Zpráva o výsledcích hodnocení kvality výuky na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně za LS 2023/2024
22. srpna 2024Hodnocení kvality výuky v letním semestru akademického roku 2023/2024 probíhalo od 6. 5. 2024 do 16. 6. 2024. Studenti byli informováni o hodnocení kvality výuky e-mailem a na sociálních sítích Facebook a Instagram FHS. Ankety se prostřednictvím IS/STAG zúčastnilo 478 studentů prezenční i kombinované formy z celkového počtu 1617 studentů FHS, což představuje 30 %. Počet studentů udává studenty v daném akademickém roce, kteří nemají přerušené studium a kteří mohli hodnotit alespoň jeden z předmětů ankety, tj. předmět zapsaný v daném semestru. Vedle bodového hodnocení studenti FHS uvedli 749 anonymních a 76 podepsaných připomínek k předmětům. Oproti letnímu semestru 2022/2023 se počet anonymních i podepsaných připomínek, spolu s procentem hodnotících studentů snížil (526 anonymních a 77 podepsaných připomínek v LS 2022/2023, 32 % hodnotících studentů). Toto snížení však nepovažujeme za razantní a věříme, že se počet studentů, kteří se zapojují do hodnocení kvality výuky, bude zvyšovat.
Hlavní výsledky:
Studenti odpovídali na čtyři otázky, přičemž hodnocení probíhalo na škále od 1 do 5 bodů. Průměrné hodnocení všech položek ze strany respondentů z FHS činilo 4,2 bodu, což interpretujeme jako vynikající výsledek, který je srovnatelný s hodnocením kvality výuky na jiných fakultách UTB ve Zlíně.
Komentáře studentů jsou pro nás klíčové při posuzování kvality výuky. V rámci komentářů k jednotlivým předmětům se studenti zaměřovali zejména na obsahovou stránku předmětů a jejich význam pro další studium a budoucí profesní uplatnění. Velmi pozitivně hodnotili také vyučující, s průměrným skóre 4,3 bodu. Toto pozitivní hodnocení se projevilo i v množství kladných slovních komentářů, které studenti napříč ústavy a centry FHS poskytli. Studenti zejména oceňovali odbornou kvalifikaci pedagogů, jejich profesionální přístup, důkladnou připravenost na výuku, ochotu pomoci a lidský přístup.
Vedle pozitivních hodnocení a komentářů se objevily i připomínky a návrhy na zlepšení, které se týkaly jak výuky a její organizace v prezenční i kombinované formě, tak i způsobu ukončení předmětů, komunikace mezi studenty a vyučujícími, stejně jako prostředí fakulty, učeben a jejich technického vybavení. Na všechny připomínky, ať již pozitivní, či negativní, se ústavy a vedení fakulty důkladně zaměřují, s cílem eliminovat oprávněné nedostatky a nadále zvyšovat kvalitu výuky.
Další postup:
S připomínkami k předmětům a vyučujícím se seznámili garanti studijních programů, ředitelé ústavů/center i vyučující. Ředitelé a garanti diskutovali negativní komentáře s příslušnými vyučujícími, u relevantních připomínek společně hledali cesty k nápravě. Na ústavech/centrech budou probíhat hospitace a kolegiální zpětné vazby. Ředitelé ústavů/center, garanti studijních programů, garanti předmětů i vyučující odpovídali na anonymní i neanonymní komentáře. Hodnocení kvality výuky bylo diskutováno na poradách ústavů/center. S výsledky hodnocení byli seznámeni členové kolegia děkana, výsledky a závěry z hodnocení kvality výuky budou na zářijovém zasedání představeny členům Akademického senátu.
K hodnocení kvality výuky za LS 2023/2024 uskuteční FHS do konce října 2024 setkání se studenty, kde budou mít studenti možnost diskutovat o studijních záležitostech, výsledcích hodnocení a o přijatých opatřeních. Konkrétní studijní záležitosti a problémy mohou studenti v průběhu semestru projednávat s vyučujícími i v rámci jejich konzultačních hodin a obracet se rovněž na zástupce studentů v Akademickém senátu FHS.
Všem připomínkám a podnětům k výuce, k semestru či k technickému zázemí výuky a prostředí FHS byla a je věnována pozornost. U relevantních a odůvodněných připomínek fakulta i jednotlivé ústavy již podnikly či průběžně podnikají konkrétní kroky ke změně, úpravě, nápravě.
Děkujeme všem studentům, kteří se hodnocení kvality výuky v letním semestru 2023/2024 zúčastnili. Hodnocení, názory, ale i připomínky každého studenta jsou důležitou zpětnou vazbou pro všechny vyučující i pro vedení fakulty a napomáhají k dalšímu zdokonalování výukového procesu.
Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA
Proděkanka pro studium FHS