Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

Ústav školní pedagogiky

Inspirace pro učitele

Výuka Metodiky anglického jazyka II MŠ

vyučující předmětu: PhDr. Beata Horníčková, Ph.D.

V letním semestru v rámci projektu OP JAK navštívily učitelky MŠ výuku předmětu Metodika anglického jazyka pro MŠ II. Přínos této spolupráce spočívá zejména v možnosti studentů získat praktické zkušenosti, které obohacují jejich vzdělání a připravují je na reálné situace ve třídě. Učitelky prezentovaly zajímavé aktivity a předávaly studentům tipy, jak efektivně vyučovat angličtinu v mateřské škole. Studenti měli možnost si vyzkoušet různé aktivity, jako je práce s robotickou hračkou Bee-Bot, využití flashcards, sekvenčních karet, písní, dramatizaci a další aktivity. Dále si odnesli praktické tipy na realizaci formativního hodnocení a vedení k sebehodnocení dětí pomocí karet ctností a dalších metod. Tyto zkušenosti jsou pro studenty nesmírně přínosné, neboť jim umožňují aplikovat teoretické znalosti v praxi a rozvíjet jejich pedagogické dovednosti.

 

Vybrané hračky vytvořené v rámci předmětu Hra a její edukační využití v mateřské škole

vyučující předmětu: Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
tvůrci hraček: studenti 1. ročníku Učitelství pro mateřské školy (denní a kombinovaná forma studia)

Desktopová hra s enviromentálním zaměřením, která využívá pro děti známého prinicipu, a to postupu na herním plánu. Dítě na jednotlivých polí (dle piktogramů) plní úkoly – odpovídá na otázky. Hra může sloužit k hodnocení splnění kognitivních cílů v dané oblasti, opakování apod.

Knížka, které dětem slouží k rozvoji jemné motoriky, a to plněním jednotlivých úkolů. Napomáhá dětem při učení barev, ale rozvíjí i fantazii, představivost dětí.

Tato hračka je primárně orientována na tzv. citovou přitažlivost. Medvídek, kterého si dítě zcela jistě pojmenuje má však sadu různých oblečků, které napomáhají nejen k učení se tématům blízkým ročním obdobím, ale i významných událostí v roce. Nedílnou součástí je i podpora rozvoje jemné motoriky u dětí.

Knížka s výraznými hmatovými prvky sloužící primárně k rozvoji jemné motoriky, a to i formou jedoduchých her.
 

Hra využívající barevné kamínky, která děti učí nejen barvy (česky i anglicky), ale i čísla, písmena a rozvíjí slovní zásobu pomocí obrazců, které děti skládají. Děti si samozřejmě mohou z kamínku skládat své vlastní obrazce, hádat vzájemně o co se jedná, popř. si mohou vymýšlet obdobné hry.

Tento “herní stůl” jako hračka seznamuje děti se světem kolem nás. Jednotlivá patra jsou rozdělena na prostředí vzduchu – země – vody. Dětem k vizualizaci napomáhá nejen horizontální zpracování, ale i diferenciace jednotlivých prostředí dle tvarů, které jsou využity. Učitel může využívat i diferenciaci na den a noc, domácí zvířata a les. Při spontání hře mohou děti rozvíjet svou představivost a fantazii.

 

Hra zaměřena na postřeh, která využívá známých principů z jiných her. Děti hází třemi kostkami a snaží se najít bonbon daného barevného složení. Bonbony lze vyrobit i ve dvoubarevném provedení či jednobarevném pro “nejmenší” děti.

Domeček, který je zaměřen primárně na rozvoj jemné motoriky a hmatu. Využívá množství materiálů, které se děti učí rozpoznávat, vnímat rozdíly apod. Domeček lze kompletně rozložit. Děti pracují s tkaničkami, knoflíky, zipy, suchými zipy, kolíčky, cvočky apod. Samozřejmě domeček slouží i při spontánních hrách jako domeček pro panenky, plyčáky apod.

Tato herní pomůcka opět využívá funkce hračky, kteoru nazýváme citová přitažlivost. Ultimativní součástí jsou ručně háčkované želvičky, které si děti rozeberou a poté opět uloží do velké želvičky. Herní pomůcka dále využívá různých herních karet, plánků apod. Důležitá je však role želviček, které mohou dětem pomáhat i zástupně plnit úkoly.

Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) – Příklad inspirativní praxe

V posledních letech jsme svědky rostoucího počtu žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na českých školách. Každé z těchto dětí je výjimečné a pochází z odlišného kulturního prostředí. Tento trend představuje jak výzvy, tak i jedinečné příležitosti pro český vzdělávací systém.

Během souvislých praxí přicházejí studenti Ústavu školní pedagogiky do kontaktu s žáky s OMJ a často zvažují, jaké aktivity zvolit při výuce s nimi.  Kateřina Trsová, studentka pátého ročníku Učitelství pro první stupeň, se rozhodla pracovat s žáky s OMJ kreativním způsobem. Díky své lásce k hudbě přišla s nápadem, který se ukázal být efektivní. Rozhodla se použít svůj hudební talent ke zjednodušení výuky vyjmenovaných slov pro žáky s OMJ. Vymyslela rapovou písničku, která byla nejen rytmická a snadno zapamatovatelná, ale také zábavná. Tento přístup podpořil zapamatování učiva a vytvořil podporující prostředí pro žáky.

Iniciativa studentky měla nečekaný úspěch, který ji vedl k rozhodnutí sdílet své nápady širší veřejnosti. Založila svůj vlastní tiktok účet (katerinatrs_), kde pravidelně zveřejňuje zábavná edukativní videa. Její kanál nabízí řadu krátkých videí, která se neomezují pouze na vyjmenovaná slova, ale zahrnují širší spektrum témat. Oblíbenost jejích videí je vidět i na počtu přehrání, která dosahují několik desítek až set tisíc přehrání.

Příběh studentky ukazuje, jak inovace a kreativita dokáží obohatit výuku a vytvářet inkluzivní prostředí pro všechny.

Fakulty a součásti

Zavřít