IGA (Interní grantová agentura) – specifický vysokoškolský výzkum
Spiritualita v rámci edukačního procesu žáků středních škol
Registrační číslo: IGA/FHS/2023/001
Řešitel: student DSP
Školitel: doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
Doba řešení projektu: 1. 1. 2023 – 31. 12. 2025
Anotace: Navrhovaný projekt „Spiritualita v rámci edukačního procesu žáků středních škol“ je zaměřen na vztah spirituality a vybraných edukačních fenoménů: (1) školní úspěšnosti, (2) hierarchii hodnot žáků a (3) jejich „místu kontroly“. Projekt vychází z kvantitativního metodologického pojetí. V dotazníkovém šetření budou využity nástroje Sebepojetí školní úspěšnosti, Rokeachův test hierarchie hodnot a Škála místa kontroly Zemanová a Dolejš, kterými budou prozkoumány výše uvedené vztahy.
Pedagogické aspekty akademického stresu
Registrační číslo: IGA/FHS/2024/001
Řešitel: Mgr. Jana Martincová, Ph.D., MBA (PhDr. Iva Staňková, Ph.D.; studenti MSP)
Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2025
Anotace: Projekt navazuje na realizovaný projekt Akademické prostředí: úspěch a stres, který byl financován interním grantovým projektem IGA/FHS/2021/001. V návaznosti na výsledky tohoto projektu si aktuální projekt klade za cíl analyzovat pedagogické aspekty akademického stresu, a to za pomoci rozmanitých kvantitativních i kvalitativních nástrojů. Výzkumným souborem pro zvolený výzkum jsou studenti vysokých škol v České republice. Řešitelé předpokládají, že výsledky výzkumu budou využitelné v procesu snižování studentské neúspěšnosti na vysokých školách, což je v souladu se strategickými dokumenty nejen UTB, ale i dalších univerzit – Plán realizace Strategického záměru Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na období 21+ pro rok 2023 (Pilíř A: VZDĚLÁVÁNÍ, Priorita č. 1 – Realizovat otevřené, flexibilní a kvalitní vzdělávání reagující na nové potřeby trhu práce a společenské výzvy 21. století). Zároveň identifikované faktory mohou sloužit jako podpůrné nástroje práce se studentem, díky čemuž lze efektivněji rozvíjet kompetence pro 21. století (Strategický záměr ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021).
Motivace k účasti na vzdělávání a školení dospělých
Registrační číslo: IGA/FHS/2024/002
Řešitel: student DSP
Školitel: doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026
Anotace: Přestože motivace ke vzdělávání dospělých patří ke klasickým tématům výzkumu v poli vzdělávání dospělých, v posledních deseti letech jí bylo věnováno relativně málo empirické pozornosti. Navrhovaný projekt je proto zaměřen na tři témata, které s tímto jevem souvisejí: (1) proměny motivace dospělých ke vzdělávání (proměny forem motivace a její síly), (2) vztah mezi self-efficacy a motivací dospělých ke vzdělávání a (3) vliv situačních faktorů (případných umocňovatelů) v podobě přístupu zaměstnavatelů a osob blízkých na tuto motivaci. Projekt vychází z kvantitativního metodologického pojetí a předpokládá sběr dat na reprezentativním vzorku dospělé populace v ČR. V dotazníkovém šetření budou využity následující nástroje: modifikovaná česká verze Education Participation Scale (EPS), Motivated Strategies for Learning Questionnaire a nástroj pro měření důvodů v účasti v systémech vzdělávání dospělých (Reason for Participation in ALS Scale). Data budou primárně analyzována za pomoci faktorové analýzy a vícenásobné lineární regrese. Na vztah mezi self-efficacy, situačními faktory a motivací k účasti ve vzdělávání dospělých bude aplikována Path Analysis. Výsledky šetření lze využít ke zlepšení vzdělávacích programů pro dospělé, navržení systému podpory a incentiv s ohledem na aktuální požadavky společnosti a profesní uplatnění.
Protektivní faktory studentské angažovanosti žáků základních škol
Registrační číslo: IGA/FHS/2024/003
Řešitel: student DSP
Školitel: doc. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.
Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026
Anotace: Navrhovaný projekt Protektivní faktory studentské angažovanosti žáků základních škol se zaměřuje na vliv protektivních faktorů (socioekonomický status a klima pro práci s chybou) na rozvoj studentské angažovanosti u žáků základních škol. Cílem je zjistit míru studentské angažovanosti v jejích třech dimenzích nejprve v závislosti na socioekonomickém statusu poté v závislosti na vnímaném klimatu pro práci s chybou. A konečně porovnat jejich vliv na rozvoj studentské angažovanosti. V kvantitativně orientovaném výzkumu budou na zjištění míry studentské angažovanosti použity tři sebehodnotící dotazníky využité v předchozích studiích. Pro zjištění socioekonomického statusu bude využit Dotazník pro zjišťování sociálně-ekonomického statusu žáků základních a středních škol. Pro zjištění vnímaného klima pro práci s chybou bude sloužit Error climate questionnaire.
