GAČR
GA ČR – Grantová agentura České republiky
Německá literatura a kultura na Valašsku: evropský rozměr regionálního kulturního diskurzu
- Reg. č.: 16-11983S
- Řešitel: Mgr. Libor Marek, Ph.D.
- Anotace: Podstatou navrhovaného projektu je výzkum německé literatury a kultury na Valašsku v druhé polovině 19. století a v první polovině 20. století, přičemž na Valašsko se pohlíží jako na svébytný multikulturní prostor zahrnující vedle české kultury i významné stopy německého kulturního živlu. Projekt odhalí vědecky dosud neuchopenou kapitolu literárních a kulturních dějin. Jeho výsledky přispějí nejenom k osvětlení plurality kulturních diskurzů na Valašsku, ale především umožní vyhodnotit specifický přínos regionu pro německou literaturu a kulturu. Cílem výzkumu je analýza primárního materiálu (knižně vydaných literárních textů a archivních zdrojů), kritická reflexe a začlenění této literatury a kultury do českého a německého, resp. evropského literárněvědného nebo kulturně-historického kontextu. Získané poznatky budou prezentovány publikační a ediční činností zaměřenou na českou i evropskou badatelskou komunitu, a to prostřednictvím monografie, kritické edice pramenů, analytických studií.
Dynamika autoregulace u sociálně vyloučených žáků
- Reg. č.: 17-04816S
- Řešitel: Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
- Anotace: Sociální odmítnutí a sociální exkluze žáků působí jako intenzivní psychosociální stresor. V prostředí školy se s určitou podobou sociálního vyloučení lze setkat téměř v každé třídě. Snahy o znovu začlenění vyloučeného jedince do sociální skupiny jsou však poměrně obtížné. Výzkumy ukazují, že v důsledku sociálního odmítnutí, které je provázeno prožitkem tzv. sociální bolesti, nejsou aktivovány mechanismy, které podporují snahu jedince o znovu začlenění do skupiny a dochází paradoxně k opačné tendenci, tj. k nárůstu selfish a self-defeating behavior. Prostřednictvím tohoto projektu chceme zjistit, jaká je struktura autoregulačních mechanismů u dětí vyloučených z třídního kolektivu, odhalit, jak tyto mechanismy fungují v závislosti na procesu sociálního odmítání a najít latentní faktory, které oslabují nebo posilují autoregulačním mechanismy u sociálně vyloučených žáků. Díky tomuto poznání můžeme porozumět dynamické povaze autoregulace, která působí jako inhibitor nebo katalyzátor sociálního vyloučení a navrhnout možnosti rozvoje autoregulace u sociálně vyloučených žáků.