IGA (Interní grantová agentura) – specifický vysokoškolský výzkum
Spiritualita v rámci edukačního procesu žáků středních škol
- Registrační číslo: IGA/FHS/2023/001
- Řešitel: student DSP
- Školitel: doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2023 – 31. 12. 2025
- Anotace: Navrhovaný projekt „Spiritualita v rámci edukačního procesu žáků středních škol“ je zaměřen na vztah spirituality a vybraných edukačních fenoménů: (1) školní úspěšnosti, (2) hierarchii hodnot žáků a (3) jejich „místu kontroly“. Projekt vychází z kvantitativního metodologického pojetí. V dotazníkovém šetření budou využity nástroje Sebepojetí školní úspěšnosti, Rokeachův test hierarchie hodnot a Škála místa kontroly Zemanová a Dolejš, kterými budou prozkoumány výše uvedené vztahy.
Pedagogické aspekty akademického stresu
- Registrační číslo: IGA/FHS/2024/001
- Řešitel: Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA (PhDr. Iva Staňková, Ph.D.; studenti MSP)
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2025
- Anotace: Projekt navazuje na realizovaný projekt Akademické prostředí: úspěch a stres, který byl financován interním grantovým projektem IGA/FHS/2021/001. V návaznosti na výsledky tohoto projektu si aktuální projekt klade za cíl analyzovat pedagogické aspekty akademického stresu, a to za pomoci rozmanitých kvantitativních i kvalitativních nástrojů. Výzkumným souborem pro zvolený výzkum jsou studenti vysokých škol v České republice. Řešitelé předpokládají, že výsledky výzkumu budou využitelné v procesu snižování studentské neúspěšnosti na vysokých školách, což je v souladu se strategickými dokumenty nejen UTB, ale i dalších univerzit – Plán realizace Strategického záměru Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na období 21+ pro rok 2023 (Pilíř A: VZDĚLÁVÁNÍ, Priorita č. 1 – Realizovat otevřené, flexibilní a kvalitní vzdělávání reagující na nové potřeby trhu práce a společenské výzvy 21. století). Zároveň identifikované faktory mohou sloužit jako podpůrné nástroje práce se studentem, díky čemuž lze efektivněji rozvíjet kompetence pro 21. století (Strategický záměr ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021).
Motivace k účasti na vzdělávání a školení dospělých
- Registrační číslo: IGA/FHS/2024/002
- Řešitel: student DSP
- Školitel: doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026
- Anotace: Přestože motivace ke vzdělávání dospělých patří ke klasickým tématům výzkumu v poli vzdělávání dospělých, v posledních deseti letech jí bylo věnováno relativně málo empirické pozornosti. Navrhovaný projekt je proto zaměřen na tři témata, které s tímto jevem souvisejí: (1) proměny motivace dospělých ke vzdělávání (proměny forem motivace a její síly), (2) vztah mezi self-efficacy a motivací dospělých ke vzdělávání a (3) vliv situačních faktorů (případných umocňovatelů) v podobě přístupu zaměstnavatelů a osob blízkých na tuto motivaci. Projekt vychází z kvantitativního metodologického pojetí a předpokládá sběr dat na reprezentativním vzorku dospělé populace v ČR. V dotazníkovém šetření budou využity následující nástroje: modifikovaná česká verze Education Participation Scale (EPS), Motivated Strategies for Learning Questionnaire a nástroj pro měření důvodů v účasti v systémech vzdělávání dospělých (Reason for Participation in ALS Scale). Data budou primárně analyzována za pomoci faktorové analýzy a vícenásobné lineární regrese. Na vztah mezi self-efficacy, situačními faktory a motivací k účasti ve vzdělávání dospělých bude aplikována Path Analysis. Výsledky šetření lze využít ke zlepšení vzdělávacích programů pro dospělé, navržení systému podpory a incentiv s ohledem na aktuální požadavky společnosti a profesní uplatnění.
