Koncepce vzdělávání pro generaci Alfa s využitím badatelských principů učení se v mateřské škole
BÁDÁNÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU – VZDĚLÁVACÍ SOFTWARE PRO UČITELE
Software vznikl za podpory Technologické agentury České republiky a je veřejně ke stažení a poskytován zdarma.
Software vznikl za podpory Technologické agentury České republiky, je veřejně ke stažení a poskytován zdarma. Vlastníkem autorských práv k softwaru je Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, která tímto umožnuje software používat bez poplatků a územních omezení.
Software je jedním z výsledků projektu TL02000331 Koncepce vzdělávánı́ pro generaci Alfa s využitím badatelských principů učení se v mateřské škole, který byl řešen s finanční podporou TA ČR.
Software byl zpřístupněn v roce 2020, vznikl v autorském kolektivu řešitelů projektu:
Jana Majerčíková, Hana Navrátilová, Petra Trávníčková, Adriana Wiegerová, Peter Gavora – obsah
Hana Navrátilová – grafická úprava
Jan Kolek – technické řešení
Popis softwaru
Software je prostředkem určeným pro učitele mateřských škol (případně studenty, rodiče). Má podnítit jejich reflektování a pochopení klíčových principů badatelského vzdělávání se zaměřením na děti předškolního věku. Představuje rovněž praktický nástroj zabezpečující aplikaci těchto principů ve vzdělávání dětí v předškolním věku. Pracuje s fenomény, které zásadně determinují bádání dětí, a to s rozvíjením jejich poznávání, vnímání a představivosti, se získáváním zkušeností či podporou jejich zvědavosti. Předkládá i jistý rámec, který je možné využít při bádání dětí v rámci přírodovědných a společenskovědných témat spadajících do obsahu předškolního vzdělávání. V návaznosti na předešlé nakonec vyúsťuje v deskripci hlavních aspektů vědy a bádání jako procesu, který vědecké postupy primárně definuje. Software učitelům načrtává aplikační schéma pro realizaci badatelského vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Software vznikl v úzké vazbě na další výsledek TL02000331 Koncepce vzdělávánı́ pro generaci Alfa s využitím badatelských principů učení se v mateřské škole, kterým je publikace pod názvem VZDĚLÁVÁNÍ ZALOŽENÉ NA BÁDÁNÍ DĚTÍ V PODMÍNKÁCH MATEŘSKÝCH ŠKOL (Nakladatelství UTB, Zlín, 2020). Oba výsledky jsou věcně a tematicky propojené, vznikali ve vzájemné návaznosti, v podobném autorském kolektivu. Publikace tvoří teoretický fundament pro jeho aplikační část v podobě softwaru.