Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

2019

GA ČR – Grantová agentura České republiky

Dynamika autoregulace u sociálně vyloučených žáků

  • Reg. č.: 17-04816S
  • Řešitel: Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
  • Anotace: Sociální odmítnutí a sociální exkluze žáků působí jako intenzivní psychosociální stresor. V prostředí školy se s určitou podobou sociálního vyloučení lze setkat téměř v každé třídě. Snahy o znovu začlenění vyloučeného jedince do sociální skupiny jsou však poměrně obtížné. Výzkumy ukazují, že v důsledku sociálního odmítnutí, které je provázeno prožitkem tzv. sociální bolesti, nejsou aktivovány mechanismy, které podporují snahu jedince o znovu začlenění do skupiny a dochází paradoxně k opačné tendenci, tj. k nárůstu selfish a self-defeating behavior. Prostřednictvím tohoto projektu chceme zjistit, jaká je struktura autoregulačních mechanismů u dětí vyloučených z třídního kolektivu, odhalit, jak tyto mechanismy fungují v závislosti na procesu sociálního odmítání a najít latentní faktory, které oslabují nebo posilují autoregulačním mechanismy u sociálně vyloučených žáků. Díky tomuto poznání můžeme porozumět dynamické povaze autoregulace, která působí jako inhibitor nebo katalyzátor sociálního vyloučení a navrhnout možnosti rozvoje autoregulace u sociálně vyloučených žáků.

Bílá místa neformálního vzdělávání dospělých v České republice: Neúčastníci a jejich sociální světy

  • Reg. č.: 19-00987S
  • Řešitel: Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
  • Anotace: Přes výraznou mezinárodní akumulaci poznatků o účastnících neformálního vzdělávání a bariérách jejich vzdělávání nebyla v České republice doposud dostatečně adresována problematika osob neúčastnících se vzdělávání dospělých a kognitivních a non-kognitivních determinant jejich neúčasti. V tomto ohledu bude cílem projektu analýza kognitivních a nonkognitivních determinant neúčasti na neformálním vzdělávání dospělých v České republice u sociálních skupin s nejvyšším výskytem vzdělávacích bariér a nejnižší úrovní účasti na něm. Pro tento účel je předložen tříletý projekt základního výzkumu se smíšeným metodologickým designem s kombinací postupů kvalitativní výzkumné strategie na bázi zakotvené teorie a kvantitativní metodologie měřící distribuci znaků na výběrovém vzorku české populace validním a reliabilním výzkumným nástrojem. Díky tomu dojde k ověření zjištění získaných z kvalitativní výzkumné fáze a jejich generalizace na úroveň ČR. Výsledkem projektu bude zasazení závěrů projektu do národního rámce vzdělávací politiky a jejich konfrontace se situací ve středoevropském kontextu.

Fakulty a součásti

Zavřít