Protektivní faktory studentské angažovanosti žáků základních škol
- Registrační číslo: IGA/FHS/2024/003
- Řešitel: student DSP
- Školitel: doc. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026
- Anotace: Navrhovaný projekt Protektivní faktory studentské angažovanosti žáků základních škol se zaměřuje na vliv protektivních faktorů (socioekonomický status a klima pro práci s chybou) na rozvoj studentské angažovanosti u žáků základních škol. Cílem je zjistit míru studentské angažovanosti v jejích třech dimenzích nejprve v závislosti na socioekonomickém statusu poté v závislosti na vnímaném klimatu pro práci s chybou. A konečně porovnat jejich vliv na rozvoj studentské angažovanosti. V kvantitativně orientovaném výzkumu budou na zjištění míry studentské angažovanosti použity tři sebehodnotící dotazníky využité v předchozích studiích. Pro zjištění socioekonomického statusu bude využit Dotazník pro zjišťování sociálně-ekonomického statusu žáků základních a středních škol. Pro zjištění vnímaného klima pro práci s chybou bude sloužit Error climate questionnaire.
Spirituální gramotnost v preprimárním vzdělávání
- Registrační číslo: IGA/FHS/2024/004
- Řešitel: student DSP
- Školitel: prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026
- Anotace: Téma spirituální gramotnosti v preprimárním vzdělávání dosud nebylo v ČR empiricky zkoumáno. Navrhovaný projekt je zaměřen na porozumění projevům spirituální gramotnosti v rozvoji předškolních dětí ve dvou liniích: (1) projevy spirituální gramotnosti dětí v mateřské škole ve volné hře a v řízené činnosti; (2) vnímání možností rozvoje spirituální gramotnosti předškolních dětí optikou jejich učitelek. Projekt vychází z kvalitativního metodologického pojetí, sběr dat proběhne formou přímého pozorování (videozáznam činnosti dětí) a nestrukturovaného rozhovoru s učitelkami, data budou analyzována interpretativní fenomenologickou analýzou. Výsledky získané tímto projektem mohou doplnit nejenom dosavadní teoretické deskripce fenoménu spirituální gramotnosti, ale také obohatit téma podpory životního vzkvétání (flourishing) dětí předškolního věku.
Riziková hra dětí předškolního věku
- Registrační číslo: IGA/FHS/2025/001
- Řešitel: Mgr. Eliška Suchánková, Ph.D. (Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D., Mgr. Anna Petr Šafránková, Ph.D., studenti MSP)
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2025 – 31. 12. 2026
- Anotace: Projekt se zaměřuje na téma rizikové hry dětí, kterému dosud nebyla v České republice věnována pozornost. Riziková hra dětí je chápána jako vzrušující forma hry, která zahrnuje riziko fyzického zranění. Jedním z významných přínosů rizikové hry je osvojení životních dovedností („life mastery“) a zvládání nepříznivých situací, výzev, emocí a problémů nejen vlastních, ale i druhých osob. Výzkumy ukazují, že rodičovská kontrola se významně promítá do schopnosti dětí kontrolovat své chování a emoce. Můžeme proto předpokládat, že se kontrola rizikové hry ze strany dospělých, tj. rodičů i učitelů, může promítat do seberegulace dětí. Cílem projektu je proto zjistit, jak rodiče dětí předškolního věku a učitelky mateřských škol vnímají rizikovou hru dětí a jaká je jejich míra kontroly dětí. Chceme zjistit, jaká je úroveň seberegulace dětí předškolního věku a zda vnímaná míra rizikovosti hry a míra kontroly ze strany rodičů a učitelek mateřských škol souvisí s úrovní seberegulace dětí předškolního věku. Výzkumný soubor tvoří děti předškolního věku, rodiče dětí předškolního věku a učitelky mateřských škol z České republiky. Ke sběru dat je využito testování a dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu mohou posloužit jako východisko hlubšího zkoumání tohoto tématu s následným intervenčním přenosem do praxe.
