TA ČR – Technologická agentura České republiky
TA ČR – Program ÉTA
Koncepce vzdělávání pro generaci Alfa s využitím badatelských principů učení se v mateřské škole
- Reg. č.: TL02000331
- Řešitel: doc. PaedDr. Jana Majerčíková, PhD.
- Výstup projektu (TL02000331-V2): Bádání dětí předškolního věku – vzdělávací software pro učitele
-
Anotace: Projekt reaguje na požadavky 4. průmyslové revoluce (Průmysl 4.0) týkající se i revitalizace strategií i obsahu vzdělávání. Současné děti předškolního věku jsou sociology označovány jako generace Alfa. Jsou to děti narozené po roce 2010. Předpokládá se u nich dramatická změna způsobu života, protože technika a technologie jsou integrální součástí všech jeho dimenzí. Je tedy potřebné uvažovat nad tím, jak má být komponována jejich aktuální školní příprava s ohledem na jejich optimální fungování v období dospělosti. V tomto kontextu je vhodné využít model badatelského vzdělávání jako přístup, který umožňuje vytvářet a rozvíjet schopnosti a dovednosti žáků, dětí hledat a objevovat, zkoumat a porozumět vědeckým pojmům, odkrývat vědecké principy a uvažovat nad jejich uplatňováním v reálném životě. Typickými odběrateli výsledků projektu budou mateřské školy a jejich učitelé. Výsledkem bude koncepce vzdělávání založená na formování sociálních a kognitivních dovedností dětí s využitím badatelských principů učení se. Projekt podpoří rozvoj profesních kompetencí učitelů a rovněž budoucích učitelů mateřských škol.
Nálepkování intelektově nadaných dětí ve školním prostředí
- Reg. č.: TL03000191
- Řešitel: Mgr. Eva Klimecká, Ph.D.
- Anotace: Rozvoj péče o nadané děti je vedle benefitů spojen i problémy, které souvisejí s nešetrným zacházením s nálepkou „nadaný“. Nálepkování negativně ovlivňuje rozvoj nadaného dítěte, zasahuje i široké okolí. Cílem projektu je identifikovat a analyzovat jevy podporující (nevhodné) nálepkování nadaných dětí ve školním prostředí, navrhnout a v praxi ověřit metodiku eliminující nálepkování, ukotvit zjištěnou teorii a aktivně šířit výsledky odborné pedagogické veřejnosti. Řešitelský tým je složen ze zástupců základních i hraničních pedagogických a psychologických disciplín. Výstupy jsou 2 články v odborném periodiku (Jsc), uspořádání workshopů (W), konference (M) a tvorba metodiky pro učitele (NmetC).