Zhodnocení účinnosti alternativních metod výuky, především programu Začít spolu
Členové CV FHS se také podílejí na projektu, který pokračuje v dlouhodobém výzkumu alternativních přístupů, metod a programů, jež jsou využívány v rámci škol hlavního vzdělávacího proudu. V současnosti se směr výzkumu soustředí na program Začít spolu (ZaS). V rámci tohoto aktuálního projektu výzkumný tým rozpracovává systém metodologických (kvantitativních i kvalitativních nástrojů), aby bylo možné zachytit hlavní přínos ZaS (a dalších alternativních přístupů, např. Hejného metody atp.). Tento přínos se projevuje v rozvoji tzv. emočně-kognitivní infrastruktury, jež má významný vliv na rozvoj metakognitivních dovedností žáků.
- Denglerová, D., Kurowski, M. & Šíp, R. Communication as a Means of Development in a School with a High Percentage of Foreign Pupils, Orbis Scholae, 13(3), s. 39–58. https://doi.org/10.14712/23363177.2020.4
- Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus [Why Education and its Actors Fail: Cognitive Landscapes and Nationalism]. Brno: MUNIPress. ISBN: 978-80-210-9377-5
- ŠÍP, Radim et al. (2022). Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. [Towards an Inclusive School: Interaction and Norm]. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-280-0125-4.