářených projektech.

Fakulty a součásti

Zavřít