OP JAK – Implementace dlouhodobého záměru Zlínského kraje
- Název projektu: Implementace dlouhodobého záměru Zlínského kraje
- Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/23_018/0012212
- Operační program: Operační program Jan Amos Komenský
- Období realizace projektu: 1. 3. 2025 – 30. 6. 2028
- Příjemce dotace: Zlínský kraj
- Financování: Operační program Jan Amos Komenský – 76,74 %, Státní rozpočet – 13,26 %, Zlínský kraj – 10 %
- Všeobecný cíl projektu:
Hlavním cílem projektu je zkvalitnění vzdělávání ve Zlínském kraji prostřednictvím podpory klíčových oblastí identifikovaných v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ve Zlínském kraji (2024–2028) a v souladu s národními strategickými prioritami Strategie 2030+. Projekt přispívá k rozvoji kariérového poradenství, prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání, zajištění rovného přístupu k vzdělávání a podpoře rozvoje klíčových kompetencí žáků i pedagogických pracovníků. Důraz je kladen na modernizaci vzdělávacích metod, podporu pedagogů v celoživotním vzdělávání a systematické zvyšování kvality poradenských služeb ve školách a školských zařízeních.
Projekt reaguje na současné výzvy vzdělávacího systému, jako jsou digitální transformace, inkluze a potřeba individuálního přístupu, dále podporuje koordinovanou spolupráci mezi vzdělávacími institucemi, regionálními partnery a veřejnou správou.
Cílem je vytvoření vzdělávacího prostředí, které umožní maximální rozvoj potenciálu žáků a pedagogů, přispěje k regionálnímu rozvoji a dlouhodobě posílí konkurenceschopnost a udržitelnost vzdělávacího systému ve Zlínském kraji.
Partner projektu: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Rozpočet partnera: 5 709 024,38 Kč
Období realizace partnera: 9/2025 – 6/2028
Realizované aktivity partnera:
KA2.3 Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání a rozvoj potenciálu každého žáka
Cílem aktivity je podpora opatření a aktivit, které přispějí ke snižování nerovností ve vzdělávání, posílí kompetence pedagogických pracovníků, umožní žákům identifikovat svůj potenciál a dále ho rozvíjet. Je zaměřena na zvýšení vlivu škol na vzdělávací výsledky žáků. Jedná se nejenom o „žáky se speciálními vzdělávacími potřebami“ (tj. žáci se zdravotním postižením, žáci se zdravotním znevýhodněním a žáci se sociálním znevýhodněním) či „nadané a mimořádně nadané žáky“ zařazené v „podpůrných opatřeních“, ale o všechny žáky, kteří vyžadují individuální přístup vzhledem k jejich speciálně vzdělávacím potřebám, anebo demonstrovaným znakům indikujícím k potenciálu nadání.
Aktivita bude realizována prostřednictvím metodické podpory a vzdělávací akcí.
V rámci aktivity bude poskytována metodická podpora pedagogickým pracovníkům v oblasti rozvoje potenciálu každého žáka, která bude založena na poskytování odborných konzultací a sdílení. Metodická podpora poskytnutá pedagogickým pracovníkům v rámci odborných konzultací a kulatých stolů bude následně podkladem pro zpracování obecného metodického postupu práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a žáky nadanými.