Projekt Mezinárodního visegrádského fondu
Prezentace projektu Rozvoj podnikatelských kompetencí u generace Alfa na základních a středních školách
Cíl: Poskytnout učitelům přístup ke sbírce příkladů dobré praxe a metodickým materiálům.
Realizace Česká republika:
doc. Ing. Petr Novák, Ph.D., Ústav podnikové ekonomiky, Fakulta managementu a ekonomiky, UTB ve Zlíně
Ing. Lukáš Zlámal, Ústav podnikové ekonomiky, Fakulta managementu a ekonomiky, UTB ve Zlíně
PhDr. Barbora Petrů Puhrová, Ph.D., Ústav školní pedagogiky, Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně
Zdroj: Visegrádská platforma pro vzdělávání k podnikavosti je společnou iniciativou Polska, Česka, Maďarska a Slovenska, jejímž cílem je rozvíjet podnikavé kompetence a podnikatelské dovednosti žáků základních a středních škol pro 21. století.
Platforma vznikla v rámci projektu Development of Entrepreneurship Competencies among Generation Alpha in Primary and Secondary Schools a slouží jako centrální zdroj inspirace, příkladů dobré praxe a praktických nástrojů pro pedagogy. Podporuje začleňování podnikavosti do výuky a pomáhá učitelům rozvíjet u žáků kreativitu, iniciativu a schopnost řešit problémy.
Projekt Mezinárodního visegrádského fondu

V rámci realizace výzkumu projektu k podpoře podnikavosti žáků na základních školách byly v květnu a červnu 2024 realizovány osobní návštěvy v Základní škole Židlochovice, která je zapojena do projektu Projekt KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji (https://www.zszidlochovice.cz/administrativa/projekty-skoly/) a jednoznačně je příkladem dobré praxe k rozvoji kompetence k podnikavosti. V přívětivém prostředí školy byl realizován rozhovor s učiteli, kteří koncepčně podporují komponenty kompetence k podnikavosti a velmi sdílně popisovali zkušenosti s projekty, které realizují se svými žáky. Podobně inspirativní bylo setkání v ZŠ a MŠ Podomí (https://www.zspodomi.cz/zakladni-skola/podnikava-skola/), která získala certifikát Podnikavá škola a své žáky vede především k týmové práci podporující rozvoj školy, budování podnětného prostředí nebo projekty k rozvoji prezentačních dovedností žáků.
Další fází výzkumu bude získávání dat z dotazníků od žáků, dále zapojení škol s aktivním přístupem k podnikavosti či zájmem o tuto oblast. Cílem tohoto projektu je získat co nejširší skupinu základních škol, které budou cíleně rozvíjet, sdílet a vytvářet prostředí podporující podnikavost žáků.
