Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

O nás

Účast na celoživotní učení dospělých a systémy vzdělávání dospělých

Stěžejním výzkumný programem CV FHS je zkoumání (1) faktorů ovlivňujících zapojení dospělých do celoživotního učení a (2) proměny systémů vzdělávání dospělých po celém světě. V rámci tohoto výzkumného programu patří CV FHS k nejprogresivnějším výzkumným centrům v Evropě a je lídrem vývoje nových teoretických přístupů a výzkumných nástrojů.

V posledních letech tým například publikoval:

  • Vaculíková, J., Kočvarová, I. & Kalenda, J. (2023). Cross-national Validation of the Nonparticipation in Nonformal Education Questionnaire: Findings from Adults from Sweden, Germany, United Kingdom, and the Czech Republic. Cogent Education, 10:1, http://doi.org/1080/2331186X.2023.2214672
  • Kalenda, J. Boeren E. & Kočvarová, I. (2023). Exploring attitudes towards adult learning and education: group patterns among participants and non-participants, Studies in Continuing Education, DOI: 1080/0158037X.2023.2199201
  • Kalenda, J. (2023). Participation in Non-formal Adult Education in
    the Czech Republic from 1997 to 2020. In: Schemman, M (Ed.). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung/International Yearbook of Adult Education 2023 (pp. 115–138). Bielefeld: wbv
    https://doi.org/10.3278/I73910W007
  • Vaculíková, J.; Kočvarová, I.; Kalenda, J.; Neupauer Z.; Cvijetić Vukčević M.; Włoch A. (2022). Factor Structure of the Self-Regulation Questionnaire among adult learners from Poland, Serbia, Slovakia, and the Czech Republic. Psicologia: Reflexão e Crítica, 35 (1), 1–11. https://doi.org/10.1186/s41155-022-00241-z
  • Kalenda, J., Gojová, A. & Kalenda, S. (2022). Deindustrialization, Liberalization and Welfare State in the Czech Republic: Unequal Contest. In Baikady R., Sajid S., Przeperski J., Nadesan V., Islam M.R., Gao J. (eds) The Palgrave Handbook of Global Social Problems. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-68127-2_201-1
  • Kalenda, J. & Kočvarová, I. (2022). Enduring inequality: long-term trends and factors in participation in adult education and learning among older adults,Gerontology & Geriatrics Education, DOI: https://doi.org/10.1080/02701960.2022.2156866
  • Kalenda, J., Kočvarová, I., & Vaculíková, J. (2022). Barriers to Participation of Low-educated Workers in Non-formal Education. Journal of Education and Work. Pre-published, 1-16. https://doi.org/10.1080/13639080.2022.2091118
  • Karger, T., Kalenda, J., Kalenda, S. & Kroutilová Nováková, r. (2022). How Disadvantaged Groups Legitimize Non-participation in Adult Education and Training: The Situational Logic of Decision-Making. International Journal of Lifelong Education. https://doi.org/10.1080/02601370.2022.2057606
  • Kalenda, J. & Kočvarová, I. (2022). Why do they not participate? Reasons for non-participation in adult learning and education from the viewpoint of self-determination theory. (RELA) Journal of European Research of Learning and Education of Adults. Pre-published, 1-16. http://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.3535
  • Kalenda, J. & Kočvarová, I. (2022). Participation in non-formal education in risk society. International Journal of Lifelong Education. 41 (2), 146-167. https://doi.org/10.1080/02601370.2020.1808102
  • Kočvarová, I., Vaculíková, J. & Kalenda, J. (2021). Development and Initial Validation of the Cognitive and Non-cognitive Factors of Non-participation in Non-formal Adult Education Questionnaire. Journal of Psychoeducational Assessment. Pre-published, 1–16. http://doi.org/10.1177/07342829211060571
  • Vaculíková, J., Kalenda, J., & Kočvarová, I. (2021). Hidden gender differences in formal and non-formal adult education. Studies in Continuing Education. 43 (1), 33-47. http://doi.org/1080/0158037X.2020.1732334
  • Kalenda, J. (2021) Tři vlny: vývoj teorií účasti dospělých ve vzdělávání. Studia paedagogica, 26(1), 91–124. https://doi.org/10.5817/SP2021-1-4
  • Kalenda, J. & Kočvarová, I. (2021). Od mimoprofesní seberealizace k nezbytnosti pracovně orientovaného vzdělávání: Proměna motivace k neformálnímu vzdělávání dospělých v ČR. Sociologický časopis, 57 (1), 75–100. [https://doi.org/10.13060/csr.2021.001
  • Kalenda, J., Kočvarová, I., & Vaculíková, J. (2020). Determinants of Participation in Non-formal Education in the Czech Republic. Adult Education Quarterly, 70(2), 99–118. http://doi.org/1177/0741713619878391
  • Gavora, P., Vaculíková, J., Kalenda, J., Kálmán, O., Gombos, P., Świgost, M., & Bontová, A. (2020). Comparing metacognitive reading strategies among university students from Poland, Hungary, Slovakia and the Czech Republic. Journal of Further and Higher Education 44(7), 896–910. http://doi.org/10.1080/0309877X.2019.1614545

Fakulty a součásti

Zavřít