Podzimní workshop britských a amerických studií 2018
12. listopadu 2018Opět po roce, v pátek 9. listopadu 2018, přivítal Ústav moderních jazyků a literatur vyučující angličtiny základních, středních a jazykových škol na pravidelném workshopu Autumn Workshop on British and American Studies 2018. A témata byla vskutku různorodá!
Nestává se zrovna často, aby lingvistická přednáška začínala chemickým pokusem. Právě tento předvedla pro účastníky první přednášející, Mgr. Jana Kamenická, studentka doktorského studia na Pedagogické fakultě, Katedře lingvodidaktiky a interkulturních studií Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře, Slovensko, se kterou má Ústav moderních jazyků a literatur úzké profesní vztahy. Snažila se účastníkům ukázat, že výuka a učení se není jen o předávání nových informací a získávání vědomostí. Ale aby byl tento proces úspěšný, je třeba žáky a studenty zaujmout, motivovat je – což jak připustili účastníci workshopu, není vždy jednoduché. Na praktických ukázkách z projektů, na kterých spolupracuje, ukázala, jak lze studenty motivovat právě při výuce angličtiny a tím současně zlepšit jejich znalosti.
Zkoušeli jste se někdy zamyslet nad tím, co jsou pravdivé zprávy a co falešné, tzv. fake news které na nás dennodenně chrlí média a sociální sítě? Není to vůbec jednoduché. Ale prostřednictvím detailní analýzy, mimo jiné i použitého jazyka, to jde. Právě na tuto oblast se zaměřil druhý příspěvek M.A. Svitlany Shurmy, Ph.D., odborné asistentky Ústavů jazyků a literatur FHS. Účastníci workshopu se při praktickém rozhodování, které zprávy jsou pravdivé a které tzv. fake news skutečně zapotili!
Třetí příspěvek Mgr. Lenky Drábkové, Ph.D., rovněž odborné asistentky Ústavů moderních jazyků a literatur, se věnoval historii studia kolokací – od doby, kdy se termín kolokace objevil poprvé, kdy byla kolokace definovaná jako termín, včetně struktury a vlastností, přes studium kolokací prostřednictvím analýzy korpusů, za pomoci výkonných počítačů a počítačových programů, až po dnes velmi moderní a praktické studium kolokací při výuce druhého jazyka (second language, L2). Účastníci si mohli vyzkoušet svou znalost kolokací i na praktických cvičeních, na kterých přednášející současně demonstrovala typy cvičení vhodných pro výuku či procvičování kolokací.
Workshopu se zúčastnil i nově jmenovaný ředitel Ústavu moderních jazyků a literatur, Mgr. Libor Marek, Ph.D., který přestože je svým zaměření germanista, měl rovněž možnost vyzkoušet si některé z praktických aspektů diskutovaných témat.
Po ukončení workshopu měli účastníci jedinečnou příležitost prohlédnout si prostory našeho nového Vzdělávacího komplexu, včetně zázemí pro praktickou výuku oborů vyučovaných na FHS. Velké poděkování za komentovanou prohlídku budov patří proděkance pro vnější vztahy, PhDr. Janě Semotamové a Mgr. Janě Býmové, referentce pro vnější vztahy.
Účastníci odcházeli z workshopu s řadou nových dojmů a s vírou, že se všichni opět setkáme na workshopu 2019.
Mgr. Lenka Drábková, Ph.D.
Ústav moderních jazyků a literatur FHS