Medailonky prezentujících
Mehmet Bicakci
M.A. Mehmet Bicakci je studentem doktorského studijního programu oboru psychologie na Hacettepe University v Turecku. V současnosti působí jako hostující akademický pracovník na Friedrich-Alexander Universitat v Německu, a to v rámci projektu the Global Talent Mentoring. Výzkumně se zabývá sociální psychologií nadaných jedinců a teoriemi nadání se zaměřením na podvýkonné nadané studenty. Ve své disertační práci se věnuje problematice nálepkování nadaných.
Monika Delinčáková
Mgr. Monika Delinčáková působí jako učitelka 1. stupně na Základní škole Ostrava-Hrabůvka, Provaznická, kde vyučuje ve třídě v konceptu Světa vzdělání. Externě spolupracuje s Pedagogickou fakultou Ostravské univerzity, kde vede projektové práce studentů ke státní zkoušce. Specializuje se na témata projektová výuka a edukace nadaných žáků. Lektoruje pro učitele základních škol v rámci tématu nadání, a to ve spolupráci s NPI ČR, Světem vzdělání a Menzou ČR.
Petr Dostál
prof. Ing. Petr Dostál, CSc. působí na Ústavu informatiky Vysokého učení technického v Brně. Je profesorem oboru Ekonomika a management. Oblastmi jeho odborného zájmu je aplikace metod soft computing v podnikání a využívání umělé inteligence v rozhodování. Jeho publikační aktivity jsou také zaměřeny na problematiku nadání, v níž publikoval 4 odborné články indexované na Web of Science.
Jana Marie Havigerová
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. je docentkou v oboru Klinická psychologie. Působí na Univerzitě Hradec Králové, kde vyučuje psychologické disciplíny zejména pro obory Učitelství pro mateřské školy a Učitelství pro první stupeň základní školy. Středobodem výzkumných aktivit je verbální komunikace (mluvená i psaná), osobnost a jejich vzájemné psycholingvistické souvislosti. Problematice nadání se věnuje přibližně 15 let, je autorkou dvou monografií a řady výzkumných studií k tématu (viz ORCid 0000-0002-2614-4200), působí jako zástupce vysokých škol v Metodických kabinetech sítě podpory nadání NPI.
Zdeňka Chocholoušková
RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. působí jako Garantka podpory nadání v Národním pedagogickém institutu ČR a zároveň i jako Krajská koordinátorka podpory nadání Národního pedagogického institutu ČR v Plzeňském kraji. Věnuje se zejména práci se školami a s pedagogickými pracovníky v systému podpory nadání a propojení s aktéry v kraji, v České republice i na mezinárodní úrovni. Dlouhodobě se zabývá vzděláváním učitelů jak v pregraduální přípravě, tak v celoživotním vzdělávání. Zaměřuje se na botaniku, didaktiku biologie, terénní výuku a využívání aktivizačních metod ve výuce. Je autorkou více než stovky odborných a popularizačních publikací.
Zdeňka Jančíková
PaedDr. Zdeňka Jančíková, Ph.D. pracuje jako ředitelka Základní školy Zlín – Malenovice, tř. Svobody, v níž se spolu s týmem pedagogů od roku 2007 věnuje výuce nadaných žáků na I. stupni. Na téma Vzdělávání nadaných dětí zpracovala disertační práci, v níž se zabývala faktory, které považují učitelé nadaných žáků za důležité při práci s touto populací dětí. V dlouholeté praxi vzdělávání nadaných dětí získala mnohé zkušenosti, které ráda sdílí jako členka krajské sítě podpory nadání ve Zlínském kraji a při rozmanitých příležitostech, např. jako externí lektor na UTB ve Zlíně, PdF UP v Olomouci, či v JCCM Brno.
Eva Klimecká
Mgr. Eva Klimecká, Ph.D. působí na Centru výzkumu Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Odborně i prakticky se věnuje problematice nadání. Externě spolupracuje s Národním pedagogickým institutem ČR na pozici Krajský koordinátor podpory nadání ve Zlínském kraji. Je hlavní řešitelkou projektu TAČR „Nálepkování intelektově nadaných dětí ve školním prostředí“, TL03000191-P.
Josef Molnár
Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc. působí na Ústavu pedagogiky a sociálních studií PdF a Katedře algebry a geometrie PřF UP v Olomouci. Dříve proděkan PřF UP a vedoucí Kabinetu pedagogické přípravy PřF UP, akreditovaný zástupce ČR v asociaci Kangourou sans Frontières, reprezentant ČR v International Commission on Mathematical Instruction. Publikační činnost, projektové aktivity a další odborné zájmy zaměřuje na didaktiku matematiky, rozvíjení prostorové představivosti, popularizaci matematiky, soutěže a práci s talenty. Je hlavní autor kompletní řady učebnic matematiky pro 1. – 9. třídu. Působil jako garant Olomouckého matematického korespondenčního semináře pro talentované žáky SŠ, vedl žáky a studenty v rámci SOČ a SVOČ, inicioval a organizuje Podzimní školy péče o talenty MAKOS (30. ročník) a soutěž Matematický klokan v ČR (28. ročník).
Jiří Mudrák
Doc. Mgr. Jiří Mudrák, PhD. se habilitoval v oboru pedagogická psychologie na Pedagogické fakultě UK a působí na Psychologickém ústavu Akademie věd a Filozofické fakultě UK, kde se ve svém výzkumu mj. věnuje sociálním a motivačním faktorům, které ovlivňují rozvoj vzdělávacího potenciálu v průběhu života a v různých vývojových kontextech. V současné době se podílí na několika výzkumných projektech zaměřených na analýzu vzdělávacích podmínek ovlivňujících úspěšný vzdělávací rozvoj dětí a dospívajících a také zkoumá pracovní a organizační podmínky na českých vzdělávacích institucích.
