Transdisciplinarita v kurikulu a výuce v preprimárním a primárním vzdělávání
Podstatou projektu je rozpracování východisek pro výzkumná zaměření pracovníků ústavu vztahujících se k oborově-didaktickým aspektům kurikula a výuky orientované na preprimární a primární vzdělávání. Konkrétně jde o vytvoření teoreticko-metodologického rámce pro témata jako jsou: výuková komunikace a interakce, kritická období přechodu z MŠ do ZŠ a z 1. stupně na 2. stupeň ZŠ, možnosti podpory dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, specifické didaktické přístupy k dětem s obtížemi k učení, bezpečné prostředí a wellbeing ve škole, oborová specifika při utváření představ a pojmů u žáků. Jako metody sběru dat budou využity některé z těchto metod: videostudie, polostrukturované rozhovory, obsahová analýza, konceptová analýza, dotazník, případové studie. Výzkumné šetření bude provedeno u učitelů v MŠ a 1. stupně ZŠ. Data budou analyzována z různých hledisek (podle typu dat). Výsledky budou publikovány formou časopiseckých studií. Předpokládá se i jejich sekundární využití pro další studie, které vzniknou na základě vytvoření výzkumných týmů a jejichž cílem je mj. podpořit spolupráci napříč ústavem i fakultou.