Studijní program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy |
Forma studia | Prezenční |
Délka studia, dosažený titul | 5 let; Mgr. |
Počet uchazečů v minulém akademickém roce |
212 |
Počet přijímaných v minulém akademickém roce |
57 |
Požadavky a předměty přijímací zkoušky | Řádně ukončené středoškolské vzdělání s maturitou, základní komunikační, rétorické a prezentační schopnosti a dovednosti, znalost českého jazyka na úrovni C2. |
Obsah studijního oboru
Celostní reflektivní model učitelského vzdělávání je teoretickým východiskem pro koncipování didaktických znalostí učiva v mnoha-obsahovém kurikulu studijních předmětů primárního vzdělávání.
V oblasti kurikula, které je vnitřně bohatě strukturováno z vědních disciplín: (především pedagogických, psychologických, ale i přírodovědných (matematika a základy dalších přírodních věd jako je například fyzika, geografie) a společenskovědních (český a cizí jazyk, základy historie), z umění (výtvarného, hudebního, pohybového a dramatického) a z disciplín technických a informačních, je student veden k postupnému zvnitřňování a aplikaci jejich obsahů ve svých profesních znalostech a činnostech a průběžných pokusech vyučovat. Dochází k postupnému zapojování studentů do průběžných pedagogických praxí od prvního ročníku studia. Samostatnost studentů v profesním rozhodování a reflexe je završena v systému souvislých praxí v druhé polovině pětiletého nestrukturovaného studia. Na dosažení uvedených záměrů je potřebná spolupráce i řady externích spolupracovníků ze základních škol, kteří participují při klinickém pojetí pedagogických praxí.
Studium v pětiletém magisterském studiu oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy je zaměřeno na utváření a rozvíjení oborových, pedagogických, psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí pro výkon povolání učitele 1. stupně základní školy. Klíčem jsou činnosti k postupné profesní reflexi vlastní připravenosti k výkonu profese. Sylaby předmětů jsou strukturovány tak, aby zajistily teoretické poznatky a podpořily aplikační dovednosti studentů a jejich reflexi a sebereflexi. Jejich koncepce odpovídá současným trendům ve vývoji pedagogické vědy a školské praxe. Předměty zahrnují témata, která souvisejí s výchovou a vzděláváním pro 21. století a určují přístupy učitele k žákům.
Základním zaměřením studijního programu je příprava učitelů prvního stupně základní školy v souladu s požadavky současného kurikula pro základní vzdělávání. Východiskem koncepce je uvedený celostní model pojetí žáků i kurikula, jehož těžištěm jsou pedagogické a psychologické disciplíny, oborové didaktiky předmětů primárního vzdělávání (českého jazyka a literatury, cizího jazyka, matematiky, pohybové, výtvarné, hudební výchovy, integrovaného vědního základu pro předměty prvouka, vlastivěda a přírodověda) a syntetizující disciplíny a průřezová témata, která vymezuje Rámcový vzdělávací program. Integrující složkou studia jsou ve všech semestrech studia průběžné a souvislé pedagogické praxe a jejich reflexe v profesním portfoliu.
Tento studijní obor vytváří i dostatečný odborný základ pro posílení profilu ve vazbě na vědecko-výzkumnou a projektovou činnost studentů učitelství, která odpovídá magisterskému stupni studia.
Profil absolventa
Absolvent studijního oboru dokáže projektovat a implementovat výchovnou a vzdělávací činnost v primárním vzdělávání na prvním stupni základní školy, respektive v edukačních zařízeních na úrovni primárního vzdělávání. Absolvent disponuje kontextuálními znalostmi kulturních, sociálních a osobnostních souvislostí primární edukace, zná psychologické podmínky výchovy a vzdělávání, dokáže aplikovat pedagogické a didaktické programy na 1. stupni základní školy. Studijní obor ve své povinně volitelné složce umožňuje zabývat se specifickými potřebami žáků, školy a regionu a novými otázkami inkluze v primární škole.
Absolvent studijního oboru je způsobilý vykonávat profesi učitele 1. stupně základní školy.