Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

Spolupráce s praxí

Projekty

Ústav školní pedagogiky je zapojen do projektu pokusného ověřování s názvem Systém podpory provázejících učitelů s cílem zvyšování kvality pedagogických praxí budoucích učitelů (Č. j.: MSMT-34366/2022-3) pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Garantkou tohoto projektu je doc. PhDr. Marcela Janíková, Ph.D., organizaci a obsah vede Mgr. Marie Pavelková, Ph.D. a lektory jsou především akademičtí pracovníci Ústavu školní pedagogiky i odborní lektoři – učitelé z praxe.

Cílem pokusného ověřování je realizace, ověření a vyhodnocení systému podpory provázejících učitelů, kteří vedou studenty studijních nebo vzdělávacích programů a žáky oborů vzdělání vedoucích k získání odborné kvalifikace učitele mateřské, základní nebo střední na praxích.

Realizací vstupního vzdělávání získají absolventi tohoto vzdělávacího programu znalosti a dovednosti v klíčových oblastech: Znalost profesní přípravy na fakultě s ohledem na roli provázejícího učitele, Vytváření bezpečného prostředí, Společné plánování výuky, Vedení reflektivního dialogu při reflexi výuky, Poskytování efektivní a formativní zpětné vazby, Pozorování a identifikace klíčových aspektů výuky, Sebereflexe provázejícího učitele.

Sérii čtyř workshopů pro provázející učitele mateřských a základních škol uvedl workshop zaměřený na vymezení základních informací o systému praxí v učitelských studijních programech, dále na vyjasnění vzájemných očekávání od fakulty, vyučujících VŠ a studentů. Cílem prvního setkání také bylo nastavit respektující a partnerskou komunikaci, objasnit pravidla spolupráce a otevřít diskusi k významu provázejícího učitele a jeho klíčové roli ve vedení studenta v přípravě k budoucí profesi učitele.

Další workshopy budou provázející učitele rozvíjet především ve vedení, strukturování reflexe a reflektivního rozhovoru, dále se lektoři zaměří na vybrané aspekty plánována pozorování výuky studenta a provázejícího učitele nebo identifikaci klíčových aspektů výuky s dovedností poskytování efektivní a formativní zpětné vazby.

Smyslem celého projektu je systematicky rozvíjet mentorské a reflektivní dovednosti provázejících učitelů, což napomáhá jejich profesnímu rozvoji a možnosti zapojit se do přípravy budoucích učitelů, spolupodílet se na zkvalitňování pedagogických praxí a rozvíjet spolupráci univerzity se školami.

Fakulty a součásti

Zavřít