Spolupráce s praxí
Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) – Příklad inspirativní praxe
V posledních letech jsme svědky rostoucího počtu žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na českých školách. Každé z těchto dětí je výjimečné a pochází z odlišného kulturního prostředí. Tento trend představuje jak výzvy, tak i jedinečné příležitosti pro český vzdělávací systém.
Během souvislých praxí přicházejí studenti Ústavu školní pedagogiky do kontaktu s žáky s OMJ a často zvažují, jaké aktivity zvolit při výuce s nimi. Kateřina Trsová, studentka pátého ročníku Učitelství pro první stupeň, se rozhodla pracovat s žáky s OMJ kreativním způsobem. Díky své lásce k hudbě přišla s nápadem, který se ukázal být efektivní. Rozhodla se použít svůj hudební talent ke zjednodušení výuky vyjmenovaných slov pro žáky s OMJ. Vymyslela rapovou písničku, která byla nejen rytmická a snadno zapamatovatelná, ale také zábavná. Tento přístup podpořil zapamatování učiva a vytvořil podporující prostředí pro žáky.
Iniciativa studentky měla nečekaný úspěch, který ji vedl k rozhodnutí sdílet své nápady širší veřejnosti. Založila svůj vlastní tiktok účet (katerinatrs_), kde pravidelně zveřejňuje zábavná edukativní videa. Její kanál nabízí řadu krátkých videí, která se neomezují pouze na vyjmenovaná slova, ale zahrnují širší spektrum témat. Oblíbenost jejích videí je vidět i na počtu přehrání, která dosahují několik desítek až set tisíc přehrání.
Příběh studentky ukazuje, jak inovace a kreativita dokáží obohatit výuku a vytvářet inkluzivní prostředí pro všechny.
Projektové dny pro základní školy
Ústav školní pedagogiky se může pyšnit inovativním duchem studentek 4. ročníku Učitelství pro 1. stupeň základní školy. V rámci kurzu Prezentační dovednosti učitelů si budoucí paní učitelky pod vedením dr. Heleny Pospíšilové a Mgr. Terezy Kolumber přichystaly osm projektů pro fakultní základní školy Kvítkovou, Mikoláše Alše a Zlín-Malenovice, které zrealizují ve dnech 9., 16., a 23. dubna 2024.
Na programu jsou témata, která rozšíří obzory a probudí zvědavost žáků – Společně pro lesní domov, Záchrana ostrova pravdy, Letem světem, Jak to uvnitř funguje, Proč jsou včely pro svět nepostradatelné, Tajemství přírodních zákonů, Reklama-svět fantazie nebo pravdy?, Říše zvířecích smyslů. Pod vedením našich studentek budou žáci pracovat na komplexních úkolech za účelem vyřešení reálných problémů nebo odpovědění na složité otázky.
Projektové dny jsou skvělou příležitostí pro studentky, aby si vyzkoušely roli učitelky a získaly zkušenosti s plánováním, organizací a hodnocením projektů. Ústav školní pedagogiky je hrdý na to, že může poskytovat inovativní vzdělávací zkušenosti, které připravují naše studentky na výzvy moderního vzdělávání.
Umíme si poradit aneb Projektový den na Základní škole Mikoláše Alše
Na pondělí 20. listopadu a pátek 24. listopadu 2023 si připravily studentky 2. ročníku studijního programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy v rámci svých praxí projektové dny pro žáky ZŠ Mikoláše Alše. Projekt se tematicky zaměřoval na ochranu člověka za běžných a mimořádných událostí. Pro studentky to byl první větší kontakt s praxí, takže mu byla věnována patřičná pozornost na výuce primární pedagogiky.
Prvního projektového dne se účastnili žáci 4. a 5. ročníku. Během čtyř vyučovacích hodin vystřídali celkem osm stanovišť zaměřených na řešení úkolu či problémové situace. Tělocvična a jídelna se proměnily v místa, kde se žáci zabývali krizovými situacemi. Například se učili tomu, jak poskytnout první pomoc kamarádovi či jak se zachovat při požáru. Mezi neméně důležitá témata patřila bezpečnost na internetu, kyberšikana či zdravý životní styl zahrnující nejen fyzické, ale i duševní zdraví. Na závěr projektového dne naplánovaly studentky soutěž, během které si žáci nové znalosti a dovednosti zopakovali a upevnili.
Druhý projektový den byl určený pro žáky 1. až 3. ročníku. V průběhu dopoledního vyučování čekalo na žáky dvanáct stanovišť. Žáci se naučili, jak se zachovat při setkání s neznámým člověkem, jak zavolat IZS či jak se orientovat v přírodě pomocí kompasu. Kromě toho se žáci věnovali pomoci lidem s hendikepem, poznávání svých emocí a dalším tématům. Konec projektového dne završil kvíz, při němž žáci dokázali, že si opravdu umí poradit v každé situaci.