Míra zvědomení pedagogických konceptů u dobrovolných pedagogů volného času v oblasti výchovy v přírodě v České tábornické unii, z.s.
- Registrační číslo: IGA/FHS/2025/002
- Řešitel: student DSP
- Školitel: prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2025 – 31. 12. 2027
- Anotace: Výzkumný projekt se zaměřuje na zkoumání míry zvědomění a aplikace pedagogických konceptů mezi dobrovolnými pedagogy volného času v České tábornické unii (ČTU). Dobrovolní pedagogové hrají zásadní roli při výchově dětí a mládeže prostřednictvím aktivit v přírodě. Projekt si klade za cíl prozkoumat, jak tito pedagogové vnímají a implementují teoretické základy pedagogiky v rámci své praxe, a identifikovat klíčové faktory, které ovlivňují úspěšnost jejich výchovných přístupů. Výzkum využívá kombinaci kvalitativních a kvantitativních metod, včetně rozhovorů a Q-metodologie, což umožňuje zkoumat jak subjektivní zkušenosti pedagogů, tak jejich postojové struktury. Výsledky projektu mohou přispět k rozvoji neformálního vzdělávání a zlepšení školících programů pro dobrovolníky v ČTU, stejně jako nabídnout cenné poznatky pro pedagogické praxe zaměřené na výchovu v přírodě.
Analýza učebnic českého jazyka a jejich využívání při rozvoji jazykových kompetencí žáků na příkladu učiva o slovesech ve 4. – 6. ročníku
- Registrační číslo: IGA/FHS/2025/003
- Řešitel: student DSP
- Školitel: doc. PhDr. Marcela Janíková, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2025 – 31. 12. 2027
- Anotace: Projekt se zaměřuje na analýzu učebnic českého jazyka a jejich využití při rozvoji jazykových kompetencí žáků na 2. stupni základních škol, konkrétně při výuce sloves ve 4. až 6. ročníku. Hlavním cílem je zkoumat, jak učebnice podporují výuku sloves, jejich prezentaci a procvičování, a zda přispívají k plynulému přechodu mezi ročníky. Součástí projektu je také hodnocení přístupu učitelů k využití učebnic a jejich doplňování o další výukové metody, s cílem posílit kontinuitu výuky a praktické uplatnění jazykových znalostí žáků v reálných komunikačních situacích.
Matematické znalosti obsahu v pregraduální přípravě učitelů primárního vzdělávání
- Registrační číslo: IGA/FHS/2025/004
- Řešitel: student DSP
- Školitel: doc. PhDr. Marcela Janíková, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2025 – 31. 12. 2026
- Anotace: Předkládaný projekt FHS IGA se zabývá matematickými znalostmi obsahu v pregraduální přípravě učitelů primárního vzdělávání. Jeho hlavním cílem je komparovat projektované kurikulum studentů prezenčního studia studijních programů Učitelství pro 1. stupeň základní školy s osvojeným kurikulem výběru studentů daného programu na FHS UTB. První šetření představuje komparaci projektovaného kurikula v pregraduální přípravě v podobě kvantitativní obsahové analýzy matematicky orientovaných předmětů studijních plánů vybraných studijních programů. Data z analýzy budou následně statisticky vyhodnocena. Projektovým výstupem prvního šetření bude odborný článek typu Jost. Druhé šetření představuje konstruování a následnou pilotáž vlastního výzkumného nástroje mapujícího matematické znalosti obsahu studentů studijního programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy na FHS UTB ve Zlíně. Data z šetření budou statisticky analyzována a komparována s daty z předešlého šetření. Projektovým výstupem druhého šetření bude odborný článek typu Jimp Q3. Vzniklý výzkumný nástroj bude následně využit v navazující fázi disertačního výzkumu navrhovatele.