O nás
Centrum výzkumu Fakulty humanitních studií (CV FHS) tvoří tým výzkumníků a vzdělavatelů, kteří společně analyzují nová data týkající se rovného přístupu k učení dětí a dospělých.
Výsledky tohoto výzkumu posouvají nejen hranice poznání o nerovnostech v celoživotním učení, inkluzivním vzdělávání a účinnosti vzdělávacích procesů, ale slouží i informovanému rozhodování stakeholderů v oblasti vzdělávací politiky a každodenní vzdělávací praxe.
Mise
Naším posláním je identifikovat klíčové transformační procesy v učení dětí a dospělých, které ovlivňují rovnost v přístupu k němu a jeho účinnost. Díky výsledkům našeho výzkumu je možné odstraňovat jak klíčové překážky v celoživotním učení, tak vyvinout řešení, která umožní lidem maximálně využít rozvojového a emancipačního potenciálu, které v sobě záměrné učení má.
Výzkumná témata
- Účast na celoživotní učení dospělých a systémy vzdělávání dospělých
- Život se zdravotním postižením: Analýza sociálních, edukačních a reprodukčních potřeb osob se zdravotním postižením
- Eliminace nevhodného nálepkováním intelektově nadaných žáků v prostředí běžných základních škol
- Rozšíření nástrojů situační analýzy o 3D mapy
- Zhodnocení účinnosti alternativních metod výuky, především programu Začít spolu
Validizace dotazníkových nástrojů
- Bariéry dospělé populace k účasti v neformálním vzdělávání 2023
- Bariéry dospělé populace k účasti v neformálním vzdělávání 2021
Časopis
Centrum výzkumu FHS UTB ve spolupráci s pracovníky Ústavu pedagogických věd zabezpečuje Sociální pedagogika | Social Education indexovaného v mezinárodních databázích. Časopis uveřejňuje teoretické a empirické studie, recenze knih a informace o vědeckých aktivitách z oblasti sociální pedagogiky. Vydavatelem je Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně a partnerem časopisu je Masarykova univerzita v Brně.