Spirituální gramotnost v preprimárním vzdělávání
Registrační číslo: IGA/FHS/2024/004
Řešitel: student DSP
Školitel: prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D.
Doba řešení projektu: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026
Anotace: Téma spirituální gramotnosti v preprimárním vzdělávání dosud nebylo v ČR empiricky zkoumáno. Navrhovaný projekt je zaměřen na porozumění projevům spirituální gramotnosti v rozvoji předškolních dětí ve dvou liniích: (1) projevy spirituální gramotnosti dětí v mateřské škole ve volné hře a v řízené činnosti; (2) vnímání možností rozvoje spirituální gramotnosti předškolních dětí optikou jejich učitelek. Projekt vychází z kvalitativního metodologického pojetí, sběr dat proběhne formou přímého pozorování (videozáznam činnosti dětí) a nestrukturovaného rozhovoru s učitelkami, data budou analyzována interpretativní fenomenologickou analýzou. Výsledky získané tímto projektem mohou doplnit nejenom dosavadní teoretické deskripce fenoménu spirituální gramotnosti, ale také obohatit téma podpory životního vzkvétání (flourishing) dětí předškolního věku.
Riziková hra dětí předškolního věku
Registrační číslo: IGA/FHS/2025/001
Řešitel: Mgr. Eliška Suchánková, Ph.D. (Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D., Mgr. Anna Petr Šafránková, Ph.D., studenti MSP)
Doba řešení projektu: 1. 1. 2025 – 31. 12. 2026
Anotace: Projekt se zaměřuje na téma rizikové hry dětí, kterému dosud nebyla v České republice věnována pozornost. Riziková hra dětí je chápána jako vzrušující forma hry, která zahrnuje riziko fyzického zranění. Jedním z významných přínosů rizikové hry je osvojení životních dovedností („life mastery“) a zvládání nepříznivých situací, výzev, emocí a problémů nejen vlastních, ale i druhých osob. Výzkumy ukazují, že rodičovská kontrola se významně promítá do schopnosti dětí kontrolovat své chování a emoce. Můžeme proto předpokládat, že se kontrola rizikové hry ze strany dospělých, tj. rodičů i učitelů, může promítat do seberegulace dětí. Cílem projektu je proto zjistit, jak rodiče dětí předškolního věku a učitelky mateřských škol vnímají rizikovou hru dětí a jaká je jejich míra kontroly dětí. Chceme zjistit, jaká je úroveň seberegulace dětí předškolního věku a zda vnímaná míra rizikovosti hry a míra kontroly ze strany rodičů a učitelek mateřských škol souvisí s úrovní seberegulace dětí předškolního věku. Výzkumný soubor tvoří děti předškolního věku, rodiče dětí předškolního věku a učitelky mateřských škol z České republiky. Ke sběru dat je využito testování a dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu mohou posloužit jako východisko hlubšího zkoumání tohoto tématu s následným intervenčním přenosem do praxe.
Míra zvědomení pedagogických konceptů u dobrovolných pedagogů volného času v oblasti výchovy v přírodě v České tábornické unii, z.s.
Registrační číslo: IGA/FHS/2025/002
Řešitel: student DSP
Školitel: prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D.
Doba řešení projektu: 1. 1. 2025 – 31. 12. 2027
Anotace: Výzkumný projekt se zaměřuje na zkoumání míry zvědomění a aplikace pedagogických konceptů mezi dobrovolnými pedagogy volného času v České tábornické unii (ČTU). Dobrovolní pedagogové hrají zásadní roli při výchově dětí a mládeže prostřednictvím aktivit v přírodě. Projekt si klade za cíl prozkoumat, jak tito pedagogové vnímají a implementují teoretické základy pedagogiky v rámci své praxe, a identifikovat klíčové faktory, které ovlivňují úspěšnost jejich výchovných přístupů. Výzkum využívá kombinaci kvalitativních a kvantitativních metod, včetně rozhovorů a Q-metodologie, což umožňuje zkoumat jak subjektivní zkušenosti pedagogů, tak jejich postojové struktury. Výsledky projektu mohou přispět k rozvoji neformálního vzdělávání a zlepšení školících programů pro dobrovolníky v ČTU, stejně jako nabídnout cenné poznatky pro pedagogické praxe zaměřené na výchovu v přírodě.
Analýza učebnic českého jazyka a jejich využívání při rozvoji jazykových kompetencí žáků na příkladu učiva o slovesech ve 4. – 6. ročníku
Registrační číslo: IGA/FHS/2025/003
Řešitel: student DSP
Školitel: doc. PhDr. Marcela Janíková, Ph.D.