Kromě edukačního charakteru měl projekt také sociální rozměr při spolupráci a navazování nových přátelství mezi žáky, kteří byli na začátku projektového dne rozděleni do skupin napříč třídami. Na tomto místě patří poděkování vedení školy ZŠ M. Alše ve Zlíně, která dlouhodobě spolupracuje s FHS UTB na přípravě studentů na jejich profesi, jmenovitě paní ředitelce Mgr. Aleně Grajciarové a také všem paním učitelkám, které ochotně pomáhaly při organizaci projektových dnů. Zvláštní poděkování patří studentkám Ústavu školní pedagogiky FHS. Jejich kreativní a poutavé aktivity zaujaly pozornost všech zvídavých žáků.
Text: Marcela Janíková, Tereza Kolumber
Učitelství pro mateřské školy
Předškolní pedagogika
Studenti oborů Učitelství pro mateřské školy a Předškolní pedagogika realizují svou praxi ve fakultních mateřských školách:
Fakultní mateřská škola:
- Univerzitní mateřská škola Qočna
Sídlo MŠ je na náměstí T. G. Masaryka 3050 ve Zlíně, v univerzitní budově U12.
http://qocna.utb.cz
UMŠ Qočna působí jako soukromá firemní mateřská škola. Má aktuálně tři třídy, dvě pracují v heterogenním věkovém složení (od 2 do 5/6 let) a jednu věkově homogenní třídu předškoláků zaměřenou na přípravu dětí na vstup do základní školy (maximálně 13 předškoláků). V současnosti škola pracuje především s dětmi zaměstnanců UTB ve Zlíně, do školy dochází i děti bez příslušnosti k UTB. Úzce spolupracuje s ÚŠP, a to nejenom v rámci pedagogických praxí, ale i prostřednictvím projektových a výzkumných aktivit. V UMŠ pracují na pozici učitelek absolventky ÚŠP.
- Mateřská škola Otrokovice, příspěvková organizace
Sídlo MŠ je na ulici Jana Žižky 1356 v Otrokovicích.
www.mso.wz.cz
MŠ Otrokovice (MŠO), příspěvková organizace je veřejná mateřská škola, které sdružuje 7 organizačních útvarů (tedy 7 mateřských škol, v rámci jedné z nich je i oddělení pro děti od 1 – 3 let). MŠO řídí ředitelka v úzké spolupráci s vedoucími učitelkami pověřenými vedením organizačních útvarů. Jako fakultní škola rovněž úzce spolupracuje s ÚŠP, nejenom v rámci pedagogických praxí studentů, participuje rovněž na několika jeho projektových a výzkumných aktivitách. V MŠO pracuje na pozici učitelek několik absolventek ÚŠP.
Studenti programu Učitelství pro mateřské školy si své praxe plní v mateřských školách, kde je navázána dlouhodobá spolupráce s fakultou nebo v posledním ročníku si studenti svou souvislou praxi plní i ve školách, které dlouhodobou spolupráci navázanou nemají. Seznam škol je k nalezení – Seznam uzavřených smluv pro praxe studentů FHS – Fakulta humanitních studií (utb.cz)
Koordinátor odborné praxe:
Ing. Hana Muchová
TEL:+420 576 037 404 Mobil:+420 734 426 300 E-mail: muchova@utb.cz Kancelář:U18/433Úřední hodiny:
Pondělí 8:00 – 10:30
Středa 8:00 – 10:30
Metodik praxí:
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Studenti oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy školy realizují svou praxi ve smluvních školách:
Fakultní základní školy:
-
- Základní škola Zlín, tř. Svobody 868, přísp. organizace
Tř. Svobody 868, Zlín – Malenovice
www.zsmalenovice.cz - Základní škola Horní Němčí, okres Uherské Hradiště
Horní Němčí 118, 687 64, Horní Němčí
zshornemci.cz
- Základní škola Zlín, tř. Svobody 868, přísp. organizace
Studenti programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy si své praxe plní v základních školách, kde je navázána dlouhodobá spolupráce s fakultou nebo v posledním ročníku si svou souvislou praxi plní i ve školách, které dlouhodobou spolupráci navázanou nemají. Seznam škol je k nalezení – Seznam uzavřených smluv pro praxe studentů FHS – Fakulta humanitních studií (utb.cz)
Koordinátor odborné praxe:
Ing. Hana Muchová
TEL:+420 576 037 404 Mobil:+420 734 426 300 E-mail: muchova@utb.cz Kancelář:U18/433Úřední hodiny:
Pondělí 8:00 – 10:30
Středa 8:00 – 10:30
Metodik praxí:
ke stažení zde (po přihlášení).