IGA (Interní grantová agentura) – specifický vysokoškolský výzkum
Determinanty autoregulace učení žáků středních škol
- Registrační číslo: IGA/FHS/2022/001
- Řešitel: DSP H21000 (studentka DSP)
- Garant: doc. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2022 – 31. 12. 2024
- Anotace: Záměrem procesu autoregulace učení je to, aby se stal žák aktivním aktérem vlastního procesu učení a to po stránce metakognitivní, činnostní i motivační. V rámci tohoto procesu se snaží dosáhnout předem stanovených učebních cílů, iniciovat a řídit vlastní poznávací úsilí, včetně využívání studijních strategií. Nebude se jednat pouze o samotnou autoregulaci učení, ale i o používání efektivních strategií učení cizímu jazyku, což patří mezi významná a aktuální témata pedagogiky, pedagogické psychologie a v neposlední řadě i didaktiky. Cílem projektu je tedy zjistit úroveň autoregulace učení na vybraném souboru žáků středních škol v nejlépe a nejhůře hodnoceném kraji v České republice na základě vykonání státní maturitní zkoušky v oblasti cizího jazyka (včetně zjištění míry motivace, míry použití kognitivních, metakognitivních a volních strategií). Dále se nám jedná o zjištění diferencovanosti úrovně autoregulace učení v oblasti cizích jazyků. Taktéž nás zajímají rozdíly v úrovni autoregulace učení v oblasti cizích jazyků u chlapců a dívek. Chceme odhalit jaké strategie studenti středních škol preferují a naopak jaké strategie opomíjejí v nejlépe i nejhůře hodnoceném kraji. V neposlední řadě se zaměříme na vliv vnímané intenzity sociálních činitelů na autoregulaci učení studentů středních škol a na jejich volbu strategií učení v nejlépe i nejhůře hodnoceném kraji.
Spiritualita v rámci edukačního procesu žáků středních škol
- Registrační číslo: IGA/FHS/2023/001
- Řešitel: H220483 (student DSP)
- Garant: doc. Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2023 – 31. 12. 2025
Anotace: Navrhovaný projekt „Spiritualita v rámci edukačního procesu žáků středních škol“ je zaměřen na vztah spirituality a vybraných edukačních fenoménů: (1) školní úspěšnosti, (2) hierarchii hodnot žáků a (3) jejich „místu kontroly“. Projekt vychází z kvantitativního metodologického pojetí. V dotazníkovém šetření budou využity nástroje Sebepojetí školní úspěšnosti, Rokeachův test hierarchie hodnot a Škála místa kontroly Zemanová a Dolejš, kterými budou prozkoumány výše uvedené vztahy.
Podpora při mimoškolním vzdělávání dětí v pěstounské péči ve Zlínském kraji
- Registrační číslo: IGA/FHS/2023/002
- Řešitel: H21002 (studentka DSP)
- Garantka: prof. Mgr. Soňa Kalenda, Ph.D.
- Doba řešení projektu: 1. 1. 2023 – 31. 12. 2024
Anotace: Projekt je případovou studií Zlínského kraje zaměřující se na oblast mimoškolního vzdělávání dětí v pěstounské a poručnické péči zajišťovaného sítí sociálních služeb a nestátních neziskových organizací pro cílovou skupinu ohrožených dětí. Hlavním cílem projektu je zmapovat situaci v oblasti sociálních služeb a neziskových organizací, které podporují mimoškolní vzdělávání ohrožených dětí, respektive dětí, které vyrůstají v náhradní rodinné péči. S ohledem na to, že děti v pěstounské péči potřebují širokou škálu podpory, a to i v oblasti vzdělávání, jsou na náhradní rodiče kladeny vysoké nároky, které často nejsou schopni sami naplnit a potřebují v oblasti školní přípravy pomoc a podporu. Výsledky výzkumu budou sloužit pro navržení metodických postupů směřujících ke zkvalitnění systému mimoškolního vzdělávání zaměřeného na školní přípravu dětí vyrůstajících v pěstounské péči ve Zlínském kraji.