Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

2024

IGA (Interní grantová agentura) – specifický vysokoškolský výzkum

Determinanty autoregulace učení žáků středních škol

  • Registrační číslo: IGA/FHS/2022/001
  • Řešitel: student DSP
  • Garant: doc. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.
  • Doba řešení projektu: 1. 1. 2022 – 31. 12. 2024

Anotace: Záměrem procesu autoregulace učení je to, aby se stal žák aktivním aktérem vlastního procesu učení a to po stránce metakognitivní, činnostní i motivační. V rámci tohoto procesu se snaží dosáhnout předem stanovených učebních cílů, iniciovat a řídit vlastní poznávací úsilí, včetně využívání studijních strategií. Nebude se jednat pouze o samotnou autoregulaci učení, ale i o používání efektivních strategií učení cizímu jazyku, což patří mezi významná a aktuální témata pedagogiky, pedagogické psychologie a v neposlední řadě i didaktiky. Cílem projektu je tedy zjistit úroveň autoregulace učení na vybraném souboru žáků středních škol v nejlépe a nejhůře hodnoceném kraji v České republice na základě vykonání státní maturitní zkoušky v oblasti cizího jazyka (včetně zjištění míry motivace, míry použití kognitivních, metakognitivních a volních strategií). Dále se nám jedná o zjištění diferencovanosti úrovně autoregulace učení v oblasti cizích jazyků. Taktéž nás zajímají rozdíly v úrovni autoregulace učení v oblasti cizích jazyků u chlapců a dívek. Chceme odhalit jaké strategie studenti středních škol preferují a naopak jaké strategie opomíjejí v nejlépe i nejhůře hodnoceném kraji. V neposlední řadě se zaměříme na vliv vnímané intenzity sociálních činitelů na autoregulaci učení studentů středních škol a na jejich volbu strategií učení v nejlépe i nejhůře hodnoceném kraji.

 

Spiritualita v rámci edukačního procesu žáků středních škol

  • Registrační číslo: IGA/FHS/2023/001
  • Řešitel: student DSP
  • Garant: doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
  • Doba řešení projektu: 1. 1. 2023 – 31. 12. 2025

Anotace: Navrhovaný projekt „Spiritualita v rámci edukačního procesu žáků středních škol“ je zaměřen na vztah spirituality a vybraných edukačních fenoménů: (1) školní úspěšnosti, (2) hierarchii hodnot žáků a (3) jejich „místu kontroly“. Projekt vychází z kvantitativního metodologického pojetí. V dotazníkovém šetření budou využity nástroje Sebepojetí školní úspěšnosti, Rokeachův test hierarchie hodnot a Škála místa kontroly Zemanová a Dolejš, kterými budou prozkoumány výše uvedené vztahy.

 

Pedagogické aspekty akademického stresu

  • Registrační číslo: IGA/FHS/2024/001
  • Řešitel: Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA (PhDr. Iva Staňková, Ph.D.; studenti MSP)
  • Garant: Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA
  • Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2025

Anotace: Projekt navazuje na realizovaný projekt Akademické prostředí: úspěch a stres, který byl financován interním grantovým projektem IGA/FHS/2021/001. V návaznosti na výsledky tohoto projektu si aktuální projekt klade za cíl analyzovat pedagogické aspekty akademického stresu, a to za pomoci rozmanitých kvantitativních i kvalitativních nástrojů. Výzkumným souborem pro zvolený výzkum jsou studenti vysokých škol v České republice. Řešitelé předpokládají, že výsledky výzkumu budou využitelné v procesu snižování studentské neúspěšnosti na vysokých školách, což je v souladu se strategickými dokumenty nejen UTB, ale i dalších univerzit – Plán realizace Strategického záměru Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na období 21+ pro rok 2023 (Pilíř A: VZDĚLÁVÁNÍ, Priorita č. 1 – Realizovat otevřené, flexibilní a kvalitní vzdělávání reagující na nové potřeby trhu práce a společenské výzvy 21. století). Zároveň identifikované faktory mohou sloužit jako podpůrné nástroje práce se studentem, díky čemuž lze efektivněji rozvíjet kompetence pro 21. století (Strategický záměr ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021).

