Inspirace pro učitele
Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) – Příklad inspirativní praxe
V posledních letech jsme svědky rostoucího počtu žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na českých školách. Každé z těchto dětí je výjimečné a pochází z odlišného kulturního prostředí. Tento trend představuje jak výzvy, tak i jedinečné příležitosti pro český vzdělávací systém.
Během souvislých praxí přicházejí studenti Ústavu školní pedagogiky do kontaktu s žáky s OMJ a často zvažují, jaké aktivity zvolit při výuce s nimi. Kateřina Trsová, studentka pátého ročníku Učitelství pro první stupeň, se rozhodla pracovat s žáky s OMJ kreativním způsobem. Díky své lásce k hudbě přišla s nápadem, který se ukázal být efektivní. Rozhodla se použít svůj hudební talent ke zjednodušení výuky vyjmenovaných slov pro žáky s OMJ. Vymyslela rapovou písničku, která byla nejen rytmická a snadno zapamatovatelná, ale také zábavná. Tento přístup podpořil zapamatování učiva a vytvořil podporující prostředí pro žáky.
Iniciativa studentky měla nečekaný úspěch, který ji vedl k rozhodnutí sdílet své nápady širší veřejnosti. Založila svůj vlastní tiktok účet (katerinatrs_), kde pravidelně zveřejňuje zábavná edukativní videa. Její kanál nabízí řadu krátkých videí, která se neomezují pouze na vyjmenovaná slova, ale zahrnují širší spektrum témat. Oblíbenost jejích videí je vidět i na počtu přehrání, která dosahují několik desítek až set tisíc přehrání.
Příběh studentky ukazuje, jak inovace a kreativita dokáží obohatit výuku a vytvářet inkluzivní prostředí pro všechny.