Alena Nováková
PhDr. Alena Nováková působí jako učitelka na základní škole Křídlovická v Brně, kde má rovněž roli fakultního učitele. Spolupracuje s Národním pedagogickým institutem ČR, Jihomoravským centrem pro mezinárodní mobilitu, Mensou ČR a nakladatelstvím Didaktis. Je spolupracovníkem projektu TAČR „Nálepkování intelektově nadaných dětí ve školním prostředí“, TL03000191-P. V rámci publikační činnosti se věnuje tvorbě učebnic pro Didaktis a Koumáka. Spolupracovala na tvorbě televizního pořadu Kvarteto – Výjimečné talenty.
Věra Olšáková
PhDr. Věra Olšáková je jednatelka a ředitelka Academic School v Uherském Hradišti. Škola se zaměřuje na práci s nadanými žáky, jejich rodiči a na práci v různých projektech se stejným zaměřením. Je spoluautorkou komentářů k řadě učebnic pro ZŠ nakladatelství Prodos, dříve působila jako aktivní členka výboru Společnosti učitelů matematiky JČMF a pracovní skupiny při MŠMT pro práci s nadanými. Úzce spolupracuje s Přírodovědeckou Fakultou UP v Olomouci.
Šárka Portešová
Doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. se dlouhodobě zabývá problematikou psychologie nadaných dětí a možnostmi jejich identifikace a rozvoje. Zejména se věnuje tématu dvojí výjimečnosti a vývoji nadaní u dětí ve velmi útlém věku. Na katedře psychologie FSS MU přednáší pedagogickou psychologii.
Jolanta Sajdera
Dr. Jolanta Sajdera, Ph.D. působí jako pedagožka a odborná asistentka na Fakultě pedagogiky a psychologie Univerzity v Krakově. Zabývá se kvalitativním výzkumem paradigmatu věnovanému fenoménu privatizace vzdělávacích institucí, podporou dětského vývoje a dětstvím a vzdělávací politikou v Polsku.
Eva Sovjáková
Mgr. Eva Sovjáková vystudovala obor Učitelství pro 1. stupeň na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Již 9. rokem vyučuje na 1. stupni nadané žáky ve speciálních třídách na základní škole ve Zlíně – Malenovicích. Zajímá se o respektující výchovu, pedagogiku Montessori, Hejného metodu, RWCT. Ráda kombinuje vše tak, aby to vyhovovalo potřebám žáků v její třídě. V praxi vzdělávání nadaných dětí získala mnohaleté zkušenosti, které ráda sdílí mezi kolegy.
Iva Staňková
PhDr. Iva Staňková, Ph.D. působí na Ústavu pedagogických věd Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Má doktorát ze sociální pedagogiky a pedagogiky. Učí předměty Základy pedagogiky, Moderní pedagogika, Inovativní přístupy ve vzdělávání, Sociální komunikace a další. Centrum jejího výzkumného i odborného zájmu je inkluzivní vzdělávání a oblast vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Je zapojena v několika významných tuzemských i evropských projektech (TAČR, IKAP II, ALLERT), které řeší oblast specifik edukace nadaných a mimořádně nadaných dětí. Je součástí týmu, který pomáhá školám nastavit systematickou péči o nadané žáky.
Lenka Venterová
PhDr. Lenka Venterová, Ph.D. působí na Centru výzkumu Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, kde vystudovala Sociální pedagogiku a navazující doktorské studium pedagogiky. Kromě toho působí v neziskové organizaci Za sklem o. s. a jako externí lektor na Institutu celoživotního vzdělávání Mendelovy Univerzity v Brně, kde vzdělává (mimo jiné) i asistenty pedagoga. Odborně se věnuje problematikám poruch autistického spektra a nadání, je autorkou několika domácích i zahraničních publikací, recenzentem Manuálu pro metodiku šetření dětí s poruchou autistického spektra a součástí projektu Evropské rozvojové agentury ALLERT.
Eva Vondráková
PhDr. Eva Vondráková je spoluzakladatelka a předsedkyně Společnosti pro talent a nadání (STaN) a zakladatelka Klubu rodičů a učitelů STaN. Pracuje jako poradenská a školní psycholožka. Jejím celoživotním projektem je vytvoření funkčního systému péče o nadané. Je autorkou projektu Centra pro rozvoj nadání, zakladatelkou poradenského Centra Filip, spoluautorkou projektu Mensa gymnázia. Byla předsedkyní organizačního výboru konference WCGTC (Světové rady pro nadané a talentované děti, 2011), členkou přípravného výboru ECHA konference (Evropská rada pro vysoké schopnosti, jejich výzkum a rozvoj, Ljubljana 2014) a mezinárodní konference STaN 2019. Je Národní korespondent ECHA pro ČR a Slovensko a delegát WCGTC. Publikuje a přednáší v ČR i v zahraničí.
Albert Ziegler
Prof. Albert Ziegler, Ph.D. je profesorem pedagogické psychologie a výzkumu excelence na Univerzitě Erlangen-Norimberk v Německu. Je zakládajícím ředitelem Statewide Counseling and Research Center for the Gifted. Publikoval přibližně 450 knih, kapitol a článků z oblasti rozvoje talentu a pedagogické psychologie. Vyvinul Actiotope Model of Giftedness, který prosazuje systémové pojetí nadání. V jeho výzkumu jsou jeho hlavní zájmy učební zdroje a efektivní vzdělávací prostředí, samoregulované učení, mentoring a identifikace nadaných. Je bývalým viceprezidentem European Council for High Ability (ECHA) a zakládajícím předsedou European Talent Support Network (ETSN) a v roce 2017 byl jmenován ředitelem World Giftedness Center in Dubai.