 

Motivace k účasti na vzdělávání a školení dospělých

  • Registrační číslo: IGA/FHS/2024/002
  • Řešitel: student DSP
  • Garant: doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
  • Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026

Anotace: Přestože motivace ke vzdělávání dospělých patří ke klasickým tématům výzkumu v poli vzdělávání dospělých, v posledních deseti letech jí bylo věnováno relativně málo empirické pozornosti. Navrhovaný projekt je proto zaměřen na tři témata, které s tímto jevem souvisejí: (1) proměny motivace dospělých ke vzdělávání (proměny forem motivace a její síly), (2) vztah mezi self-efficacy a motivací dospělých ke vzdělávání a (3) vliv situačních faktorů (případných umocňovatelů) v podobě přístupu zaměstnavatelů a osob blízkých na tuto motivaci. Projekt vychází z kvantitativního metodologického pojetí a předpokládá sběr dat na reprezentativním vzorku dospělé populace v ČR. V dotazníkovém šetření budou využity následující nástroje: modifikovaná česká verze Education Participation Scale (EPS), Motivated Strategies for Learning Questionnaire a nástroj pro měření důvodů v účasti v systémech vzdělávání dospělých (Reason for Participation in ALS Scale). Data budou primárně analyzována za pomoci faktorové analýzy a vícenásobné lineární regrese. Na vztah mezi self-efficacy, situačními faktory a motivací k účasti ve vzdělávání dospělých bude aplikována Path Analysis. Výsledky šetření lze využít ke zlepšení vzdělávacích programů pro dospělé, navržení systému podpory a incentiv s ohledem na aktuální požadavky společnosti a profesní uplatnění.

 

Protektivní faktory studentské angažovanosti žáků základních škol

  • Registrační číslo: IGA/FHS/2024/003
  • Řešitel: student DSP
  • Garant: doc. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.
  • Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026

Anotace: Navrhovaný projekt Protektivní faktory studentské angažovanosti žáků základních škol se zaměřuje na vliv protektivních faktorů (socioekonomický status a klima pro práci s chybou) na rozvoj studentské angažovanosti u žáků základních škol. Cílem je zjistit míru studentské angažovanosti v jejích třech dimenzích nejprve v závislosti na socioekonomickém statusu poté v závislosti na vnímaném klimatu pro práci s chybou. A konečně porovnat jejich vliv na rozvoj studentské angažovanosti. V kvantitativně orientovaném výzkumu budou na zjištění míry studentské angažovanosti použity tři sebehodnotící dotazníky využité v předchozích studiích. Pro zjištění socioekonomického statusu bude využit Dotazník pro zjišťování sociálně-ekonomického statusu žáků základních a středních škol. Pro zjištění vnímaného klima pro práci s chybou bude sloužit Error climate questionnaire.

 

Spirituální gramotnost v preprimárním vzdělávání

  • Registrační číslo: IGA/FHS/2024/004
  • Řešitel: student DSP
  • Garant: prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D.
  • Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026

Anotace: Téma spirituální gramotnosti v preprimárním vzdělávání dosud nebylo v ČR empiricky zkoumáno. Navrhovaný projekt je zaměřen na porozumění projevům spirituální gramotnosti v rozvoji předškolních dětí ve dvou liniích: (1) projevy spirituální gramotnosti dětí v mateřské škole ve volné hře a v řízené činnosti; (2) vnímání možností rozvoje spirituální gramotnosti předškolních dětí optikou jejich učitelek. Projekt vychází z kvalitativního metodologického pojetí, sběr dat proběhne formou přímého pozorování (videozáznam činnosti dětí) a nestrukturovaného rozhovoru s učitelkami, data budou analyzována interpretativní fenomenologickou analýzou. Výsledky získané tímto projektem mohou doplnit nejenom dosavadní teoretické deskripce fenoménu spirituální gramotnosti, ale také obohatit téma podpory životního vzkvétání (flourishing) dětí předškolního věku.

Fakulty a součásti

Zavřít