Doba řešení projektu: 1. 1. 2025 – 31. 12. 2027
Anotace: Projekt se zaměřuje na analýzu učebnic českého jazyka a jejich využití při rozvoji jazykových kompetencí žáků na 2. stupni základních škol, konkrétně při výuce sloves ve 4. až 6. ročníku. Hlavním cílem je zkoumat, jak učebnice podporují výuku sloves, jejich prezentaci a procvičování, a zda přispívají k plynulému přechodu mezi ročníky. Součástí projektu je také hodnocení přístupu učitelů k využití učebnic a jejich doplňování o další výukové metody, s cílem posílit kontinuitu výuky a praktické uplatnění jazykových znalostí žáků v reálných komunikačních situacích.
Matematické znalosti obsahu v pregraduální přípravě učitelů primárního vzdělávání
Registrační číslo: IGA/FHS/2025/004
Řešitel: student DSP
Školitel: doc. PhDr. Marcela Janíková, Ph.D.
Doba řešení projektu: 1. 1. 2025 – 31. 12. 2026
Anotace: Předkládaný projekt FHS IGA se zabývá matematickými znalostmi obsahu v pregraduální přípravě učitelů primárního vzdělávání. Jeho hlavním cílem je komparovat projektované kurikulum studentů prezenčního studia studijních programů Učitelství pro 1. stupeň základní školy s osvojeným kurikulem výběru studentů daného programu na FHS UTB. První šetření představuje komparaci projektovaného kurikula v pregraduální přípravě v podobě kvantitativní obsahové analýzy matematicky orientovaných předmětů studijních plánů vybraných studijních programů. Data z analýzy budou následně statisticky vyhodnocena. Projektovým výstupem prvního šetření bude odborný článek typu Jost. Druhé šetření představuje konstruování a následnou pilotáž vlastního výzkumného nástroje mapujícího matematické znalosti obsahu studentů studijního programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy na FHS UTB ve Zlíně. Data z šetření budou statisticky analyzována a komparována s daty z předešlého šetření. Projektovým výstupem druhého šetření bude odborný článek typu Jimp Q3. Vzniklý výzkumný nástroj bude následně využit v navazující fázi disertačního výzkumu navrhovatele.
Na webových stránkách UTB využíváme soubory cookies, které jsou ukládány do vašeho zařízení. Některé z těchto cookies jsou nezbytné pro správné fungování stránky a nelze je deaktivovat. Další nám pomáhají vylepšovat web, sledovat návštěvnost nebo personalizovat reklamu. Tyto cookies jsou volitelné a o jejich použití můžete rozhodnout sami. Dejte nám prosím vědět, jaké cookies chcete povolit. Více o souborech cookies
Cookies jsou malé soubory, které webové stránky ukládají ve vašem prohlížeči. Cookies běžně slouží k rozlišování jednotlivých uživatelů, ukládají se do nich uživatelské předvolby nebo anonymní informace o tom, které části našeho webu navštívíte. Rozhodnutí o ukládání cookies je na vás. Můžete je povolit všechny, odmítnout nebo vybrat jen některé. Stačí prozkoumat jednotlivé kategorie a změnit výchozí nastavení.
Jedná se o krátkodobé cookies, které zajišťují správnou funkci našich stránek, a proto je nelze vypnout.
Soubor cookie
Životnost
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
mdocs-f23d4887cc59eaf5d74998a5389151af
session
No description
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
pll_language
1 year
The pll _language cookie is used by Polylang to remember the language selected by the user when returning to the website, and also to get the language information when not available in another way.
qtrans_front_language
1 year
This cookie is set by qTranslate WordPress plugin. The cookie is used to manage the preferred language of the visitor.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Soubor cookie
Životnost
Popis
X-AB
1 day
Cookie associated with embedding content from Snapchat.
Tyto cookies nám pomáhají porozumět, jak naše webové stránky používáte. Jsou anonymní a sdělují nám informace sloužící k dalšímu vylepšování webu.
Soubor cookie
Životnost
Popis
_dc_gtm_UA-120672567-6
1 minute
No description
_dc_gtm_UA-120672567-7
1 minute
No description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_1HP1PTTJR4
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gat_UA-120672567-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
sid
1 month
The sid cookie contains digitally signed and encrypted records of a user’s Google account ID and most recent sign-in time.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
Marketingové cookies nám umožňují zobrazovat relevantní reklamu návštěvníkům našeho webu a vyhodnocovat její úspěšnost.
Soubor cookie
Životnost
Popis
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
MUID
1 year 24 days
Bing sets this cookie to recognize unique web browsers visiting Microsoft sites. This cookie is used for advertising, site analytics, and other operations.
NID
6 months
NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.