Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

My, školy a COVID-19

Budoucí učitelé v akci…

BUDOUCÍ UČITELÉ V AKCI: ZÁCHRANNÝ KRUH ŠKOLÁM A RODINÁM

O ČEM JE PROJEKT ?

Projekt je zaměřený na zapojení budoucích učitelů do “záchranné akce” rodinám a školám, které potřebovaly okamžitou pomoc v důsledku opatření v souvislosti s onemocněním Covid-19. Projekt se rozvinul od podzimu 2019, kdy již bylo zřejmé, že distanční výuka a separace dětí od každodenního kontaktu se skupinou vrstevníků bude přetrvávat. Hlavní cílovou skupinou jsou děti předškolního a mladšího školního věku, ovšem projekt spojil více partnerů a poskytl oporu celým rodinám a skupinám učitelů. Jádrem pomoci se při realizaci stali studenti Učitelství pro 1. stupeň základní školy a Učitelství pro mateřské školy na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně.

Stejně jako se za běžné situace soustředili na rozvoj potřebných kompetencí pro výkon budoucí učitelské profese, i za mimořádných opatření musela nadále pokračovat jejich příprava na profesi. Diskuze nad možnostmi a paralelní potřeba škol a rodin najít oporu pro zvládnutí zcela nových podmínek v péči a vzdělávání dětí vedly od prvotních zásahů k systematické podpoře. Vznikl tak projekt se sítí zapojených škol ze Zlínského regionu s intenzivní spoluprací s mateřskými a základními školami přímo ve Zlíně a okolních obcích. Projekt sledoval a v komunikaci se školami podporoval i školský odbor města Zlína. Budoucí učitelé se individuálně věnovali neprospívajícím dětem, ale zároveň se intenzivní práce s dětmi nad rámec prostředí školní třídy stala důležitým momentem v jejich profesní přípravě.

CO SE PODAŘILO?

Projekt výrazně posunul spolupráci všech zapojených subjektů. Soustředil se na primárně na cílovou skupinu neprospívajících a ohrožených dětí předškolního a mladšího školního věku, ovšem právě proto se neobejde bez zasíťovaných partnerů. Na druhou stranu bylo potřebné vymezit možný okruh, na který nabízená pomoc může směřovat, aby byla účelná. Projekt se tak stal příkladem intenzivní spolupráce studentů učitelství na pod odbornou supervizí na fakultě ve Zlíně, vybraných mateřských a všech základních škol právě v tomto městě a představitelů města se zájmem o stav a podporu vzdělávání za mimořádných podmínek. Poptávka škol byla úspěšně zrealizována. Všichni zapojení aktéři vynaložili množství času k nutné komunikaci a koordinaci, ovšem bez dalších nákladů. Především školy pak získali nejen pomoc, ale i potencionální posilu učitelského sboru. Kromě pomoci přímo dětem ve formě doučování a další péče se studenti zapojili do tvorby materiálů pro distanční výuku, které byly průběžně nabízeny učitelům v zapojených školách. Také učitelé se dostali do nelehké situace. Zaběhlé a léty ověřené způsoby práce přestaly fungovat a učitelé museli hledat nové cesty, jak pomoci dětem a žákům v jejich samostatné domácí přípravě. Nabízené materiály byly inspirací především pro učitele mateřských škol, kteří se při uzavření škol soustředili seznamy úkolů pro děti předškolního věku, a takto zjistili, že i v mateřské škole lze uvažovat o využití technologií pro distanční komunikaci s dětmi.

NABÍDKA ŠKOLÁM

DOUČOVÁNÍ PRO PRVNÍ STUPEŇ ZŠ


Současná doba není jednoduchá. Je spojená s množstvím problémů, které doléhají na školy, rodiny, rodiče, ale především děti. Zkusme jim tedy společně pomoci.

CO NABÍZÍME?

Ústav školní pedagogiky Fakulty humanitních studií UTB ve Zlíně nabízí školám a rodinám bezplatnou pomoc při doučování dětí od 1. do 5. ročníku (s možností pracovat i se žáky v 6. ročníku), a to v předmětech:
• český jazyk a literatura
• anglický jazyk
• matematika
• prvouka
• přírodověda
• vlastivěda
Doučování zabezpečují studenti studijního programu Učitelství pro první stupeň ZŠ pod záštitou mentorů, didaktiků/supervizorů, kteří se etablují odborně v nabízených disciplínách.
Pro školy ve Zlíně jsme k dispozici také pro realizaci workshopů a kurzů pro rodiče a učitele, které pomohou zvládnout momentální situaci. Také nabízíme psychologickou podporu ze strany terapeutů jak pro učitele, tak pro rodiče.
Preferujeme individuální přístup k dítěti i s vědomím, že může mít různé specifické potřeby pro svůj osobnostní vývoj.

JAK TO FUNGUJE?

– přímá i distanční práce studenta a jednoho dítěte (případně se sourozenci)
– studenti docházejí do školy nebo rodiny 1 – 2x týdně podle domluvy a časových možností
– další pomoc distančně (kontrola zasílání úkolů dětí, pomoc s jejich vypracováním, další doučování vybraných předmětů) podle potřeby a domluvy
– postup při zahájení spolupráce: vytipování žáků učiteli/asistenty/výchovným poradcem, žádost o zapojení studentů ÚŠP, zaslání kontaktů na studenty referentkou ÚŠP, zajištění kontaktu s dítětem a rodiči školou, předání potřebných informací studentovi, dohoda o následné komunikaci student – škola – rodiče

Fakulty a součásti

Zavřít